למרות האיומים: צה"ל לא ערוך להתקפה כימית על ישראל

דוח מבקר המדינה שמתפרסם היום חושף נתונים מטרידים על כשירותו המבצעית של צה"ל להתמודד עם לוחמה כימית. המבקר קבע כי חלק מציוד האב"ך ההכרחי חסר בצבא | לדבריו: "מעמידים חלק מהלוחמים בסיכון מיותר"

קובי ברקת | חרבות ברזל 19.10.2020 | 20:17

חיילים. אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

שימוש בחומרי לחימה כימיים במהלך לוחמה הוא איום מוכר זה שנים רבות. במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, שהחלה בשנת 2011, השתמש המשטר הסורי בחומרי לחימה כימיים נגד כוחות מורדים ונגד אוכלוסייה אזרחית. צבאות שונים מתמודדים עם איום זה, ובהם צבא ארה"ב, שרואה בו אתגר גדול ומורכב. משרד מבקר המדינה בדק את מוכנות צה"ל ללחימה בחזית תחת איום חומרי לחימה כימיים

בתקופה שבין יוני 2019 לפברואר 2020 בדק משרד מבקר המדינה את מוכנות צה"ל ללחימה בחזית תחת איום חומרי לחימה כימיים (חל"ך). נבדקו בעיקר: מוכנות כוחות היבשה; גדודי האב"ך; וניהול משק ציוד הב"ך. הביקורת נערכה בעיקר בצה"ל - בזרוע היבשה: במפקדת קצין הנדסה ראשי, באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ובמפקדת קצין רפואה ראשי; בפיקוד העורף; באוגדות מסוימות בפיקוד הצפון ובפיקוד הדרום; בזרוע האוויר והחלל; באגף המודיעין; ובאגף המבצעים. במשרד הביטחון; ובמטה לביטחון לאומי.

בביקורת נמצא בנוגע למוכנות להתמודדות עם חל"ך בגבולות, נמצא כי זרוע היבשה אינה מבצעת בקרה על שמירת הכשירות לכך. בנוסף, נמצא בנוגע למוכנות גדודי האב"ך, שגדודים אלו אינם מתאמנים כנדרש.

בנוסף עלה כי אף על פי שבספטמבר 2014 קבע סגן הרמטכ"ל כי האחריות למשק ציוד הב"ך לכלל צה"ל תוטל על פיקוד העורף, בפועל משק ציוד הב"ך בצה"ל נותר מבוזר בין זרוע היבשה, פיקוד העורף וחיל האוויר והחלל. בנוסף נמצא כי לכל הפחות משנת 2017 לא מונפקים משקפי אב"ך לחיילים המרכיבים משקפי ראייה. לחיוב נמצא כי צה"ל שיפר במידה ניכרת את כשירותן של מערכות ייעודיות.

מבקר המדינה ממליץ כי צה"ל, בהובלת מפקד זרוע היבשה, יפעל לשיפור המוכנות של היחידות הלוחמות, במערך הסדיר ובמערך המילואים, להתמודד עם האיום הכימי, במסגרת הביטחון השוטף ובעת מלחמה.

כמו כן, מומלץ כי זרוע היבשה בהובלת קצין ההנדסה הראשי, תפעל לצמצום הפערים במוכנותם של גדודי האב"ך. עוד מומלץ כי עבודת המטה בנושא ההתמודדות עם איום הב"ך, שאותה הנחה סגן הרמטכ"ל לקיים, תתייחס לכל הפערים שעלו בדוח זה לגבי איום הב"ך בחזית. בהתאם לתוצאות עבודת מטה זו, מומלץ כי סגן הרמטכ"ל יגבש הנחיות לגבי דרכים לשיפור ההיערכות להתמודדות עם איום זה.

לאחר העברת ממצאי הביקורת לצה"ל הנחה סגן הרמטכ"ל לבצע עבודת מטה לבחינת ההתמודדות עם איום הב"ך. המבקר ממליץ כי עבודת מטה זו תעסוק במכלול השיקולים האמורים.

יצוין כי ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת החליטה שלא להניח על שולחן הכנסת ולא לפרסם נתונים מסוימים מדוח זה, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. הדוח המתפרסם לציבור הוא לאחר הליך החיסיון כאמור. חיסיון נתונים אלה אינו מונע את הבנת מהות הביקורת.

מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל מודה למבקר המדינה על ביצוע ביקורת מעמיקה בנושא חיוני זה. צה"ל לומד את ממצאי הדו"ח, וכבר החל לתקן את הליקויים לאחר קבלת טיוטת הדו"ח, הן במטה והן בשטח בנושא שילוב האיום הכימי באימוני יחידות השדה - זרוע היבשה תבצע בקרה על אופן שיפור המוכנות של היחידות הלוחמות בסדיר ובמילואים. נוסף, אגף המבצעים עדכן והפיץ פקודה המגדירה מענה לפעילות חבלנית עוינת משולבת בחומרי לחימה כימיים בגבולות. זרוע היבשה תבצע בקרה על הכשירות המבצעית של האוגדות כפי שמנחה הפקודה.

סוגיית האחריות על משק הציוד הביולוגי כימי תסוכם במסגרת עבודת מטה אותה הנחה סגן הרמטכ"ל לבצע עד קיץ 2021. בהתייחס לממצאים המועלים בדו"ח בנושא משקפי אב"ך למרכיבי משקפיים- הממצאים נכונים וצה"ל החל בתיקונם. במהלך 2018-2019 חודש מכרז אביזרי ראייה בין צה"ל לספק אזרחי, אולם המכרז לא כלל משקפי אב"ך. לנוכח זאת, החלה עבודת מטה לעדכון המכרז והוספת ניפוק משקפי אב"ך, ובכך יינתן מענה לפער. צה"ל העלה במידה ניכרת את כשירות המערכות הייעודיות - אמצעי הטיהור המרכזי של גדודי האב"ך הנמנים עם גדודי הסיוע הקרבי ביבשה.

נבהיר כי בניגוד לעולה בדו"ח, בכל הפיקודים המרחביים ישנן פקודות המגדירות את האיום הכימי, כוחות הכוננות, לוחות הזמנים והמשימות והם פועלים בהתאם לפקודות אלה. צה"ל ימשיך במשימתו להגן על תושבי מדינת ישראל, להתייעל, להשתפר ולהיות פתוח לביקורת עניינית".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום