פרשת חוקת תש"פ, פינו גרי, יקב דלתון.

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: אסטייט פינו גרי 2019, יקב דלתון

יין ואלכוהול 26.6.2020 | 01:04

באדיבות המצלם

פרשת חוקת תש"פ, אסטייט פינו גרי 2019, יקב דלתון

בכל בוקר אנו אומרים: "שעשה לי כל צרכי", האמנם? אתם מכירים מישהו שיש לו את כל מה שהוא רוצה וצריך? הרי "ספק ברכות להקל", לפחות מן הספק צריך אולי לדלג על ברכה זו. בטרם נענה נציג עוד שאלה:  שלוש פעמים ביום אומרים אנו ב'אשרי': "פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן" (תהילים קמה/טז). האם כולם שבעי רצון? הרי לכאורה אין איש שבע רצון, במפורש אומרים חז"ל: "אין אדם מת וחצי תאוותו בידו" (קהלת רבה ג/יג). אם נענה תשובה לשאלה השנייה, היא תהיה נכונה גם לראשונה, וכדי לענות עליה הבה נציג עדות של אדם שהוריו מטפלים בקשישים תשושי נפש, מאז היותו ילד, הוא גר במוסד ההוא, אוכל שם, קדוש והבדלה של שבתות וחגים הוא שם. יש לו הסבר ברור מה זה "משביע לכל חי רצון". המרכז  הוא מאד יקרתי, רק עשירים מופלגים יכולים להרשות לעצמם כזה פינוק בערוב ימיהם, מטפל צמוד לכל חוסה, עם ארוחות מלאות ויקרות, טיפול וניקיון שאי אפשר למצוא בהרבה מקומות, ובכל זאת ראיתי לא פעם ולא פעמיים אנשים תשושים, יושבים באפס מעשה על כיסא גלגלים אורטופדי יוקרתי, המטפל מנסה להאכיל מעדנים משובחים, הזקן קופץ את פיו, המזון נשפך על סנטרו ובגדיו, הוא אינו רוצה לאכול שום דבר, החיים עצמם הפכו לו לזרא. אין לו 'רצון', שום רצון. יבש. על הרצון הבסיסי הזה מדבר הפסוק. רצון החיים, צורך להתמודד, שאיפה להתקדם. את הצורך הבסיסי  הזה משביע ה' לכל חי. אכן נקבע בהלכה: צריך לכוון בפסוק: "פותח את ידך", ואם לא כיוון, צריך לחזור ולאמרו פעם נוספת (או"ח נא/ז). כי משפט זה אינו רק מילים, אלא תמצית חיים.

מכאן נעבור ל'עשה לי כל צרכי', למרבית הפלא הכוונה לנעליים (ברכות ס/ב), לא רצונות ולא אשליות. אם לא שוכבים במיטה, אלא יש זוג נעלים לזוז, מכאן סלולה הדרך לכיבוש העולם. זאת אומרת שכדי להגיע לכל יעד ומטרה, צריך שני דברים: 'רצון ואפשרות'.

פרשת השבוע עוסקת בפרה אדומה, שהיא סוד, עליה אמר שלמה המלך: "אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי" (קהלת ז/כג), אף על פי כן ניסו פרשי המקרא לדורותיהם להציע כמה טעמים, רש"י בעצמו חורג בפרשה זו ממנהגו בכל התורה, וכשמסיים את הנושא, הוא מתחיל אותו מחדש, על פי הסברו של רבי משה הדרשן.

צבע אדום הוא הצבע הנועז, החזק והעוצמתי, זה 'דם', הוא מביע חיים וכח. עשיו שנאמר עליו: "עַל חַרְבְּךָ תִחְיֶה" (בראשית כז/מ), הוא 'אֱדֹם' (בראשית כה/ל). מאידך השור והפרה הם סמל העוצמה הפיזית, כיום יש טרקטורים, אבל בעבר, רתמו פרה למחרשה. השור אמנם חזק יותר, אך קשה להשתלט עליו, לכן העדיפו את הפרה. היו גיבורים שידעו להשתלט גם על כמה וכמה שוורים, ורתמו להם מחרשה רחבה ועמוקה. אליהו הנביא פגש את אלישע חורש בשנים עשר צמדים (מ"א יט/יט), להשתלט על 24 שוורים, כנראה יודע רק מי שמסוגל להיות גם נביא. בציורי קיר של מצרים העתיקה רואים בבירור עגלות גדולות רתומות לכמה שוורים. את ארון הקודש שלחו הפלשתים בעגלה רתומה לשתי פרות (ש"א ו/ז).

גם פרה וגם אדומה זו עוצמה כפולה, לשרוף אותה עד כלות זה 'רִיסֶט' להחזיר את שיא העוצמה אל נקודת ההתחלה. מי שהיה בהלוויה או כל קשר אחר עם נפטר, עכשיו הוא נבוך: מה עושים הלאה? איך ממשיכים אחר פטירת הקרוב, החבר, השותף וכדומה. הכהן יסביר לו כיצד גרגיר קטן של אפר הפרה בקצת מים, ומכאן מתחילים חיים חדשים, טהורים ונקיים, בלי משקעים, ובלי זיכרונות מעיקים. צריך רק להסתער עליהם, תשכח מה שהיה ורוץ קדימה.

הדוגמאות לכך הן כמספר הפרויקטים שהתבצעו על פני תבל, אבל הבה ניקח דוגמא הקשורה לנו. מי שיסע ברכבת מצרפת לשוויץ, יראה בדרך יותר מאלפיים ק"מ של כרמים לכל אורך מסילת הברזל. זה מה שרואים בעיניים, מאחורי ההר בשני הצדדים יש עוד כאלה משטחים. כל 20 ק"מ בערך, יש יקב חמוד, וכל בערך 100 ק"מ יש משהו מסחרי ענק. לפני שהיו שם מטעי כרם, היה הכל בּוּר ופרא. מספיק שיגיע אדם עם חזון וגרעין אחד בודד של ענב בכיס שלו, כדי שהוא יוכל לעצום עיניים ולראות פי עשר ממה שיש כיום במציאות.

כדי שיהיה עולם פורח, תוסס ודינמי  ה' העניק לו מים ושמש, ואת כל השאר צריכים אנו לעשות, בעלי רצון חיים בסיסי מרימים את הכפפה.

בגלל שהקיץ כבר מורגש היטב, אני מזכיר לקוראים וללקוחות, שאין כמו יין לבן לימים חמים, שווה ניסיון.

השבוע פתחתי בקבוק 'פינו גרי' של 'יקב דלתון', ואני אומר לכם 'וואו'.

פינו גרי (Pinot Gris) הוא זן שמקורו בבורגון משם הוא נדד לכל העולם ומיוצר במגוון סגנונות.

הענבים שלנו הגיעו מאצבע הגליל, מכרם שנטועה בגובה של כ- 750 מ' מעל פני הים. הענבים הותססו ונשארו במיכלי נירוסטה במשך כארבעה חודשים.

הצבע צהוב בהיר, יש בו ריחות של פירות לבנים כמו אפרסק בשל אבל נוסף לזה גם ריח של ענבים ירוקים כמעט בשלים - חמוצים עם נגיעה של מתיקות. יין רענן ופרחוני.

סיומת ארוכה ומאוזנת במתיקות ומליחות.

וכמו כל יין לבן צריך לקרר אותו ל כ10 מעלות ולסיים את הבקבוק באותו היום שנפתח כי אחרת הוא מאבד את רוב הפירחוניות והרעננות ונשאר רק עם מעט מזה ובעיקר חומציות שאגב גם היא טובה.

המחיר:כ70 ₪  (Value For Money) VFM לחלוטין.

כשרות: רבנות מקומית, בד"ץ 'יורה דעה' – הרב מחפוד, O.U והרב אונגאר.

לחיים, שבת שלום ומבורך

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום