פרסומות ‘כוללניות’ יידרשו להכיל את המותג והדגם המדויק

בעקבות הצעת חוק ביוזמת ח”כ אורי מקלב ומבדיקה שנערכה ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עולה כי קיימת פרקטיקה, לפיה עוסק המפרסם מוצרים אינו מפרסם את פרטי המותג ואת שם/מספר הדגם של אותו מוצר • מעתה, פרסומים הכוללים מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, כלי רכב ומשקפיים יכללו את שם הדגם המדויק ושם המותג 

כלכלי 30.9.2020 | 18:30

חנות מכשירי חשמל, ירושלים | צילום אילוסטרציה: קובי גדעון, פלאש 90

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מפסיקה את מה שהיא מכנה ‘פרסומי הפיתוי’ ללא ציון שם המותג והדגם של המוצר. פרסומים הכוללים מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, כלי רכב ומשקפיים יכללו את שם הדגם המדוייק ושם המותג. 

פרסומים שיכללו התייחסות לדגם מסויים של מוצר חשמלי ללא ציון הדגם המדוייק ושם המותג יחשבו כהטעיה לפי חוק הגנת הצרכן, בגינה הרשות מוסמכת להטיל עיצום כספי ואף לפתוח בהליך פלילי.

בעקבות הצעת חוק ביוזמתו של ח”כ אורי מקלב ומבדיקה שנערכה ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עולה כי קיימת פרקטיקה, לפיה עוסק המפרסם מוצרים אינו מפרסם את פרטי המותג ואת שם/מספר הדגם של אותו מוצר, כאשר פרטים אלה קיימים לגבי אותו מוצר. 

כך למשל, צרכן שרואה פרסום של מכונת כביסה במחיר X אולם אינו יודע את פרטי המותג ושם/מספר הדגם של מכונת הכביסה, בנסיבות בהן המחיר בפרסום מתייחס לדגם מסוים ולא לדגמים אחרים שנמכרים אצל העוסק, אינו מקבל מידע מהותי לגבי הצעת המחיר שהופיעה בפרסומת. 

צרכן שיגיע לחנות על סמך פרסום שאינו מסייג את עצמו כחל על דגם מסוים של מותג מסוים, עלול להיות מוטעה בפרט מהותי בעסקה. יתרה מכך, נסיבות אלה עלולות לעלות כדי פרקטיקה של פרסום פיתוי, הגורמת לצרכן להגיע לבית עסק על סמך מחיר אטרקטיבי, אולם בפועל מתגלה בבית העסק כי מחיר זה חל על מוצר אחר שאינו תואם לרצונותיו של הצרכן. על אף כי הצרכן עשוי להיות מודע למחירו השונה של המוצר שפורסם, לפני עשיית העסקה עצמה, פרקטיקה זו של הטעיה בפרסום/פרסום פיתוי/פיתוי והחלפה, הינה פסולה, שכן צרכן שנמצא כבר במקום עלול לבצע עסקה רק בשל “עלויות שקועות” קרי, העליות שנגרמו לו בשל ההגעה לבית העסק ולא בשל רצונו החופשי והמודע.

הפתרון: פרסום מדויק

הרשות מבקשת להבהיר כי גילוי פרטים אלה, עוד בשלב הפרסום ועוד טרם הגעה לבית העסק, מאפשר לצרכן לקבל החלטה מושכלת אם להגיע לבית העסק בעקבות הפרסום, שכן מידע זה מאפשר לו בראש ובראשונה לדעת על איזה מוצר בדיוק מכוון הפרסום וכמו כן מאפשר לו, במקרים המתאימים, לבדוק, למשל במנועי חיפוש מקוונים, את הצעת המחיר שבפרסום ולהשוותה למחירי מוצרים דומים/אחרים.

ההנחיה חלה על פרסום של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, כלי רכב ומשקפיים לרבות משקפי שמש.

עו”ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מוסיף: “תפקיד הרשות להגן על הצרכן מפיתויים שמובילים אותו לרכישה לא מושכלת. צרכן אשר כבר משקיע מאמץ ומגיע לחנות בעקבות פרסום מפתה, לעתים קרובות קונה את המוצר שרצה מרות שלאינו במחיר שראה בפרסום, כי לא נעים לו או כי הוא לוקח בחשבון את עלות הזמן שכבר הושקע… לכן חשוב מאוד שלצרכן יהיה ברור מראש מי היצרן ומה הדגם של המוצר שבפרסום שלפניו. הרשות חוסמת את הפרצה הזו בענפים בה היא שכיחה, ותעשה כן בעתיד ככל שתתגלה פרקטיקה דומה בענף אחר”.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום