בכיר ביטחוני חושף: "ביבי עיכב את הסכם השלום"

בתוספת החג של עיתון 'המודיע' מופיעה סקירה מרתקת על דובאי, אחרי ביקורו של כתב העיתון ישראל הרשקוביץ באמירויות • אך בין השורות מסתתרת חשיפה: ההסכם יכול היה להיחתם כבר לפני שנים, אך רה"מ נתניהו לא מיהר. "נתניהו גילה עצבי ברזל והוא העדיף להמתין"

יוסף קליין | מדיני 3.10.2020 | 23:02

נתניהו עם שושביני השלום בבית הלבן צילום: הבית הלבן

הסכם השלום שנחתם מול האמירויות נמצא מטבע הדברים בלב השיח, ואין פלא כי הוא מככב בכל עיתוני החג של הציבור החרדי. גם בעיתון 'המודיע' מתפרסמת כתבת עומק על דובאי, וזאת לאחר הביקור שקיים במדינה כתב העיתון, ישראל הרשקוביץ, שמצליח לתאר את המדינה העשירה ולחשוף גם רבדים בלתי מוכרים שלה, כמו החתירה שלהם להיות במקום הראשון, ובכל תחום.

"שואפים הכי גבוה", זו הכותרת של הכתבה, שלוקחת את הקורא לשכיות החמדה של דובאי, תוך סיור מקיף על האתרים המרהיבים הרבים שהאמירויות התברכו בהם. עם זאת, בתוך הכתבה מסתתרת גם חשיפה, שמלמדת פרט בלתי ידוע על העשיה שנעשתה מאחורי הקלעים, טרם החתימה על הסכם השלום.

הרשקוביץ מביא בכתבה שיחה שקיים עם אישיות ביטחונית ישראלית, אותה פגש במהלך הביקור. האיש, שזהותו נותרה עלומה וכך גם התפקיד שהוא ממלא, אינו חושף הרבה וכל שהוא מוכן לרמז הוא שאת הנסיעות בקו ת"א-דובאי, כמובן עם כמה תחנות ביניים באמצע, הוא כבר עושה מזה שנים... "ההסכם המתרקם", אומר האיש, "צופן המון הזדמנויות לישראל, בעיקר במישור הכלכלי, אך לא פחות מכך במישור המדיני. אחרי האמירויות תבוא מיד מדינה נוספת מהמפרץ (דבר שהוכח כנכון לאחר מכן, עם חתימה של בחריין על הסכם שלום), ואני צופה שתוך זמן קצר יצטרפו מדינות נוספות, שגם הן כבר מנהלות היום שיחות עומק עם ישראל. ישראל עומדת בפני פריצה מדהימה בתחום המדיני".

"אבל" הוא מוסיף, "אל תחשוב שההסכם הוא חד צדדי. מי שמרוויח בעיקר מההסכם היא איחוד האמירויות. היא תפיק גם תועלת כלכלית מההסכם, כשהיא לוטשת עין בעיקר ליכולות הטכנולוגיות של הישראלים. האמירתים שואפים להיות במקום הראשון בכל תחום, בעיקר בזה הטכנולוגי, ומבחינתם השילוב של חברות ישראליות מגיע ככפפה ליד. אך את התועלת המרכזית היא תפיק בזכות הקשרים הבטחוניים שיתחזקו. בל נשכח שמדינות המפרץ מאויימות כולן בידי איראן שבה הן רואות אוייבת מושבעת שמצפה לפגוע בהן לא פחות מאשר בישראל. הן חוששות ממנה, מאויימות ממנה ומתעבות אותה, ולכן הברית הזו שבה יש לישראל עליונות צבאית, צפויה לסייע גם להן".

- ושיתוף הפעולה הזה כבר קיים?

- "הוא קיים, ובא לידי ביטוי בתחומים רבים. אני כמובן לא אפרט, אך דבר אחד אני יכול לומר: האמירתים הם 'סוחרים' טובים מאד. הם לא יקנו סחורה רק בהסתמך על הצהרות. הם רוצים לראות מעשים, ולפחות בתחום הביטחוני, הם כבר הפיקו תועלת רבה, עצומה אפילו, בזכות הקשרים ושיתוף הפעולה עם ישראל שקיימים מזה שנים אם כי מתחת לראדאר. ורק לאור מה שהם כבר קיבלו, הם קיבלו תיאבון להרחיב את שיתוף הפעולה, חרף הביקורת של העולם הערבי שכמובן לא רואה זאת בעין יפה".

לסיום הוא דואג להוסיף פרט נוסף שלדעתו ראוי לציין. "תראה", אומר האיש חובש הכיפה הסרוגה, "אני לא ליכודניק, ודאי שלא ביביסט. יש לי ביקורת לא מעטה על נתניהו, אבל בנושא הזה אני פשוט מצדיע לו. מהמידע שידוע לי ושאני נחשפתי אליו בזמן אמת, ההסכם עם האמירויות יכול היה להיחתם עוד לפני שנים, אילו הוא היה מוכן להתפשר וללכת לקראת הפלסטינים. היתה להם כל הזמן נכונות לסגור הסכם, אך אז השעה לא היתה בשלה והתנאים כללו גם ויתורים לפלסטינים.

"נתניהו גילה עצבי ברזל והוא העדיף להמתין. הוא הוביל כאן מהלך מדיני ענק, שכולל גם יחסים מול מדינות נוספות, והפעם כללי המשחק שונים לחלוטין: איש לא מדבר על שום ויתור, שום נסיגה, שום פינוי. הפלסטינים בכלל לא במשחק. מדובר בכללים חדשים של 'שלום תמורת שלום', כשגם אם ישנם אי אלו ויתורים כמו ויתור על הסיפוח (רעיון שעלה לאוויר ולא קודם לרגע) או אישור למכור מטוסים מתקדמים לאמירויות, זהו מחיר קל ביחס לריווח הטמון בשיתוף הפעולה שמשנה לחלוטין את מעמדה של ישראל.

"זהו הישג מדיני עצום שכולל שינוי של 180 מעלות מכל העמדות שהכרנו עד כה, ולדעתי – מדובר בלא פחות מארוע היסטורי בכל קנה מידה, שיביא למפנה ביחסי מדינות ערב לישראל, ובהמשך לחיזוק כוחה ועוצמתה של המדינה. אני מניח שהיום יהיו רבים שיטענו כי היה להם חלק בכך, כמו טראמפ למשל, אך כמי שמכיר את התהליכים מראשיתם, אני יכול לומר שהזכויות הללו שמורות לאדם אחד, ושמו בנימין נתניהו".

בחדרי חרדים

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום