המסמך חשף: אלה ראשי הערים שיקדמו בניית שכונה חרדית

מהתכתבות פנימית של בכירים ממשרד השיכון עולה, כי במשרד מקדמים מגעים מול ראשי ערים מעורבות במטרה לבנות שכונות חרדיות בתחומן • “הותרת השכונות ללא רה-תכנון לחרדים ושיווקן באופן רגיל הוא רעיון גרוע”, מזהיר אחד הבכירים במשרד • בפנים: רשימת הערים המלאה

חדשות בארץ 27.8.2020 | 14:22

ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי | צילום: פלאש 90

עכו, רחובות, אשדוד ועפולה – אלה הערים שראשיהן יקדמו בניית שכונה חרדית בעירם.

מסמך פנימי שנשלח למנכ”ל משרד השיכון, יאיר פינס והעתק ממנו ממוען לבכירי משרד השיכון ע”י יוסי חדד, מנהל מינהל אוכלוסיות ומרקם ותיק, חושף הסכמות שהושגו במשרד השיכון מול ראשי ערים מעורבות, לקידום בינוי שכונות חרדיות בתחומן.

ראשית, מופיעה תכנית ‘שערי עכו’.  8,000 יח”ד בתב”ע מאושרת, 5,000 בפטור ממכרז. “רוב השטח מתאים לחרדים אך יש מספר מבנים גבוהים במיוחד במרכז התכנית”.

במכתבו של יוסי חדד למנכ”ל משרד השיכון ולבכירי המשרד, הוא מציין עוד כי באשדוד (קריית חלוצים ועד הלום) קיימות כ-8,500 בשלבי תכנון מוקדמים כשלדבריו, “בתכנית הקיימת, רוב השטח לא מותאם לחרדים”.

באשר לעיר רחובות, יש בה “כ-750 יח”ד (‘מגורי כהן’) בשלבי תכנון מתקדמים – התכנית הקיימת לא מתאימה לחרדים”. גם גורמים נוספים במשרד השיכון טענו שהתכנית איננה מעשית.

בתגובה של עיריית רחובות ל’ביזנעס’ נאמר: “לפני מספר ימים התקיימה פגישה מקוונת עם משרד הבינוי והשיכון, אשר פנה ביוזמה לקדם את הנושא. בפגישה הועלו מספר אפשרויות וסוכם כי בינתיים משרד הבינוי יאתר קרקעות מדינה לצורך העניין”. דהיינו יש צורך בקרקעות מדינה ולא בשכונת ‘מגורי כהן’ הפרטית.

לסיום שורת ההישגים של המשרד מול ראשי הערים מופיע מכרז ‘עפולה עילית צפון’ המכיל יתרה של כ-1,300 יח”ד מותאמות בתב”ע לחרדים שטרם שווקו. מדובר בתב”ע, שחלקה שווקה באופן רגיל לכלל הציבור אך לדברי חדד עשויה להגיע בכל מקרה לתושבים חרדים.

“הסכמות אלו מצטרפות לאלו שהושגו בשנה שעברה מול רמלה (650 יח”ד) ונתיבות (1,700 יח”ד). סה”כ מדובר על יותר מ-20,000 יח”ד, הנדרשות מאוד עבור הציבור החרדי. יש לציין כי מול ראשי הרשויות בני עיי”ש ומגדל העמק קוימו תהליכי בחינה אך טרם הושגה הסכמה מסוג זה”, מסכם יוסי חדד. ‘ביזנעס’ מציין, כי במגדל העמק מכהן רב העיר הג”ר יצחק דוד גרוסמן, וקשה להבין מדוע במשרד השיכון לא גייסו את רב העיר הנערץ להשפיע על ראש העיר להקצות כמה מאות יח”ד לחרדים בתחומו. אולי השר יעקב ליצמן יצליח במקום שפקידיו – מלאי הכוונות הטובות, ללא ספק – כשלו.

לא למנוע רה-תכנון

בסיום מכתבו מדגיש חדד כי “בשבועות האחרונים עלו הצעות שלא לתקן את תכניות השכונות בהתאם לפרוגרמה מותאמת לחרדים, לשווק את השכונות או חלקן במכרז רגיל, ולהטמיע דרישת תיקון תכנון ליזמים. אנו מאמינים שמדובר בטעות. ללא התאמה תכנונית של השכונה לא ניתן לשווקן במכרז לצביון חרדי, וללא שיווק לצביון חרדי אין שום ודאות שהן תגענה למשפחות חרדיות.

“ברצוני להזכיר שהכלי “מכרז לצביון חרדי”, אותו קידם משפטית וחוקית משרד הבינוי והשיכון בעצמו, נועד למנוע הישנות מקרים כמו חריש, שבהם שכונות שיועדו לחרדים לא הגיעו לחרדים.

“עוד ברצוני להזכיר, כי תכנון הוליסטי מותאם לחרדים הינו מיטבי הן בעבור תושבים חרדים והן בעבור הרשות”.

חדד מבהיר עוד, כי “השארת תיקוני תכנון ליזמים, ובפרט במקומות בהם יש בניינים בני יותר מ-15 קומות, לא רק שתסכן הגעת משפחות חרדיות או את הצלחת המכרזים, אלא גם תקשה על עמידה בפרוגרמה התכנון למגזר החרדי שמהמשרד מקדם בעצמו את יישומה”.

חדד ממליץ בסיום מכתבו לקדם דיון בנושא בראשות מנכ”ל משרדו, יאיר פינס, או לחילופין לייחד התייחסות והכרעה במסגרת דיון של בכירי המשרד בתחילת ספטמבר.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום