הפיילוט מתרחב: בדיקות קורונה במערכת הביוב

לאחר הצלחת הניסוי שבוצע, דגימות לאיתור מוקדם של מוקדי התפרצות בקורונה יבוצעו במערכת הובלת השפכים העירונית

יוסף קליין | בריאות 16.10.2020 | 11:23

אילוסטרציה צילום: פלאש 90

במקום לתחוב מטוש ללוע, הדגימה תינטל מהביוב: הפיילוט שבוצע בהצלחה, במסגרתו ניטלו דגימות ממערכת הביוב באשקלון לשם זיהוי מוקדם של התפרצות בקורונה, כעת הניסוי מתרחב.

השבוע נחתם הסכם בין אוניברסיטת בן גוריון בנגב ומשרד הבריאות על שיתוף פעולה ליישום השיטה שתתריע על חולי קורונה על פי בדיקה במערכת השפכים בכל יישוב. השיטה תאפשר ניטור לפי ערים, שכונות ואפילו רחובות - ואז ניתן יהיה להחיל סגר על רחוב או שכונה ולא בצורה גורפת כמו בסגר כללי, כך דיווח תמיר סטינמן בחדשות 12.

המטרה היא לאתר מראש, עוד לפני שהתושבים חשים בתסמינים, את התפרצות הקורונה, באמצעות דגימות סדירות של השפכים בכל אזור, שם ניתן לאתר את הנגיף. השיטה תופעל בין היתר בירושלים, בבאר שבע, רהט, בית שמש, נתניה, כפר סבא, טירה, אלעד, רמת השרון, פרדסיה, בנימינה, להבים ובערים נוספות ברחבי הארץ.

החוקרים יוכלו לאתר ערים ושכונות שבהן רמת התחלואה גבוהה והאם יש בהן מגמת ירידה או עלייה בתחלואה. בהמשך, יוכלו החוקרים לספק אינדיקציה מוקדמת לזיהוי הנגיף והתרעה לקראת התפרצות. הפיתוח הזה אמנם לא יחליף את הבדיקות אבל כן יהיה כלי משלים ויסייע במאבק בקורונה.

"אנחנו פיתחנו שיטות לאתר את הנגיף בתוך מי השפכים על מנת לעשות ניטור לכלל האוכלוסייה תוך כדי הסתכלות על השפכים", אומרת קארין יניב, דוקטורנטית במחלקה להנדסת ביו-טכנולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, "זאת על מנת לאתר את הנגיף ברמת השכונות והערים ואולי אפילו להגיע בעתיד לרחוב וכך בעצם למצוא את מוקדי ההתפרצות בראשיתם ולמנוע סגרים".

בחדרי חרדים

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום