איכוני השב"כ מפספסים בכחמישים אחוז מאז חמישי האחרון

הגורם שאליו פנינו אומר כי בין האפשרויות הנבדקות אי-התאמה במספרי הטלפון הסלולרי של נדבקים, או של האנשים שנמצאו לצידם, והאפשרות כי הטלפון רשום בחברות הסלולר על שם אדם אחר • הוא לא שלל את האפשרות כי הכלי יעיל פחות במרחב מגורים צפוף, או באירועים הומי אדם

טכנולוגיה 5.7.2020 | 21:58

אילוסטרציה | pixabay

איכוני השב"כ, הכלי האמור להיות המהיר ביותר והמדויק ביותר לחקירות אפידמיולוגיות ולצד זה לאיכון האנשים שהיו בקרבת הידבקות לחולה מאומתת. אלא שהכלי הזה עבד לא טוב, לפחות מאז יום חמישי - לפי גורם המעורה במערכת, שיעור הפספוסים הוא כחמישה אחוזים, וכעת בודקים מה גרם לכך.

למוקד הערעורים של משרד הבריאות הגיעו מאז יום חמישי מאות רבות של פניות מאנשים שקיבלו הודעות ממשרד הבריאות כי שהו ליד חולים מאומתים, אך לטענתם המצב הזה בלתי אפשרי. המוקד לא הצליח לספק תשובות ורוב הפונים לא הצליחו להגיע כלל למענה.

כך למשל קיבלו שלושה שחקני קבוצת כדורגל ועימם מנהל הקבוצה הודעה הקוראת להם להיכנס לבידוד בשל קירבה לחולה מאומת לפני שבוע. בירור שעשו העלה כי בשעות האמורות היו ביחד עם שאר השחקנים, בבית מלון לקראת המשחק שלא קיבלו שום הודעה. בקבוצה ניסו ליצור קשר עם משרד הבריאות אך לא הצליחו

ד"ר אבנר ברנע, בכיר שב"כ בעברו, טוען כי לכלי האיכון בעיות רבות ובהן יעילות מופחתת באזורי מגורים צפופים. ובין השאר צייץ בסוף השבוע: "אתמול הוחל שוב בהפעלת שב"כ לאיכון נדבקי קורונה. במקרה מסוים בחברה ידעו מי החולה ועשו חקירה פנימית בסופה נשלחו ארבעה לבידוד. היום קיבלו עשרות מעובדי החברה הודעה למרות שעובדים בקומות שונות ואין להם כל קשר לנדבק. פניה למוקד השגות במשרד הבריאות נענתה- זה איכון שב״כ. טירוף מערכות !!".

כך גם ליאת רון חברת מערכת "גלובס" שכתבה בטוויטר כי קיבלה אחר הצהריים הודעה ממשרד הבריאות שביום שישי האחרון בין שבע לשמונה בערב, נחשפה לחולה קורונה מאומת. ולא רק היא "הבת שלי, מתברר, נחשפה אליו שעה קודם  שתינו היינו בבית. אני בישלתי ארוחת ערב והיא נחה. נחשפנו לאורז. מוקד משרד הבריאות מתנתק מהעומס . אם ככה עובדים איכוני שב״כ אנחנו בצרות", כתבה רון.

אחת מהאפשרויות שהועלו היא כי מדובר בקירבה לשכנים שרק קיר חוצץ בינם לבין הנדבקים, אבל במקרה של רון למשל אין הדבר כך שכן מדובר בבית פרטי ללא שכנים בצמידות.

לפי ההליך שנקבע בחקיקה, באמצעות טכנולוגיית האיכון שלו, מזהה השב"כ אזרחים ששהו בקרבתו של נדבק קורונה, והמידע מועבר למשרד הבריאות. המשרד מודיע לאזרחים אלה שעליהם לשהות בבידוד ובמקרה שהם חווים תסמינים לעבור בדיקת קורונה. כל אדם שקיבל הודעה על חובת בידוד בשל קרבה לנשא קורונה, רשאי לפנות למשרד הבריאות בבקשה לבחינה חוזרת של הנתונים. במקרה כזה, משרד הבריאות אמור לערוך חקירה אפידמיולוגית ולראות אם אכן חובת הבידוד מוצדקת.

הגורם שאליו פנינו אומר כי בין האפשרויות הנבדקות אי-התאמה במספרי הטלפון הסלולרי של נדבקים, או של האנשים שנמצאו לצידם, והאפשרות כי הטלפון רשום בחברות הסלולר על שם אדם אחר. הוא לא שלל את האפשרות כי הכלי יעיל פחות במרחב מגורים צפוף, או באירועים הומי אדם. לדבריו, בהתאם לתוצאות הבדיקה יוחלט האם להמשיך בדרך הנוכחית או לערוך בה שינויים. עוד אמר כי עם כל המגרעות והטעויות, זו עדיין הדרך הטובה ביותר לאתר את מי ששהה בקרבת נדבקים ולהזהירו, וכן לעקוב אם מי שמחוייב להישאר בבידור, נדבקים או אחרים, אכן מקיים את החובה הזו.

ממשרד הבריאות נמסר כי ניתן לערער על איכוני השב"כ במוקד 'קול הבריאות': "החל מיום חמישי נשלחים מסרונים רבים ממשרד הבריאות בעקבות איכוני השב"כ. כתוצאה מכך מתקבלות פניות רבות בנושא זה במוקד קול הבריאות 5400* וזמני ההמתנה גבוהים. משרד הבריאות פועל לשיפור הזמינות ורמות השירות בהקדם. משרד הבריאות מדגיש שקבלת מסרון מחייבת כניסה מיידית לבידוד ויש לנהוג בהתאם למסרון עד קבלת אישור רישמי אחר".

השר יובל שטייניץ הציע היום כי במקום האיכון יחוייב הציבור בהתקנת אפליקציית "מגן" משופרת, שתייתר את הצורך בשימוש במעקבי השב"כ. 

גלובס

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום