המאבק בקורונה: אין סגר כללי; יישקל סגר ספציפי על יישובים עם התפרצות

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים מסיבת עיתונאים נוספת, בה הוא הודיע על החמרת ההגבלות • בין היתר, השבתה נוספת של המשק והפעלת אמצעים טכנולוגיים • אין סגר כללי, אולם יישקל סגר ספציפי על יישובים עם התפרצות • מספר החולים בישראל עומד כעת על 298 מתוכם 4 במצב קשה

בריאות 16.3.2020 | 21:01

הצהרת ראש הממשלה בנושא הקורונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה נתניהו קיים מסיבת עיתונאים בה הוא מסר הגבלות חדשות במטרה להיאבק בהמשך התפשטות הקורונה בישראל. "המאבק שלנו בנגיף נמשך כל הזמן", פתח נתניהו את דבריו. "במדינות רבות בעולם יש עלייה תלולה במספר החולים ויש גם עלייה תלולה במספר המתים. לבנו עם ספרד ואיטליה, עם הקהילות היהודיות שם. אצלנו יש עלייה ואנחנו עושים הכל כדי שהיא תישאר בשליטה. אנחנו מנסים להקדים את מדינות העולם בצעדים אחראיים".

לדבריו, "הערב אני מודיע על שורה של צעדים נוספים שאנחנו נוקטים בצורה מושכלת, מחושבת ואחראית כדי להאט את התפשטות הנגיף בישראל הצעד הראשון - הממשלה תאשר הלילה תקנות לשעת חירום שיאפשרו מלחמה באמצעים דיגיטליים למלחמה בקורונה. אנחנו נאשר את השימוש באמצעים הללו למשך 30 יום". 

"מעבר לאמצעים הדיגיטליים", המשיך נתניהו, "אני מודיע הערב על צעדים נוספים בתחום הכלכלה שיהיו תקפים עד תום חג הפסח: מעבר המגזר הציבורי למתכונת חירום ומעבר מגזר הפרטי למתכונת מצומצמת. אנחנו איננו נועלים אנשים בבתים, אני לא מכריז על הסגר כללי, אני מקווה שלא נגיע לזה, אבל אנחנו כן נפעיל על סגר מקומי". 

כל מנכ"ל של משרד ממשלתי יודיע לעובדים ב-24 שעות הקרובות מי מהם יגיע לעבודה, מי יעבוד מהבית ומי ייצא לחופשה. זה יהיה מתוקף מיום רביעי בבוקר. העובדים שייצאו לחופשה זה יהיה על חשבון ימי החופשה השנתיים.

בנוסף, המגזר הפרטי עובר למתכונת מצומצמת. העסקים מתבקשים לצמצם את מספר העובדים ל-70% ואני מעביר את ההחלטה עוד הערב. יהיו התאמות מסוימות בהתאם לתעשיות ספציפיות.

הדרישה הזאת שלנו איננה מופנית לעסקים של עשרה עובדים ומטה - בתנאי שהם יישמרו על כלל ההפרדה של שני מטרים. לא מתקהלים יותר מעשרה אנשים בחדר - ושומרים על מרחק של שני מטרים מאדם לאדם. זה נכון גם בתורים בסופרים. תשמרו על הכלל של שני מטרים מרחק.

אני יודע שזאת תקופה לא קלה. הרבה אנשים יהיו בבית ולא בעבודה, הרבה אנשים חוששים, הרבה אנשים דואגים שאולי לא יהיה להם מספיק כסף. אנחנו קשובים לכם ולכן אנחנו מעמידים הערב רשת ביטחון כלכלית לכל אזרחי ישראל ושר האוצר יציג זאת.

אנחנו משאירים שירותים חיוניים במתכונת מלאה. זה כולל סופרים. אין סיבה להתנפל על הסופרים או על המדפים, יש מספיק מזון בישראל וכך ימשיך להיות. השירותים החיוניים כוללים את שירותי הבריאות, בתי המרקחת, משטרה, שירותי הבנקאות ועוד שירותים שמפורטים באתר משרד האוצר. 

לגבי התחבורה הציבורית אמר נתניהו, כי "בשלב זה התחבורה הציבורית נמשכת גם ברכבות וגם באוטובוסים, אבל אני מבקש מכם לעקוב אחרי השינויים באתר משרד התחבורה". 

"אני מכיר את העם שלנו ואת הכוחות העצומים שטמונים בו", אמר נתניהו. "התרגשתי לשמוע על מתנדבים שבאים עד דלתת הבית והתרגשתי לראות חתונות מצומצמות ושכנים שמצטרפים לשירה היפה מהמרפסות. "יחד נעמוד ויחד ננצח במאבק נגד הנגיף - גם אם זה ייקח זמן", הוא סיים.

שר האוצר, משה כחלון פירט את הצעדים: "המגזר הציבורי יפעל במתכונת המותאמת לשעת חירום. שירותים ועובדים חיוניים בלבד ימשיכו כרגיל. שאר העובדים ייצאו לחופשה עד לאחר פסח", הוא אמר. 

"לגבי השכירים במגזר העסקי - אנשים שייצאו לחל"ת, יכול להיות שהמעסיקים יצטרכו אותם בהמשך. הם יקבלו דמי אבטלה בתנאים משופרים. מה הכוונה? כעת היום, או עד היום, על מנת לקבל זכאות לדמי אבטלה היית צריך לצבור 12 חודשי עבודה, ובגלל המשבר המיוחד הזה אנחנו מורידים את הזכאות לשישה חודשים". 

לגבי עסקים קטנים ועצמאים, אנחנו מקדימים את התשלומים לכל הספקים. חשבונית מאושרת? מקבלים את הכסף. לא מחכים לא 60 ולא 120 יום. יש הנחייה לחשב הכללי להעביר להם את הכסף. דחינו את העברת המע"מ ל-27 באפריל כדי לתת מרווח נשימה לעסקים. 

יש לנו גם דחיית תשלומי חובה לעסקים קטנים ובינוניים לרבות תשלומי ארנונה עסקית. אפשר לדחות את זה בחודש כדי להקל על התזרים של העסקים. עיריות שתהיה להם בעיה, עיריות חלשות, נעמוד מולן, תשלומי מים אפשר יהיה לדחות. תשלומי ביטוח לאומי אפשר יהיה לדחות. חברת החשמל תהיה גמישה. היא תבוא לקראת אנשים שלא יוכלו לשלם.

יהיה מענק סיוע מיוחד לעצמאים עד 6000 שקלים", אמר כחלון, "המענק מיועד לעסקים קטנים. צעדים אלה לשכירי המגזר הציבורי, הפרטי והעצמאים אלו פתרונות זמניים עד לאחר חג הפסח. 

הוא הכריז, כי "בכוונתי להקצות עוד 5 מיליארד שקלים עבור חבילת צעדים שמטרתם להניע ולהצמיח את המשק. זאת כדי להניע מנועי צמיחה כדי שיוכלו להחיות אותו ולסייע לעסקים הקטנים והבינוניים. הפרטים של החבילה יגובשו בימים הקרובים". 

בחדרי חרדים

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום