איש העסקים הרב שלום פישר ז"ל נפטר מהמחלה

בשורה קשה ועצובה מגיעה מבית החולים 'לניאדו' בקרית צאנז בנתניה: הנגיד ר' שלום פישר ז"ל, חסיד ערלוי, שתמך ורדף צדקה וחסד כל ימיו בצורה מופלאה, הלך לעולמו לאחר התמודדות עם המחלה הקשה. משה ויסברג פסע במשעולי חייו המרתקים מאז התייתם בגיל 7, דרך המסעדה בבעלותו, מפעל הנרות ועד לקניית שופר-סל ואיקאה

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 5.5.2022 | 11:27

הרב שלום פישר ז"ל | צילום: משה גולדשטיין

ברוך דיין האמת: מבית החולים לניאדו בקרית צאנז בנתניה מגיעה הבוקר (חמישי) הבשורה הקשה והמרה על פטירתו של הנגיד תומך הצדקה והחסד הרב יעקב שלום פישר ז"ל, מחשובי חסידי ערלוי, שהלך לעולמו בגיל 65 לאחר שהתמודד בשנתיים האחרונות עם המחלה הקשה שקיננה בגופו.

ר' שולם פישר ז"ל נולד בי"ג אייר תשי"ז, לאביו הרב החסיד ר' שמשון פישר ז"ל שהיה חסיד ערלוי ידוע, חבר הנהלה ומקורב לאדמו"ר ושו'לם התחנך בערלוי בכל שנותיו.

בשנת תשכ"ט בהיותו בן 12 בלבד התייתם. האב, שהיה מבעלי מלון ירושלים דאז, יצא ללונדון לחתונת בנו הבכור, אחיו הגדול של שו'לם. בדרכו לחתונה, בקרון הרכבת, קיבל שבץ ונפטר במקום. הייתה אז בירושלים לוויה נוראה. שו'לם בן ה- 12 עמד ליד מיטת אביו, אומר קדיש ועיניו זולגות דמעות.

האב שהיה גומל חסד מובהק, הלין והאכיל מסכנים וערירים במלון במסירות נפש ובסודי סודות והוריש את אהבת החסד לבנו. על המצבה של אביו נחרט: "פ"נ איש ירא ה' וסר מרע רודף צדקה ועושה חסד הרה"ח ר' שמשון פישר בהר"ר חיים דוד זצ"ל שם טוב קנה בעולמו מעשיו ופעליו לנס עמו שומר תורה ומצוותי' במסירות וצאצאיו חינך בדרכי אבות נאמן ועוזר לכל בעל בטוחות השיב נשמתו ליוצרה כ"ה סיון תשכ"ט תנצבה".

שלום פישר ז"ל תרם לעולם התורה והישיבות אך בעיקר ליתומים. בכלל, יתומים ואלמנות היו נחשבים כ'נקודה רגישה' אצל פישר, והוא היה לוקח על עצמו העמדת נדוניה ליתומים ויתומות חסרי כל והיה מחזיק עשרות יתומים ואלמנות שהיו סועדים על שולחנו.

היה קשור לעולם החסידות ובעיקר לחצר ערלוי, שם היה לחסיד נלהב לרבותיו הרבי בעל ה'אמרי סופר' מערלוי זצ"ל והאדמו"ר שליט"א ואף זכה להשתדך עם משפחת הרבי.

עם הרבי מערלוי זצ"ל ויבלחט"א הרבי מויז'ניץ והרבי מערלוי

לפני 35 שנה יצא שו'לם פישר עם האדמו"ר מערלוי לפרשבורג שבסלובקיה, לקברו של החתם סופר. הימים היו ימי טרום המהפכה ובאמצעות אנשי רק"ח בכירים הצליח פישר בדרך לא דרך לקבל מספר אשרות כניסה בודדות להונגריה הקומוניסטית. הייתה זו העלייה הראשונה של אזרחים ישראלים לקברו של החתם סופר, מי שנחשב לאבי שושלת אדמו"רי ערלוי. האדמו"ר הנערץ זכה לחוויה ריגשית והיסטורית מאין כמותה.

לאחר 15 שנה, בנו השלישי נישא לנכדת האדמו"ר זצ"ל בת ראש ישיבת ערלוי. פישר זכה שצאצאיו ימשיכו את שושלת בית סופר ובקרבה בלתי אמצעית לאדמו"ר ה'אמרי סופר' זצ"ל שהיה מראשי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל.

שו'לם היה כאמור תלמיד נאמן של הערלויער רב'ה. בכל השנים הרב'ה היה מדריך אותו, מכוון אותו ומשתף אותו בניהול מוסדות החסידות.

סיפור חייו של שלום פישר הוא מרתק בפני עצמו. הוא היה תעשיין נרות מבאר שבע שלא היה קיים בתודעה העסקית המקומית עד לשנת 2003. גם בארכיב העיתונות של 4 העיתונים הגדולים במדינה – הערך 'שלום פישר' לא היה קיים.

עם מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל. צילום: שוקי לרר

מי שיזם והוביל את המהלך לרכישת רשת הקואופ – במשך שנה תמימה – נותר אנונימי לחלוטין עד למעמד מסירת ההמחאה. בהמשך היה מבעלי רשת 'שופר סל' והרשת החרדית שלה 'יש'. 

שו'לם פישר, מעטים יודעים זאת, הוא מסעדן לשעבר. עד לפני כשלושים שנה בלבד התפרנס מהפעלת מסעדה קטנה בקרן הרחובות נחמני-מונטפיורי בלב הסיטי של ת"א. מסעדת "המרמרן" הוותיקה.

עשרות עניים סעדו שם בכל שבוע, שו'לם החיה ממש אנשים שכל עולמם היה הארוחה החמה והטריה וכמה מילים עם הבעל בית. "הוא הכיר כל אחד, התעניין בכל אחד ושלח ארוחות ומזון לשבתות. זה היה מקום של חסד בלב תל אביב החומרנית, והקב"ה החזיר לו כפל כפליים".

במסעדה התוודע פישר להצעה להשתלבות במפעל נרות מבוסס בקרית גת. המציע היה בנקאי בכיר שהכיר מקרוב את מפעל 'נר ציון' הוותיק וידע שפישר מחפש השקעה לא גדולה בעסק סולידי, לאור סיום חוזה השכירות של המסעדה. הבניין בו שכנה המסעדה נרכש על ידי משרד עורכי דין גדול ושופץ מהיסוד בהשקעה של מיליוני שקלים. דינה של המסעדה נחרץ ופישר חיפש פרנסה חדשה. הוא החל ביבוא של טיטולים חד פעמיים אולם מיד אחר כך הוחל ביבוא מסחרי מאסיבי של טיטולים ופישר הבין שלא יוכל להתחרות בקבוצות הגדולות שנכנסו לתחום.       

עם האדמו"ר מגור לתורמי כולל 'נר שמחה' בערד. צילום: ארכיון

באחד הבקרים של תחילת 92' יצא לסיור במפעל 'נר ציון' בקרית גת 'נר ציון' היה אז מפעל ריווחי שהעניק פרנסה מכובדת, אך לאחר שלמד היטב את העסק הבין פישר כי במחצית מהמחיר הנדרש – יוכל לרכוש ציוד משוכלל ללא השוואה ולהקים מפעל מודרני המבוסס על אוטומציה כמעט מוחלטת.

כיהודי חרדי הקרוב לתחומי המזון וההסעדה היה חדור אמונה לגבי אפשרויות השיווק של תוצרת המפעל במגזר החרדי. בתוך שבועות ספורים לאחר סגירת המסעדה בת"א פתח דף חדש כתעשיין זעיר בבאר שבע הרחוקה. חבריו של פישר מספרים כי ההצלחה האירה פנים מיד למרות הקשיים וההתמודדויות הבלתי פוסקות של תחילת הדרך. "מי שהיה אז לידו ראה ששו'לם קוצר את פירות החסד שהנהיג במסעדה. משמיים נאלץ לחסל את המסעדה ולפתוח פרק חדש" סיפרו אז מקורביו.

מכניס ספר תורה לחצר חסידות ערלוי. צילום: שוקי לרר

ברבות השנים הפך לשותף ברשת הריבוע הכחול יחד עם מתיו ברונפמן, שותפו גם לבעלות על רשת איקאה ישראל. הונו של פישר נאמד ביותר ממיליארד שקל.

מכריו מספרים על דמות ייחודית: "אני לא יכול לספר אפילו לא קומץ, אבל יש סיפור אחד שיש בו הכל. באחד הימים פוגש שו'לם עני מרוד ומוזנח, מאותם שהסתובבו מוכי רעב באיזור המסעדה שהייתה אז בבעלותו. שו'לם ניגש אליו כדרכו אבל העני לא מתייחס. 'עזוב אותי', הוא אומר, 'מה אתה רוצה ממני, לך לדברים שלך'. היהודי פונה לכיוון אלנבי ושו'לם מתחיל לצעוד לצידו ומנסה לדבר אל ליבו. העני מתעקש מאוד ולא נעתר ובסופו של דבר שו'לם מגיע עמו לביתו, מרחק של חצי שעת הליכה. 

"לאחר איתור השם והכתובת, למרות שלא החליפו ביניהם מילה וחצי מילה, שולח שו'לם  מזומנים, מזון, תרופות ומוצרים אחרים ולבסוף מאכלס את היהודי בבית אבות בת"א".

"במשך שנים הוא טיפל בכל הצרכים האישיים של היהודי הגלמוד כולל הפטירה והקבורה. זה הסתכם במאות אלפי שקלים ובמשך כל השנים האלה הם לא מחליפים מילה".

"פעם בשנה, בשמחת בית השואבה, היה חוזר שול'ם פישר לימי המסעדה. הוא מזמין קרובים, חברים, שכנים לספסל בית המדרש וסתם יהודים אקראיים לבית המשפחה בבני ברק. את הקניות לאירוע הוא עורך בעצמו, הוא גם משתתף בבישול ובהגשה. "למה הוא היה עושה את זה? כדי לשמח יהודים. לשמח יהודים פשוטים".

הרבי מצאנז מתארח בביתו. צילום: ארכיון 

במעונות הנופש שלו אשר בעיר העתיקה בצפת ובהר כנען התארחו תדיר גדולי הרבנים והאדמו"רים, כאשר מדי פעם היה נותן למשפחות ברוכות ילדים ליתומים ולאלמנות להתארח חינם במעונו, ומעניק להם הרגשה כאילו הם אלו שעושים לו טובה שמזכים אותו במצווה הגדולה.

קשר מיוחד היה לו עם כל גדולי ישראל, קשר מיוחד היה לו "החלבן" רבי חיים כהן זצ"ל מגבעתיים ואף בית כנסת מאחד מסניפי איקאה נקרא על שמו של "החלבן".

כאמור לפני למעלה משנתיים חלה במחלה הקשה. בחודשים האחרונים החל מצבו להידרדר, עד שבשבוע האחרון אושפז בטיפול נמרץ בלניאדו ואף הורדם והונשם בשל קשיי נשימה. היום (חמישי) למגינת לב נפטר פישר, עתיר מצוות ומעשים טובים, בנתינת צדקה בסתר ובתמיכה ביתומים ואלמנות. בימים האחרונים הגיעו להיפרד בבית החולים מורו ורבו הרבי מערלוי והאדמו"ר רבי דוד אבוחצירא מנהריה.

הוא הותיר אחריו תשעה ילדים וצאצאים הממשיכים את מפעלות הצדקה והחסד.

רק לפני חודש זכה לדור רביעי בהולדת הנינה, ר' שלום שמח ונרגש והיה במעמד קריאת השם לנינתו.

הלוויתו בשעה 12:00 מהמרכז הרפואי לניאדו בקרית צאנז בנתניה ובשעה 14:00 מביתו רחוב הרב רוזובסקי 3 בבני ברק ובשעה 16:30 ממרכז מוסדות ערלוי ברחוב יותם 1 בשכונת קטמון בירושלים להר המנוחות שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

עם הרבי מערלוי. צילום: משה גולדשטיין

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום