דיווח: ארה"ב ואיחוד האמירויות מתכוונות להגיע לעסקה למכירת F-35 עד דצמבר

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי ארצות הברית ואיחוד האמירויות סיכמו על מכירת מטוסי החמקן F35 עד דצמבר. גורמים המעורים בפרטים מסרו כי נבחנת האפשרות לתת לישראל כלי שיזהה את המטוס שיימכר לאמירויות - על מנת לשמור על העליונות הצבאית של ישראל באזור

חדשות בעולם 22.9.2020 | 16:31

F35-B מתוך ויקיפדיה

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה היום (שלישי) כי ארצות הברית ואיחוד האמירויות סיכמו על מכירת מטוסי החמקן F35 עד דצמבר – כך אמרו גורמים המעורים בשיחות בין הצדדים. הם הוסיפו שהמטרה של הצדדים היא להגיע להסכם עד יום העצמאות של האמירויות, שחל ב-2 בדצמבר.

שני גורמים שונים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי בוושינגטון בוחנים דרכים שבאמצעותם המכ"מים הישראלים יוכלו לזהות את מטוסי ה-F-35 של לוקהיד מרטין. ברויטרס ציינו כי לא ברור אם הדבר ייעשה על ידי שינויים במטוס או על ידי אספקת מכ"ם משופר לישראל.

שגרירות האמירויות בוושינגטון טרם הגיבה בנושא. הבית הלבן סירב להגיב. דוברת מטעם הפנטגון אמרה לרויטרס כי הוא לא מאשר או מגיב על עסקאות פוטנציאליות, עד שהן נשלחות לאישור הקונגרס.

כזכור, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, המריא הלילה לפגישות ביטחוניות בוושינגטון. במסגרת זו עתיד להיפגש גנץ עם מזכיר ההגנה האמריקאי מארק אספר, ועם בכירים נוספים בפנטגון. גנץ יגיע לוושינגטון היום וישוב לארץ ביום חמישי הקרוב לפנות בוקר.

בסרטון שפרסם טרם המראתו, אמר גנץ כי הוא יוצא לסדרה של פגישות חשובות מאוד לעתידה הביטחוני של מדינת ישראל. לצד זאת, הוסיף גנץ כי מערכת הביטחון, צה"ל ופיקוד העורף ממשיכים לסייע לאזרחים במאבק בקורונה ובקטיעת שרשרת ההדבקה.

ב'ווינט' דווח כי בביקור ידון גנץ עם הבכירים האמריקנים בעיקר ב"חבילת פיצוי" לישראל בתמורה למכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, במסגרת הסכם השלום. זאת, כדי לנסות להבטיח את היתרון הצבאי של ישראל במזרח התיכון. בימים האחרונים דן גנץ בנושא עם בכירי הצבא, בהם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי.

לפי גורם המקורב לנושא, ישראל עשויה לדרוש הקדמה של קבלת ארבעת מטוסי התדלוק החדשים KC-46 "פגסוס" מתוצרת בואינג, במקום להמתין לייצור שלהם שיימשך כארבע שנים. זאת על חשבון "מנה" שהזמין הצבא האמריקני ונמצאת בתהליכי ייצור מתקדמים. במרץ השנה אישרה מחלקת המדינה למכור לישראל שמונה מטוסי תדלוק כאלה וציוד נלווה, בעלות של 2.4 מיליארד דולר.

מטוסים מתקדמים נוספים שעל הפרק הם F-15, ככל הנראה מדגם EX, שיהיו המפציצים הבאים של צה"ל. בנוסף ידון גנץ עם האמריקנים גם ברכישת חימושים מתקדמים לטווחים רחוקים. המודל אפוא של חבילת הפיצוי צפוי להיות יותר פלטפורמות או חימושים מתוכנית הסיוע החדשה שנרקמת, לצד הקדמת הקבלה של חלק מאמצעי הלחימה.

גנץ כתב בטוויטר כי "במסגרת המאמצים לשמירת העליונות הביטחונית של ישראל, אני יוצא היום בערב לשליחות ביטחונית של 24 שעות בוושינגטון. מחר אפגוש את מזכיר ההגנה האמריקאי מארק אספר ובכירים נוספים בפנטגון כדי להבטיח את השמירה על היתרון האיכותי שלנו, והמשך המאבק בהתבססות האיראנית".

הוא עדכן כי "הנסיעה תהיה נסיעת "קפסולה" – אני יוצא עם צוות מצומצם מאוד, אפגוש רק אותם ואת הבכירים האמריקאים. אחזור ברביעי בערב, אבצע בדיקת קורונה ואכנס לבידוד על פי ההנחיות של משרד הבריאות למשלחות כאלו".

ב'וואלה' דווח כי הסיבה לטיסה היא גם עסקת מכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות. רצף הפגישות יעסוק גם במדיניות הבינלאומית מול איראן והמאבק למניעת התבססותה במזרח התיכון, כמו גם נושא שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל וארצות הברית ועסקאות רכש ביטחוני בין המדינות. ראש הממשלה בנימין נתניהו עודכן מראש אודות הנסיעה.

עוד דיווחו אמיר בוחבוט וברק רביד כי גנץ יטוס לארצות הברית בטיסת שכר יחד עם צוות מצומצם, הכולל את ראש המטה שלו, מזכירו הצבאי וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון. בזמן היעדרו, את מקומו ימלא מיכאל ביטון, המשמש כשר במשרד הביטחון.

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום