ציר הזמן: תהליך הנורמליזציה החל ב-2013 והסתיים ב-2020

הסכם הנורמליזציה שאמור להיחתם הערב באופן רשמי במדשאות הבית הלבן, החל בצעדים בוני אמון כבר משנת 2013. זהו ציר הזמן שהוביל בסופו של דבר להסכם שלום היסטורי

מדיני 15.9.2020 | 16:07

הרב מארק שיינר עם מלך בחריין צילום: באדיבות המצלם

בפברואר 2002 הכריז חמד בן עיסא אאל ח'ליפה על בחריין כממלכה ועל עצמו כמלכה הראשון, בין 2013 ל-2015, הוביל המלך חמאד את המאמץ של מועצת שיתוף הפעולה במפרץ (GCC) להגדיר את חיזבאללה כארגון טרור. בעקבות הצלחתו בכך, אמר המלך לרב מארק שיינר (אותו מינה לימים כיועץ מיוחד למלך חמאד בשנת 2018) במהלך פגישה בארמונו במנאמה בשנת 2016 כי "התקווה היחידה שלנו לקול ערבי מתון חזק היא ישראל חזקה".

ב-2017 לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, המלך חמד שלח משלחת בין-דתית מבחריין לישראל. הוא היה הראשון לעשות זאת ממדינת מפרץ כלשהי.

ב-2018 המלך חמאד הזמין את הרב שנייר עם משלחת מבית הכנסת המפטון - ארה"ב לביקור בממלכה, בפברואר באותה שנה, הקבוצה טסה לממלכת בחריין ונפגשה עם גורמי ממשל והנהגת הקהילה היהודית. הם נפגשו עם השגריר לשעבר של בחריין בארצות הברית הודה נונו, חברת הפרלמנט ננסי חדורי ומנהיג הקהילה מיכאל ידגר שחלקו איתם את ההיסטוריה העשירה של המדינה התומכת בקהילה היהודית שלה (הקהילה היהודית הילידית היחידה במפרץ). וביקרו בבית הכנסת במנאמה - הראשון במפרץ - ובבית הקברות היהודי.

בנובמבר אותה שנה הוזמן שר הכלכלה הישראלי, אלי כהן, על ידי ממשלת בחריין להשתתף בכנס בנושא טכנולוגיה מתקדמת במנאמה.

באפריל 2019 הוזמנה משלחת ממשרד החוץ בישראל להשתתף בכנס בנושא יזמות במנאמה.

ביוני אותה שנה אירחה בחריין את 'סדנת השלום' בבית הלבן ולמרות שזה היה מרגש בפני עצמו, מרגש יותר היתה העובדה שממשלת בחריין הזמינה שבעה עיתונאים ישראלים לממלכה. ג'רוזלם פוסט, טיימס אוף ישראל, ערוץ 13, כאן 11, ישראל היום, וניתנה להם גישה להשתתף ולסקר את הכנס.

2013 - 2015

המלך חמד הוביל את המאמץ של מועצת שיתוף הפעולה במפרץ (GCC) לחוקק את חיזבאללה כארגון טרור. בעקבות הצלחתו בכך, אמר לרב שנייר (מינה לימים כיועץ מיוחד למלך חמאד בשנת 2018) במהלך פגישה בארמונו במנאמה בשנת 2016 כי "התקווה היחידה שלנו לקול ערבי מתון חזק היא ישראל חזקה. ”

2017

לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, המלך חמאד שלח משימה בין-דתית מבחריין לישראל. הוא היה הראשון לעשות זאת ממדינת מפרץ כלשהי.

2018

בעקבות הוד מלכותו של המלך חמד בן איסה אל כליפה, כי הרב שיינר יביא משלחת מבית הכנסת המפטון לביקור בממלכה, בפברואר, הקבוצה טסה לממלכה ונפגשה עם גורמי ממשל והנהגת הקהילה היהודית. נפגשנו עם השגריר לשעבר של בחריין בארצות הברית הודה נונו, חברת הפרלמנט ננסי חדורי ומנהיג הקהילה מיכאל ידגר שחלקו את ההיסטוריה העשירה של המדינה התומכת בקהילה היהודית שלה (הקהילה היהודית הילידית היחידה במפרץ). ביקרנו בבית הכנסת במנאמה - הראשון במפרץ - ובבית הקברות היהודי.

בנובמבר הוזמן שר הכלכלה של ישראל אלי כהן על ידי ממשלת בחריין להשתתף בכנס בנושא טכנולוגיה מודרנית במנאמה.

2019

באפריל הוזמנה משלחת ממשרד החוץ בישראל להשתתף בכנס בנושא יזמות במנאמה.

ביוני אירחה בחריין את סדנת השלום לשגשוג בבית הלבן ולמרות שזה היה מרגש בפני עצמה, אולי מרגש יותר היתה העובדה שממשלת בחריין קיבלה לראשונה שבעה עיתונאים ישראלים לממלכה. ל"ג'רוזלם פוסט "," טיימס אוף ישראל ", ערוץ 13, KAN, ישראל היום ואחרים ניתנה גישה להשתתף ולסקר את הכנס.

בישיבה עם שר החוץ של בחריין, שייח' חאלד בן אחמד אל-ח'ליפה, במהלך הכנס, שאל אותו הרב שנייר אם ישקול לתת ראיון לאחד העיתונאים הישראלים שרק עכשיו נפגש איתם. הוא מיד אמר שהוא יעשה וכי עליו להביא אותו. במהלך אותו ראיון היסטורי עם "טיימס אוף ישראל" הוא שיתף: "ישראל היא חלק מהמורשת של כל האזור הזה, מבחינה היסטורית. אז לעם היהודי יש מקום בינינו. " באותה שנה, השיח ח'ליפה מחא כפיים לישראל על ניקיון המנהרות בצפון, והוא גם צייץ את תמיכתו באוסטרליה בהכרה במערב ירושלים כבירת מדינת ישראל. "

בחודש יולי שנה שעברה נפגש שר החוץ לשעבר של בחריין, שייח' ח'אלד בן אחמד אל-ח'ליפה (הוא היה אז שר החוץ), עם ישראל כץ, אז שר החוץ של ישראל בוושינגטון הבירה.

באוקטובר האחרון ביקרה מנהלת משרד החוץ הישראלי, דנה בנבנישתי, בבחריין בוועידת ביטחון בנושא איראן.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום