בג"ץ נגד עולם התורה: יופסקו התקציבים לבחורים חייבי גיוס

דרמה: בג"ץ הוציא הערב צו על תנאי ולפיו מ-1 באפריל יופסקו התקציבים עבור תלמידים חייבי גיוס. הצו מגיע אחרי תשובת היועמ"שית. דרעי במתקפה: "ההחלטה - אות קין והתעמרות חסרת תקדים"

אברהם פריינד | פוליטי 28.3.2024 | 19:46

בחורי ישיבות בלשכת הגיוס / ישיבת קמניץ | צילום: אבשלום ששוני/חיים גולדברג, פלאש 90

אחרי תשובת היועמ"שית: בג"ץ הוציא הערב (חמישי) צו על תנאי ולפיו מ-1 באפריל יופסקו התקציבים עבור תלמידים חייבי גיוס. מדובר בדרמת ענק.

בית המשפט למעשה נוקט עמדה מחמירה עוד יותר מזו של היועמ"שית שכן אפשרה תקופה קצרה של התתגלות עד לעצירת התקציבים.

על פי החלטת בית המשפט מיום ראשון בחצות יופסקו התקציבים לבחורים אשר חייבי גיוס. עם זאת, התקציבים מופסקים לפי בחור ומוסדות חינוך שמחזיקים בבחורים שאינם חייבים בגיוס יקבלו תקצוב על אותם בחורים עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית.

יו״ר ש״ס אריה דרעי הגיב: "צו הביניים שנתן בג״צ לשלילה מיידית של תקציבי הישיבות הוא אות קין והתעמרות חסרת תקדים בלומדי התורה במדינת היהודים. 

דווקא בימים בהם עם ישראל זקוק לרחמי שמיים בדרום ובצפון, בג״צ מוביל גישה פוגענית כלפי לומדי התורה שעליהם עומד העולם. ש״ס תמשיך להיאבק על זכותם של תלמידי הישיבות לשקוד על התורה ותבחן את צעדיה", נמסר.

בהחלטת בג"ץ נקבע: "ניתן בזה צו ביניים האוסר לבצע העברות כספים לצורך תמיכה במוסדות תורניים, עבור תלמידי מוסדות תורניים שלא קיבלו פטור או דחייה משירות צבאי (מכוח ההסדר שהיה קבוע בפרק ג'1 לחוק שירות ביטחון) ולא התייצבו לגיוס מאז יום 1.7.2023 מכוח החלטת הממשלה; וביחס לתלמידי מוסדות תורניים שדחיית שירותם מכוח פרק ג'1 האמור פקעה והם לא התייצבו לגיוס מאז יום 1.7.2023.

נקבע כי, "צו הביניים ייכנס לתוקפו ביום 1.4.2024. בשים לב, בין היתר, לעמדת היועצת המשפטית לממשלה בדבר אי-חוקיות העברת כספי התמיכות לאחר מועד זה, ובהיעדר מקור סמכות לכאורה להמשך התקצוב, לא ראינו להורות על הוראת מעבר".

עם זאת נקבע כי, "מוסדות אשר צו הביניים ישפיע על עמידתם בתנאי הסף לעצם קבלת כספי התמיכה, ימשיכו לקבל כספי תמיכה עבור תלמידים שאינם באים בגדרי הצו, וזאת עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית שתסתיים ביום ה' באב התשפ"ד, 9.8.2024"

כזכור, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הגישה מורדדם יותר היום תשובה רשמית  לבג"ץ וחזרה על עמדתה כפי שפורסמה אתמול בטיוטה שהופצה לשרים כי המדינה תידרש לגייס חרדים החל מ-1 באפריל - ולהפסיק את תקצוב הישיבות לאחר "תקופת היערכות קצרה".

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום