גורמים במערכת הביטחון: לסגור את מרכז הידע של המל"ל

לאור הקמת מפקדת הקורונה של צה"ל, טוענים גורמים במערכת הביטחון כי יש לסגור את מרכז הידע של המל"ל וזאת משום שגם במפקדת הקורונה פועל מרכז הערכה

בריאות 24.9.2020 | 16:57

הרמטכ"ל כוכבי עם קציני פיקוד העורף צילום: דובר צה"ל

מאז תחילת ההתפרצות הפכו הדו"חות של מרכז הידעה המופעל בידי המל"ל למקור של ידע אמין, שבעקבותיו ובהסתמך עליו מתקבלות לרוב ההחלטות. אך כעת, ישנם גורמים במערכת הביטחון הסבורים כי לאחר הקמת המפקדה בפיקוד העורף בה פועל ענף ההערכה שבו פועלים אנשי מודיעין ובין תפקידיו לזהות מוקדי התפרצות, מגמות תחלואה וגיבוש תמונת מצב לאומית, אין כל צורך שקציני מודיעין, בהם גם קצין בדרגת אלוף משנה, ימשיכו לתפעל את מרכז הידע והמידע תחת משרד הבריאות.

לפי הדיווח ב"מעריב", הגורמים טוענים כי במצב שנוצר יש כפל תפקידים ובזבוז של משאבים מיותרים, כאשר שני הגופים פועלים באופן לא מסונכרן למרות שמדובר בקצינים של אמ"ן היושבים ומפעילים את שני המרכזים. הגורמים מוסיפים כי בפועל קורה מצב בו שני המרכזים מוציאים מסמכים המשקפים תמונת מצב לאומית של הנגיף וההערכות להמשך, מבלי שמתקיים ביניהם כל תיאום.

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה הוא גוף שהוקם על ידי אגף המודיעין בצה"ל כאשר פרצה המגפה, על מנת לסייע למשרד הבריאות במחקר מערכתי ורפואי על אודות התפשטות מחלת נגיף הקורונה. בין השאר עוסק המרכז באיסוף מידע מהארץ והעולם, ניתוח נתונים והמלצות לטובת גיבוש תמונת המצב הלאומית במשרדי ההמשלה השונים.

בין השאר מתמקד המרכז בביצוע מחקר עמוק בנוגע להתפשטות מגפת הקורונה, זיהוי סיכונים והזדמנויות. המרכז מוצאי דו"חות בתפוצה יומית בנושאים שונים, אשר מתפרסמים לכאורה כהערכת אמ"ן. הגורמים טוענים שנוצרת כפילות, מאחר ומרכז המידע והידע מונחה על ידי משרד הבריאות ואילו ענף ההערכה שפועל במפקדת אלון נמצא תחת כפיפות צה"ל. המצב הזה שבו למעשה אותן פעולות ותפקידים מבוצעים על ידי שני גופים שונים יוצר כפילות, חוסר תיאום ובזבוז משאבים וכוח אדם מיותר.

הגורמים טוענים כי יש לסגור את מרכז המידע והידע או לשלבו בתוך מפקדת אלון, אך לא כגוף עצמאי שמוציא דו"חות הנתפסים כעמדה הרשמית של המערכת ובטעות השתרשו בציבור כהערכת אמ"ן למלחמה בנגיף.

מצה"ל נמסר בתגובה כי "עם הקמתה של מפקדת אלון לקטיעת שרשרת ההדבקה, הוקם מרכז הערכה בראשות קציני אגף המודיעין. מטרת המרכז הינה לגבש את תמונת המצב המשולבת בהתאם לרמות התחלואה, תוצאות החקירות האפידימיולוגיות ונתונים נוספים במטרה לאפשר למפקדי המפקדה לקבל החלטות באשר לאופן הפעולה המיידי לקטיעת שרשראות ההדבקה.

מרכז המידע והידע המשותף לאמ"ן ולמשרד הבריאות פועל במטרה לתת מענה לכלל משרדי הממשלה וביניהם משרד הבריאות וכן לפרויקטור הקורונה בהיבטי תמונת המצב בארץ ובעולם, על מנת לבצע תהליכי למידה והתייעלות מיטביים. שני הגופים הללו פועלים בתיאום ובשיתוף פעולה ומאפשרים ניצול מיטבי של יכולת הערכת המודיעין של צה"ל אל מול כלל הגופים הרלוונטיים".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום