הנתונים נחשפים: 38% מנפטרי הקורונה – מבתי אבות

הקשישים נמצאים בחזית: 38% מבין למעלה מ-2,100 נפטרי הקורונה התגוררו בבתי אבות או שהו במוסדות גריאטריים אחרים. כך עולה מניתוח הנתונים

יוסף קליין | בריאות 15.10.2020 | 22:09

אילוסטרציה צילום: unsplash

ממספר המתים מקורונה עבר מזמן את האלפיים, אך נראה שיש כאלו המצויים בסיכון מוגבר במיוחד, ולא רק בגלל שהם בקבוצת סיכון כזו או אחרת. מדובר באוכלוסיית הקשישים המתגוררים בבתי אבות או אלו המוגבלים בתנועה בצורה כזו או אחרת ושוהים במוסדות גריאטריים. אזרחים אלו, כך מתברר נמצאים בסיכון כפול ומשולש: מעבר לגילם המתקדם ולמחלות רקע שחלקם סובלים מהם, הם שוהים במקום שעלול להוות מוקד התפרצות בלי נשלט. לא פלא אפוא, שהנתון הקשה מעלה כי הלוויותיהם של 38% מבין הנפטרים בקורונה, כ-800 במספר, יצאו מבתי אבות ומוסדות גריאטריים.

מדובר בטרגדיה כפולה עבור אלו שנמצאים בקבוצת סיכון גבוהה אך אין להם את היכולת המינימלית להתגונן מפני הנגיף הקטלני. חלקם תלוי בעובדים סיעוד ובצוות המקום לשם קיום בסיסי, כמו אכילה, רחצה או התלבשות, גם מי שעצמאי חשוף להידבקות גבוהה בגלל אופי המגורים במקום – צפיפות יחסית, קרבה בין אנשים השוהים באותו מבנה 24 שעות ביממה.

בשבועות הראשונים של התפרצות הנגיף בארץ עלתה שוועתם של אותם אנשים, התקשורת גוללה בהרחבה את סיפורם של בתי האבות שעשרות מדריהם נפטרו בתוך ימים. פניהם של הזקנים ביטאו חרדה ואין אונים, אך הדיווחים שקעו בעוד מספר המתים ממשיך לעלות בחדות.

רק לאחרונה הצהיר ראש הממשלה על הכנסת מכשירי בדיקות מהירות לשימוש, כשהמכשירים הראשונים יופנו לבתי אבות ובתי חולים, שם ישנה חשיבות מוגברת לקטיעת שרשרת ההדבקה לפני שתתחולל התפרצות קטלנית, אך עדיין מוקדם מלאמוד את השפעת אותו מכשיר, ובכל מקרה ההערכה היא כי בשל רמת האמינות הירודה של מכשיר הדיגום החדש ביחס לבדיקות הרגילות, שגם כלפיהן עולות טענות על אי דיוק ושגיאות במספרים גבוהים, הרי שהוא לא צפוי למנוע לחלוטין את ההדבקות באותם מקומות.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום