יהודי פורטוגל: לאחר מאות שנים חזרו אל כור מחצבתם

באחת מיציאותיו של יצחק כרמלי מהארץ, הגיע לפורטוגל, שם גילה צאצאי יהודים אנוסים אשר חלקם עדיין נשאו שמות נוצריים קטולים, כיצד שבו אל יהדותם? ומי פעל להשיבם ליהדות?

מעניין 11.9.2020 | 15:22

יהודי פורטוגל צילום: יצחק כרמלי

"וגרך אשר בקרב מחניך"

קרוב ל-500 שנה הם חיו בהיחבא, חיו חיים כפולים, חגגו את החגים הנוצרים הקתוליים בפרהסיה ומנגד שמרו את החגים היהודיים בסתר. בימי ראשון הם התייצבו בכנסיה, מנגד בערב שבת הדליקו נרות שבת.

שלא כמו יהודי ספרד שגורשו מביתם, יהודי פורטוגל הוכרחו להתנצר. אלו שהצליחו להישאר נאמנים ליהדות, חיו בסתר עד לשנים האחרונות.

הם מנו כ-200 משפחות בלבד, התגוררו בכפרים ההרריים שבצפון פורטוגל. היום, רובם ככולם זנחו לגמרי את הנצרות ושבו אל היהדות לא לפני שעברו גירות כדת וכדין.

פגשתי אותם לראשונה לפני 20 שנה, חלקם עדיין נשאו שמות נוצריים קתוליים, לכל אחד מהם היו דודים או בני דודים שחיו כנוצרים. מאידך היה ברור ב-100% כי הם צאצאי היהודים האנוסים.

מי שפעל לשיבתם אל היהדות, היה אז רב צעיר למדי בשנות ה-20 לחייו, שלמה ועקנין, בוגר ישיבת חזון עובדיה ותלמידו של הראשל"צ הגאון הרב יצחק יוסף, כיום נושא בשלל תפקידים בין היתר מנכ"ל אופק לישראל וסא"ל במילואים.

כרב צעיר וחסר נסיון בתחום הגיור הדילמות היו קשות.

חלק מהאנוסים בכלל לא ידעו על עברם היהודי, מנגד היה ענין להשיבם אל היהדות!

רק בשיתוף פעולה עם הרבנות הראשית לישראל ובית הדין של צרפת בראשות הרב סיטרוק זצ"ל, חזרו אותם יהודים האנוסים אחרי מאות שנים אל כור מחצבתם.

שבת שלום

יצחק כרמלי עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום