מה דין שימוש בטלפון נייד בנהיגה כשהוא נמצא במתקן?

האם הובהרו הכללים לשימוש בטלפון נייד בנהיגה? עו"ד רוני פאלוך המומחה בתחום התעבורה, על פסיקה לא מחייבת בבית המשפט בחיפה, בעלת השלכות חיוביות על ציבור הנהגים

עו"ד רוני פאלוך | חדשות בארץ 6.10.2020 | 17:40

משוחח בטלפון. אילוסטרציה צילום: unsplash

ביהמ"ש לתעבורה בחיפה, זיכה "מחמת הספק" נהג שהואשם שלא החזיק הגה בשתי ידיים, כתב האישום המקורי הוגש בגין נהיגה תוך כדי שימוש בטלפון נייד, עבירה הנושאת לצידה 8 נקודות, אולם בשלב מסוים תוקן לעבירה מהסוג שהוזכר שאין לצידה ניקוד.

מדובר בנהג שקיבל דו"ח של 1,000 שקלים ושמונה נקודות חובה לאחר ששוטר זיהה כי נגע שוב ושוב במכשיר הטלפון הנייד שברכבו, כשהמכשיר מוצמד למתקן ייעודי.

עו"ד רוני פאלוך העוסק בתחום התעבורה מבהיר כי משמעות פסיקה זו הינה משמעותית ביותר עבור הנהג בישראל, שכן עד היום לא התקבלה כל הכרעה מחייבת המתאימה את עצמה למציאות הנוכחית, הואיל ודמיה רבה אם אסור להשתמש בנייד, ואסור להוריד יד מההגה, אז איך ניתן בכלל לעשות כל סוג של שימוש בנייד? כולל עם דיבורית או אוזניה.

בפסק הדין העלה השופט סוגיה לפיה אין בחוק כל איסור על נגיעה או חיוג במכשיר הסלולרי כשהוא מעוגן בהתקן או יציב באופן בו הוא לא יכול ליפול.
עו"ד פאלוך מוסיף כי בפסק הדין הדגיש השופט לרנר כי אין מקום לאפליה בין נהגים עם רכב הכולל מסך מגע ומאפשר את הקרנת הטלפון הסלולארי עליו - במקרים רבים דגמים חדשים ויקרים יותר - לבין בעלי רכב מיושן וזול יחסית, כלומר המחזיקים את המכשיר במקום יציב.

פסק הדין מנתח את המצב בו מתקיים החריג שניתן להוריד יד מההגה לצורך תפעול הרכב, ומגיע למסקנה כי זאת גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה.
פסק הדין סוקר את הליך חקיקת התקנה המקורית ומדגיש כי בהמשך עודכנה התקנה בידי הכנסת, ומוזכר בה במפורש כי "התרנו לדבר בטלפון ולענות לשיחה, והתרנו GPS ותו לא".

פסק הדין מצטט בנוסף כי "קבעו בתי משפט כי נגיעה בנייד לצורך ביצוע שיחה אינה אסורה. "אבקש להדגיש כי כוונתי לשימוש פשוט בטלפון הנייד כטלפון, קרי נגיעה רגעית לצורך מענה וחיוג ולא ביצוע פעולה אחרת כמו שימוש בספר הטלפונים", נאמר כאמור.

עו"ד פאלוך מוסיף כי פסיקה ברוח דומה התקבלה לפני כשנה בבית הדין הצבאי מחוזי של פיקוד דרום. השופט סא"ל מאיר ויגיסר זיכה נאשמת שנגעה במכשיר סלולארי שהוצב במתקן ייעודי ובו השתמשה לצרכי ניווט. השופט קבע כי מדובר בשימוש סביר.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מדובר בזיכוי שניתן מחמת הספק. החלטת בית המשפט תילמד ואנו נבחן הגשת ערעור על תוצאותיה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום