קריאה לקראת החגים: השתמשו פחות בחד פעמי

משרד הגנת הסביבה קורא לכם, רגע לפני שאתם לוחצים על אישור ההזמנה אונליין או ממלאים עגלה – בדקו שוב כמה ממוצרי החד פעמי אכן נחוצים לכם לחגים • מסתבר שהשמירה על היגיינה הובילה להררי אשפה שאינה מתכלה

כלכלי 22.9.2020 | 16:00

כלים חד פעמיים, הררי אשפה בלתי מתכלה | צילום: Pixabay

התפשטות נגיף הקורונה הביאה עימה שינויים רבים, ואילצה אותנו לאמץ הרגלים חדשים – כמו ריחוק חברתי, שטיפת ידיים מוגברת, עטיית מסכה ועוד. לצד הכללים החשובים השומרים על בריאותנו, חשוב לזכור גם את ההשלכות הסביבתיות.

האשפה הסביבתית המושלכת בצידי הדרכים שכללה עד היום רק פחיות, אריזות מזון ופסולת נייר, התחדשה בחצי השנה האחרונה במסכות חד פעמיות, כפפות לטקס ונייר לניגוב ידיים. בין כל ההרגלים החדשים שאימצנו, יש גם כמה שאמנם יעילים במידה מסוימת לשמירה על הבריאות והפצת הנגיף אולם גם מזיקים מאוד לסביבה, כמו שימוש מוגבר בכלים חד פעמיים.

המשרד להגנת הסביבה המבקש מתוקף תפקידו להגן ולשמור על הסביבה בין היתר באמצעות צמצום פסולת, מפרסם רשימה של בקשות מהציבור לשמירה על איכות הסביבה.

  • הגברת שימוש בכלים ובמוצרים רב-פעמיים: כאשר יש אפשרות להשתמש בכלים רב- פעמיים נקיים, העדיפו אותם. במשרד טוענים כי שטיפת הכלים במים וסבון בהתאם להנחיות משרד הבריאות, נותנת מענה כאשר יש צורך מוגבר בהיגיינה. גם מדיחי הכלים מספקים מענה טוב להתמודדות עם חיידקים ונגיפים. (מנגד, במשרד לא מכירים ככל הנראה בהתמודדות של בתים בני 10ו-12 נפשות, עם כמויות אדירות של עשרות סטים של כלים בעיקר בשבתות ובחגים, כשהמדיחים – במידה והם כלל קיימים – אינם פעילים. ד”ש).
  • צמצום שימוש בכפפות ובמסכות חד-פעמיות: שימוש תדיר בכפפות חד-פעמיות במהלך היום (כאשר אין צורך רפואי או תברואי), אינו נחוץ ומייצר פסולת שלא ניתנת למיחזור. בנוסף קוראים במשרד להעדיף שימוש במסכות רב-פעמיות (מניסיון אישי, מסכות הבד נוחות יותר לשימוש בחוץ. הן לא מגרדות את הפנים וסופגות בשקט את אגלי הזיעה. ד”ש).
  • שימוש בבקבוקי מים רב-פעמיים: צאו עם בקבוק המים מהבית! כך גם תשמרו על היגיינה וגם על הסביבה. אין מניעה בריאותית מבחינת התפשטות הנגיף למלא אותו במים בעבודה, במוסדות החינוך או בברזייה בבית הכנסת.
  • הפרידו למחזור: גם בתקופת הקורונה המשיכו להפריד למחזור. ההפרדה שומרת על איכות החומר ומקלה על תהליך המחזור. בקבוקים גדולים זורקים למחזורית (בינתיים; עד להרחבת חוק הפיקדון. ד”ש) ובקבוקים עד 1.5 ל’ מחזירים לחנות ומקבלים כסף בחזרה. אם יש באזורכם פחים בצבעים שונים עשו מאמץ נוסף בהפרדת הפסולת והצטרפו למאות מיליוני אזרחים בעולם המערבי הנוהגים כך.
  • מגבונים לחים: אם אתם בוחרים לנקות ולחטא את משטחי העבודה או שולחנות הלימוד בבתי הספר עם מגבונים לחים, אחרי שימוש יש להשליך אותם לפח ולא לאסלה (גם אם כתוב על המגבונים שהם מתאימים לאסלה).

במשרד לאיכות הסביבה קוראים לאזרחים שאכפת להם לאמץ הרגלים חדשים השומרים על הבריאות וגם מטיבים עם הסביבה! להפסיק להשתמש בכלים חד-פעמיים ולהקפיד על מיחזור והפרדת פסולת. סביבה בריאה תומכת בנו לאורך זמן – גם כעת במשבר וגם בימים שאחריו.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: “הקורונה הובילה אותנו לאמץ הרגלים חדשים שחלקם אינם יעילים לשמירה על הבריאות והפצת הנגיף – כמו שימוש מוגבר בכלים חד-פעמיים ובבקבוקי פלסטיק. חגי תשרי המביאים איתם התחלות חדשות הם הזמן לאמץ הרגלים חדשים השומרים על הבריאות וגם מיטיבים עם הסביבה”.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום