על סף ייאוש: נגלה לפניו יהודי בכפר נידח בזימבבואה • צפו

באחד ממסעותיו של יצחק כרמלי, הוא מגיע לכפר נידח לאחר קילומטרים של נסיעה ארוכה וקשה המלווה בסכנות, בכדי למצוא יהודים אבודים • בכפר מעדכנים אותו כי אין באזור כלל יהודים, הוא על סף יאוש עד אשר נגלה לעיניו אדם על קביים המספר לו כי הוא יהודי ומראה לו את ההוכחות • צפו בתיעוד

מעניין 28.8.2020 | 11:43

כרמלי עם היהודי בזמבבואה צילום: יצחק כרמלי

פרשת כי תצא - "גדילים תעשה לך"

יצחק כרמלי מגיע לזימבבואה ומחפש יהודים, הוא מספר ל'בחדרי חרדים': "על סף ייאוש" ו- "יהודים אל ייאוש", שני מושגים הסותרים זה את זה, מלווים אותי בערבוביה במהלך מסעותיי. ערב כל נסיעה אני לוקה בסינדרום "דיכאון טרום טיסה" לא עליכם... אני עושה את הדרך הארוכה, משקיע מאמצים, התנאים הקשים, הסכנות שבדרך, פעמים סכנת שוד ופעמים מחלות, ופעמים שזה מדינות עוינות, שלא לדבר על ההוצאות הכספיות. ואז עולה החשש שאני נוסע לחינם ....

היה זה במסע השני לזימבבואה, נסעתי בעקבות שמועה על עוד כפר משבט הלמבה הנוהג מנהגים יהודיים. אחרי מאות ק"מ של נסיעה בדרכים משובשות, מביא אותי הנהג שהבטיח לי, עוד בטרם הגעתי לזימבבואה, שיראה לי "כפר יהודי" כלשונו, אל עוד כפר אפריקני טיפוסי של עובדי אלילים. שעה שלימה הסתובבתי בכפר אך לשווא, לא מצאתי שום סממן יהודי.

 

כרמלי עם היהודים בזמבבואה

לא אשכח את אותו רגע דיכאוני, אני מביט לנהג בעיניים ושואל אותו: אז מה, עשיתי את כל הדרך לחינם? והוא עונה לי בלקוניות "אני מצטער...."

"יהודים אל ייאוש" מלמלתי. ניסיון אחרון אמרתי לעצמי, תוך כדי יצא מהבית הקרוב מקומי גבה קומה שהתהלך על קביים (לא ברור מאיפה השיג אותם). אתה יהודי? שאלתי " yes" הוא עונה לי בביטחון. נכנסתי לביתו ועדיין לא ראיתי שום סממן יהודי. ביקשתי שיראה ויוכיח... דקותיים של מתח חלפו ודניאל, כך שמו, יצא עם תיק פשוט משם הוציא סידור, חומש, כיפה וגם ציצית.

מסיים כרמלי בדבריו: קשה לתאר את ההתרגשות שאחזה בי. אכן, יהודים אל ייאוש

שבת שלום

יצחק כרמלי עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום