סיכום דומע: גדולי ישראל שעזבו אותנו לאנחות בשנה החולפת

ערב ראש השנה תשפ"א ובסיומה של שנת המגפה, 'בחדרי' בסיכום מקוצר מפרקי הסתלקותם לגנזי מרומים של כמה מגדולי ישראל, אדמו"רים וראשי הישיבות שהסתלקו בשנה החולפת • משה ויסברג בסיכום שמחזיר את כולנו לאותם ימי אבל וכאב >> מהגר"נ קרליץ ועד הרב שטיינזלץ

ברוך דיין האמת 17.9.2020 | 18:32

גדולי ישראל שנפטרו השנה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

כ"ב תשרי תש"פ: הגאון רבי ניסים קרליץ זצ"ל

יום שלישי, אסרו חג של סוכות, דרכי שכונת רמת אהרן אבלות. רחוב רבי עקיבא פינת הרב כהנמן נצבע בצבעים של הלוויות המוניות. אברכים מכל רחבי העיר נחפזים כשעה קודם מועד הלוויה כדי לתפוס לעצמם מקום קרוב למיטה ללוות את מרן הגאון רבי שמריהו יוסף ניסים קרליץ זצ"ל ראש כולל 'חזון איש', בעל ה'חוט שני' וחבר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' שהסתלק לבית עולמו בגיל 93.

כ"ד תשרי תש"פ: הגאון רבי שלמה זלמן אולמן זצ"ל ראב"ד מודיעין עילית

יממה לאחר הסתלקותו של מרן הגר"נ  קרליץ זצ"ל הגיעה הבשורה על הסתלקותו לשמי מרום של הגאון רבי שלמה זלמן אולמן זצ"ל מחשובי הדיינים בעולם התורה ששימש כפוסק הלכה במשך עשרות שנים וראש אב בית הדין בעיר מודיעין עילית. המונים בראשות גדולי ישראל ליוו למנוחות במסע הלוויה שיצא בבני ברק מבית מדרשו חוג חתם סופר ברחוב האדמו"ר מגור שם שימש כמורה הוראה.

כ"ו תשרי תש"פ: הגאון רבי שאול ברייש זצ"ל גאב"ד ציריך

הגאון רבי שאול ברייש זצ"ל מגדולי הפוסקים באירופה והגאב"ד הראשי של ציריך בשווייץ הסתלק לבית עולמו בשווייץ, שם היה מאושפז בבית החולים במצב קשה והוא בן 86 בפטירתו. אבל גדול נרשם בקהילה בציריך בפרט ובאירופה בכלל. הגר"ש זצ"ל הקים את כולל 'ברייש' המפורסם בב"ב ועמד בראשו.

ה' חשוון תש"פ: רבה של העדה הבוכרית: הגאון רבי פנחס רבין זצ"ל

רבה של העדה הבוכרית - הגאון הצדיק רבי פנחס הכהן רבין זצ"ל, הותיר את העדה בני עדת יהודי בוכרה בכל רחבי הארץ והעולם בהלם עם קבלת ההודעה המרה על פטירת רבה הראשי של העדה המפוארה. במסגרת תפקידו כרבה הראשי של העדה הבוכרית, דאג רבי פנחס זצ"ל לצורכיהם הרוחניים של בני העדה, אך דאג באותה מידה לצורכיהם הגשמיים והיה מעורב באופן אישי בפעולות הקונגרס השונות.

ט"ז חשוון תש"פ: האדמו"ר מקרעטשניף קרית גת זצ"ל

בט"ז מר חשוון ליוו המונים את הרבי מקרעטשניף קרית גת זצ"ל, בנו של האדמו"ר הקדוש רבי דוד משה מקרעטשניף זצ"ל, שהקים את קרית קרעטשניף בקרית גת, המהווה כיום מגדלור של אידישקייט לתושבי העיר בפרט ולכלל אזור הדרום בכלל, לתורה ותפילה, בית המדרש של הרבי משמש בפועל כבית הכנסת המרכזי של הקריה החרדית, קול התורה נשמע משעות הבוקר המוקדמות, החל מעלות השחר מתקיימים שיעורי תורה ומנייני תפילה לאורך 24 שעות ביממה.

כ"ג חשוון תש"פ: הגאון רבי אריה ליב איברהמס זצ"ל

גדולי התורה, רבנים, אדמו"רים וראשי ישיבות, ליוו למנוחת עולמים את אחד המיוחד מגדולי התורה והיראה, זקן ויושב בישיבה מתוך עמלה של תורה ויגיעתה, תלמיד ותיק למרן הגאון רבי יצחק אייזיק שר זצ"ל ומשרידי תלמידי ומקורבי מרן החזון איש זצ"ל, הגאון רבי אריה לייב איברהמס זצוק"ל ראש כולל 'תורת אברהם' בבני ברק, שהשיב נשמתו ליוצרה אתמול לפנות בוקר והוא בשנת הצ' לחייו ונטמן בחלקת החרדים שבבית החיים סגולה בפתח תקווה.

כ"ט חשוון תש"פ: הגאון רבי דב צבי אורדנטליך זצ"ל, רבה של ביתר עילית

עיר התורה והחסידות בהרי יהודה התעטפה בבוקרו של יום באבל כבד עם הסתלקותו לשמי רום של המרא דאתרא הגאון רבי דוד צבי אורדנטליך זצ"ל, גאב"ד העיר ביתר עילית מאז היווסדה שהתבקש לישיבה של מעלה כולם שווים לתורה בגיל 82.

הגרד"צ זצ"ל היה לוותיק הדיינים תחילה בבית דינו של מרן הגר"נ קרליץ זצ"ל ומאוחר יותר בעיר ביתר במשך עשרים ושמונה שנים. במשך עשרות שנים שימש כמגיד שיעור וכאחד מראשי ישיבת חסידות באיאן הגדולה בירושלים והיה נוסע לישיבה פעם בשבוע ביום רביעי למסור שיעור כללי לבחורים.

י"ג כסלו תש"פ: הגאון הצדיק רבי אריה שכטר זצ"ל

מגיד המישרים הגאון הצדיק רבי אריה שכטר זצ"ל הסתלק לבית עולמו בגיל 82. רבי אריה היה דרשן קבוע בסמינרים וכנסי חיזוק לאלו שזה עתה החלו להתקרב לחיי תורה ומצוות. דבריו השפיעו על רבים לשוב לכור מחצבתם ולחיות חיים תורניים תוך דקדוק ההלכה.

כיום מתקיימת קהילה גדולה של בעלי תשובה הפזורה בכל רחבי הארץ אשר רואה את עצמה כקהילת 'רבי אריה'. זו קהילה המורכבת מבעלי תשובה שחזרו בתשובה דרכו, ועשו את התהליך בליווי אישי ובהדרכתו הצמודה. רבי אריה נהג ללוות את החוזרים בתשובה כל ימי חייהם, ומעולם לא נטש אף אחד מהם אחרי הדרשה או הסמינר.

ד' טבת תש"פ: הגאון הצדיק רבי יצחק גרודזינסקי זצ"ל

בעיר בני ברק נפרדו מהגאון הצדיק רבי יצחק גרודזינסקי זצ"ל, מי ששימש כראש כולל 'תורת אברהם' וכל שנותיו היו חטיבה אחת של עבודת השם ולימוד תורה. כל מי שגדל בבני ברק הכי את דמותו רבי יצחק - גם אם לא תמיד ידע מי הוא.

הוא החל את תפילתו עם שחר בביתו,  ולאחר מכן המשיך בבית הכנסת אוהל תמר. מכיוון שלא הספיק להשלים תפילתו עם הציבור בוותיקין, המשיך לבית הכנסת איצקוביץ', שם מצא מניינים רבים וליקט מהם עניית אמנים בדבקות.

כ"ג טבת תש"פ: הפוסק הגאון רבי פסח אליהו פאלק זצ"ל

אבל כבד ירד על הקהילה החרדית בגייטסהד שבאנגליה לאחר שנפטר בפתאומיות הגאון רבי פסח אליהו פאלק זצ"ל, מגדולי פוסקי אירופה מי שהיה מראשוני מוציא הספרים על הלכות צניעות, גיסו של משגיח ישיבת לייקווד הגאון הצדיק רבי מתתיהו סלומון.

ז' שבט תש"פ: הגאון רבי חגי נפתלי איזרר זצ"ל

הדיין הנודע הגאון רבי חגי נפתלי איזירר זצ"ל, מחשובי וגדולי הדיינים בדור האחרון, נפטר לבית עולמו בירושלים. פסקיו היו לנכסי צאן ברזל עבור היושבים על מדין.

ט"ו בשבט תש"פ: הגאון רבי צבי כהן זצ"ל

בגיל 75, שמאחוריו עשרות ספרי הלכה שחיבר, הלך לעולמו הגאון רבי צבי כהן זצ"ל, מהרבנים המפורסמים בבני ברק ובעל ספרי הלכה רבים שהתקבלו בכל בתי המדרש בארץ ובעולם.

י"ח שבט תש"פ: המשפיע הגאון רבי סנדר ארלנגר זצ"ל

הגאון הצדיק רבי סנדר יצחק ארלנגר זצ"ל, מגדולי המשפיעים בדורנו, נפטר לאחר שחלה בשנים האחרונות. מסירות נפשו ועוז רוחו הביאו לכך שהיה מראשי המדברים בכל עצרות המחאה של היהדות החרדית נגד גזירות הדת, בין אם זה בהתערבות במוסדות החינוך, גזירות בג"ץ, גזירות הגיוס, פרצות הטכנולוגיה וכל שאר העניינים האקטואליים. 

ל' שבט תש"פ: האדמו"ר מקליוולנד זצ"ל

שריד לדור דעה היה האדמו"ר מקליוולנד זצ"ל - צאצא של אדמו"רי בית נדבורנה וזקן אדמו"ריה, שהלך לעולמו לאחר מחלה ממושכת וייסורים רח"ל. בן 88 היה בהסתלקותו. הנהיג את קהילתו ברעננה ביד רמה ורבים נהרו לעריכת השולחנות הטהורים.

י' אדר תש"פ: הגאון רבי אברהם יצחק ברזל זצ"ל

אבל בעולם הישיבות עם הסתלקותו של הגאון רבי אברהם יצחק ברזל זצ"ל ר"י מיר-ברכפלד שהסתלק לבית עולמו לאחר מחלה קשה. העמיד דורות של תלמידים וחיבר ספרים רבים. רבי אברהם חינך את תלמידיו בדוגמה אישית תמידית. הוא  מסר 'וועדים' מיוחדים לתלמידי הישיבה בדרכי עבודת המידות והמוסר. אך מלבד הועדים הללו שריתקו אליהם קהל רב רבים, היו מבקשים להיוועץ בו באופן אישי ומשתפים אותו בהתלבטויותיהם ומצוקותיהם.

א' ניסן תש"פ: כ"ק האדמו"ר מסטניסלב לונדון זצ"ל  

אבל כבד ירד על ההילה החרדית בלונדון, כ"ק האדמו"ר מסטניסלב לונדון זצ"ל שנמצא חיובי לנגיף הקורונה נפטר ל"ע בגיל 76 היה בפטירתו. גיסו של יבלט"א האדמו"ר מערלוי.

ג' ניסן תש"פ: הגאון רבי צבי שינקר זצ"ל ר"י 'בית דוד'

הגאון רבי צבי שינקר זצ"ל ראש ישיבת 'בית דוד' לצעירים בבני ברק מזקני ראשי הישיבות הסתלק לבית עולמו בשבת קודש לאחר מחלה קשה בשיא הגל הראשון של הקורונה.

ו' ניסן תש"פ: כ"ק האדמו"ר מווערדאן זצ"ל

מפלטבוש שבברוקלין הגיעה הידיעה על הסתלקותו לשמי רום של האדמו"ר הגאון הצדיק רבי יוסף לייפער זצ"ל, הרבי מווערדאן, זקן אדמו"רי בית נדבורנה והוא בן 94 בהסתלקותו. הרבי שהיה צלול בדעתו עד רגעיו האחרונים לקה בדום לב. המונים ליוו אותו למנוחות.

ט' ניסן תש"פ: הגאון רבי אשר יעקב וועסטהיים זצ"ל

עולם הרבנות ומערך הכשרות התעטף באבל עם היוודע דבר הסתלקותו לשמי רום של הגה"צ רבי אשר יעקב ווסטהיים זצ"ל, מי שהיה מוכר בכל קצוות תבל כנותן הכשרות של 'איגוד הרבנים מנצ'סטר', אולם לצד זאת כיהן כדיין וכראש ישיבה שהצילה המונים מרדת שחת.

י"א ניסן תש"פ: האדמו"ר מאמשינוב ארה"ב זצ"ל

האדמו"ר מאמשינוב ארה"ב זצ"ל, נפטר לאחר שנדבק בנגיף הקורונה ל"ע והוא בן 63. ארונו של הרבי הועלה לארץ הקודש בשיא תקופת הנגיף והוא נטמן בבית החיים בטבריה. בניו המתגוררים בארץ הקודש הוכתרו כממלאי מקומו בנו הגדול מונה כאדמו"ר מאמשינוב ארה"ב, ובנו השני כאדמו"ר מאמשינוב בית שמש.

י"ב ניסן תש"פ: הגאון רבי שמעון מלכה זצ"ל

הגאון רבי שמעון מלכה זצ"ל, מגדולי הדיינים ביהדות המזרח שדן דין אמת והרביץ תורה וכיהן כרב קהילת רבינו יוסף קארו בשכונת רמת אהרן בבני ברק.

י"ב ניסן תש"פ: הגאון רבי משה גרין זצ"ל

הגאון רבי משה גרין זצ"ל מגדולי וזקני ראשי הישיבות בארה"ב, נפטר מנגיף הקורונה. היה נואם בכל הכינוסים של יהדות ארה"ב.

י"ג ניסן תש"פ: כ"ק האדמו"ר מנובומינסק זצ"ל

וכל בית ישראל יבכו את השריפה: היהדות החרדית בארה"ב התעוררה לבוקר עצוב וכואב - האדמו"ר מנובומינסק הגאון רבי יעקב פרלוב זצ"ל, ראש אגודת ישראל באמריקה וחבר מועצת גדולי התורה הסתלק לבית עולמו בפתע פתאום.

י"ח ניסן: זקן הראשונים לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

הראשון לציון והרב הראשי לישראל הגאון הגדול רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל, הסתלק לבית עולמו בבית החולים 'שערי צדק' לאחר שנדבק בנגיף הקורונה. במסע ההלוויה שיצא מהר המנוחות השתתפו רק בני המשפחה וגדולי התורה.

כ"ו ניסן תש"פ: הגאון רבי ישראל אהרן קופשיץ זצ"ל

בירושלים נפטר הגאון רבי ישראל אהרן קופשיץ זצ"ל, מראשי ישיבת 'תורה אור' ורב בית הכנסת 'משכן אסתר' בשכונת סנהדריה והוא בן 89 בפטירתו.

ח' אייר תש"פ: הגאון רבי שמואל רוזנגרטן זצ"ל ראש ישיבות בעלזא

בבית החולים 'שערי צדק' שבירושלים נפטר לבית עולמו הגאון החסיד רבי שמואל רוזנגרטן זצ"ל לאחר שהתמוטט בביתו. הוא כיהן במשך עשרות שנים כראש ישיבות בעלזא וכן כחבר בית הדין קהל מחזיקי הדת. היה בגיל 89 בפטירתו. מסע הלוויה נערך בירושלים דרך קרית בעלזא כשכל החסידים מלווים דרך המרפסות.

כ"ב אייר תש"פ: הגאון הצדיק רבי משה אהרן ברוורמן זצ"ל

בשבת בבוקר הסתלק לבית עולמו המשגיח הגאון הצדיק רבי משה אהרן ברוורמן זצ"ל, לאחר שנדבק בנגיף הקורונה והיה מאושפז במחלקת קורונה בבית החולים 'מעייני הישועה' בבני ברק. היה בן 86 בפטירתו.

כ' תמוז תש"פ: הגאון החסיד רבי אברהם מרדכי איזבי זצ"ל

אבל בחסידות גור עם היוודע דבר פטירתו של 'הגאון' רבי אברהם מרדכי איזבי זצ"ל, מראשי ישיבת גור בעיר אשדוד, שהלך לעולמו לאחר שנים של סבל וייסורים. בשבע שנים האחרונות סבל ממכאובים וכשהיה מרגיש קצת יותר טוב היה "מתנפל" על הגמרא ולא יכלו להפסיק אותו מלימודו. זכה והניח אחריו דורות של בנים חתנים ונכדים ונינים מרביצי תורה ויראה.

ב' אב תש"פ: הגאון הצדיק רבי אליעזר דוד פרידמן זצ"ל

הגאון הצדיק רבי אליעזר דוד פרידמן זצ"ל, זקן המשפיעים החסידים בדורנו הסתלק לבית עולמו בשיבה טובה ובשם טוב העתיק את שמועתם ותורתם של גדולי ומאורי עולם החסידות וכיהן כרב קהילת מכנובקא בעלזא בלונדון.

י"ז אב תש"פ: הגאון הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל

הגאון הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל היה אגדה בחייו עבור לומדי ספריו, היה דמות גאונית ששלטה בכל מכמני התורה, הרב שטיינזלץ חיבר עשרות רבות של ספרים, בראשם חיבורו הענק על הש"ס, וכן על התניא והתנ"ך.

כ"א אב תש"פ: כ"ק האדמו"ר מסאדיגורה זצ"ל

לאחר שבע שנות הנהגה בהם המשיך את שושלת בית רוז'ין סאדיגורה הסתלק הרבי בעל ה'אבירי ים' זצ"ל. לאחר שהתעטר בנזר האדמו"רות של חצר הקודש סאדיגורה, עלה האדמו"ר מלונדון להתגורר בארץ הקודש, להנהיג את עדת הקודש בבית מדרשו של אביו בשיכון ה' בבני ברק. עד סוף ימי התגורר בסמיכות לבית מדרשו הגדול 'חצר הקודש'.

הייתה זו מכה קשה לבני הקהילה הבריטית שהורגלה בהנהגתו המפוארת. אך הוא מצדו לא נטש אותם. גם ממרחקים המשיך לכוונם על כל צעד ושעל. קומתו התורנית הייתה מושא להערצה חוצת חוגים ומגזרים. שיחותיו היו נאמרות לעתים בסגנון ישיבתי, וכוללות קטעי פלפול עמקניים. כתבי הרמב"ן, המהר"ל ושאר ספרי המחשבה הקדומים – לא משו מעל שולחנו.

כ"ג אב תש"פ: כ"ק האדמו"ר משומרי אמונים זצ"ל

אחרי שמונה שנות הנהגה הסתלק לבית עולמו בבית החולים 'לניאדו', האדמו"ר משומרי אמונים, הגאון הצדיק רבי רפאל אהרן ראטה זצ"ל לאחר שנדבק בנגיף הקורונה. הרבי נודע בתפילתו ובצידקותו, ורבים שיחרו לפתחו לעצה ולברכה.

ל' אב תש"פ: הגאון הגדול רבי זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל

בית יוצר של איש אחד. פוסק אחד שבכוח תורתו השפיע לאלפי תלמידיו דרכי לימוד וטהרת התורה. במשך שנים ארוכות התנהג בפשטות עם תלמידיו בביתו הצנוע, בבתי הדין, בכולל, באנציקלופדיה התלמודית, תמיד מוקף בספריו, שקוע, טמון ראשו ורובו בספר, שוכח מהעולם הזה על שלל הבליו ובמחי כריש דם בראשו הסתלק לבית עולמו הגאון הגדול רבי זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל, חתנו של מרן פוסק הדור הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך זצ"ל.

ב' אלול תש"פ: כ"ק האדמו"ר משאץ מונטריאול זצ"ל

האדמו"ר משאץ מונטריאול זצ"ל, מזקני רבני בעלזא, הלך לעולמו בשבת בפתע פתאום בשעת רעוא דרעוין בגיל 88. כשהוא מותיר אחריו משפחה ענפה.

י"ב אלול תש"פ: הגאון הצדיק רבי שמואל הלל דרבקין זצ"ל

בגיל 85 הסתלק לבית עולמו הגאון הצדיק רבי שמואל הלל דרבקין זצ"ל, משגיח ישיבת 'שארית יוסף' בבאר יעקב, שבמשך למעלה מיובל שנים העמיד תלמידים רבים לאלפים.

י"ג אלול תש"פ: הגאון רבי יצחק זיסמן זצ"ל

הגאון המובהק רבי יצחק זיסמן זצ"ל, מראשי ישיבת תפרח, שהעמיד אלפי תלמידים בישיבת תפרח עשרות בשנים, הסתלק לבית עולמו לאחר שנות ייסורים. במסע הלוויה שיצא מישיבת תפרח נטמן הרב זיסמן בירושלים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום