צפו בתיעוד המדהים • מים חמים עם גופרית יוצאים מתוך האדמה

דרום מזרח טורקיה, ק"מ ספורים מגבול ירדן מגיע יצחק כרמלי למקום בו נמצאים מעיינות המרפא. המים יוצאים מעצמם מהאדמה, וריח נורא שורר באוויר. כיצד נוצר אותו ריח? וממתי מעיינות אלו קיימים בבריאה? צפו בתיעוד המדהים

מעניין 11.9.2020 | 11:26

המים יוצאים מהאדמה צילום: מתוך הסרטון

פרשת ניצבים: "גפרית ומלח שריפה"

דיאדין, דרום מזרח טורקיה, מרגלות הר אררט, ק"מ ספורים מהגבול עם איראן. איסמט הנהג הכורדי מנסה לנווט ע"פ חוש הריח. הוויז לא מגיב, אין קליטה.

שובל אבק היתמר מאחורי רכבו של איסמט. היה זה מחזה סרואליסטי במשהו, מידי פעם עצר איסמט פתח את חלון הרכב, שאף ונשף והריח עמוק .בשלב מסויים עצר איסמט, הריח שוב והכריז חגיגית : זהו , הגענו.

 

כרמלי ליד המעיינות מתקופת המבול

ריח ביצים סרוחות, ריחף באויר. איסמט סימן בידו ואנחנו אחריו. טיפסנו גבעה נמוכה, המראה היה מיוחד, טבע בראשיתי. מתוך האדמה הצהובה, פרצו אל על מעיינות מי גופרית הידרותרמיים, שצבעו את הרקע הצהוב בתכול לבן.

מעיינות דיאדין, נחשבים למעיינות מרפא חשובים. בעבר פקדו את המקום תיירים שבאו למצוא מזור למחלות שגרוניות ומחלות עור, היום אפי' המקומיים בקושי מגיעים לשם. מאבקי הכורדים טורקים שכללו לא פעם עוצר על האזור הרחיקו את המתרחצים.

הריח בלתי נסבל .איסמט הכורדי צודק, חיידקים הם אלו שאחראים לסירחון. המים מכילים מימן גופרתי שהוא למעשה גז האחראי על סירחון ביצים. התרכובת הכימית משמשת חיידקים ליצור אנרגיה ע"י חמצון המימן הגופרתי, כך נוצר הריח. רק שאת זה הכורדי לא ידע להסביר לי.

"מה רבו מעשיך ה'".

שבת שלום.

יצחק כרמלי עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום