תובעים מיליונים: האב נרצח באמצע ה'שולם זכר'

כשלוש שנים אחר הטבח המחריד בליל שבת ביישוב חלמיש בו נרצחו שלושת בני משפחת סלומון. הבוקר הגישה המשפחה תביעה נגד משרד הביטחון בטענה לכשלים שהובילו לפיגוע | בכתב התביעה העומדת על ששה וחצי מיליון שקלים מתוארים שלבי התרחשות הפיגוע המצמררים

יענקי פרבר | חרבות ברזל 19.10.2020 | 22:24

זירת הפיגוע צילום: זק"א

הבוקר (שני) הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בשם משפחת סלומון תביעה על סך 6.5 מיליון שקלים כנגד משרד הביטחון בטענה לכשלים שהובילו לפיגוע שבו נרצחו האב, הבת והאח.

בליל שבת ה-22 ביולי 2017, המחבל, עומר עבד אל-ג'ליל, תושב כפר כובר הסמוך בן ה-19, חדר ליישוב חלמיש, פרץ לבית משפחת סלומון, ורצח בדקירות סכין שלושה מבני משפחה; יוסף צבי סלומון בן ה-70, בתו חיה אסתר סלומון בת ה-46 ואת הבן אלעד מנחם סלומון בן ה-36 מאלעד.

זה היה אחד הפיגועים המזעזעים שהתרחשו בשטחי יהודה ושומרון בעשור האחרון, ותמונותיו נצרבו בזיכרון רבים. המחבל פלסטיני חדר ליישוב חלמיש ואז לבית משפחת סלומון באמצע ה'שלום זכר' לנכד המשפחה - ורצח בדקירות סכין את אב המשפחה יוסף צבי, את בתו חיה ואת אחיה אלעד. אם המשפחה, טובה, נפצעה. מיכל, רעייתו של אלעד, הצליחה בתושייה להגן על ילדיה כשסגרה אותם בחדר בקומה העליונה.

אבי הילד שמואל ניסן סלומון לא היה בשמחת ה'שלום זכר' שנגדעה בתחילתה בטבח הנוראי בליל שבת בבית הסבא הי"ד, בעקבות כך שנשאר עם רעייתו היולדת בבית החולים.

בכתב התביעה מתואר כי סמוך לשעה 16:00 המפגע לקח סכין בעלת להב של כ-22 ס"מ, המיועדת לחיתוך בשר, נטל תיק גב ושם בתוכו את הסכין, מספריים לחיתוך גדרות וספר קוראן. בדרך למקום הפיגוע יידה המפגע אבן לעבר רכב על מנת לגרום לו להיעצר ולדקור את נוסעיו, אך הרכב המשיך בדרכו. המפגע הגיע להר הסמוך ליישוב חלמיש, שם התפלל וקרא בקוראן עד רדת הערב.

המפגע נע רגלית כ-3 ק"מ מהכפר "כובר", והגיע לחלקו המזרחי של היישוב חלמיש במרחב ציר 450, כאשר הגיע למטעי הזיתים שסמוכים לציר, חתך המחבל חלק מגדר "התלתלית", הניח את תיקו ואת ארנקו והחל לחפש נקודה לחצות את גדר הישוב.

בשעה 20:00 לערך, התאספו בני משפחת סולומון בביתם, בשכונת התמר ביישוב חלמיש והתארגנו לאירוח סעודת "שלום זכר" לרגל הולדת נכדם. יצוין כי היישוב חלמיש, נמצא במרחב ציר 465 והיה מצוי ברמת איום קבוע.

לאחר מספר התרעות על הגדר בהן לא נמצא דבר, וזאת לאחר שהמחבל קפץ מעל הגדר דרך עץ עליו טיפס, המפגע התקדם במשך כ-8 דקות מרגע חציית הגדר, הסתובב בתוך היישוב באין מפריע.

בשעה 21:51 נכנס המפגע לחצר משפחת סולומון לאחר שהבחין בבית מואר וממנו בקעו קולות צחוק. בבית שהו באותה העת יוסף סלומון ז"ל, אשתו טובה סלומון, ביתם חיה אסתר סלומון ז"ל, בנם אלעד מנחם סולומון ז"ל, מיכל, אשתו של אלעד סולומון וחמשת ילדיהם הקטינים של מיכל ואלעד.

המפגע פתח את דלת הכניסה לבית ונכנס פנימה כאשר הוא אוחז בסכין. מיד עם כניסתו נעמד המפגע מול חיה, אמר "מה עם אל-אקצא" או מילים בעלות משמעות דומה ודקר אותה דקירה אחת באמצעות הסכין תוך שהוא דוחף את להב הסכין כולה אל תוך גופה, טובה, שעמדה בסמוך לחיה, נדקרה בגבה באמצעות הסכין, החלה לצעוק "מחבל" ונמלטה לקומה השנייה בבית. לאחר מכן, התקדם המפגע אל תוך הבית ודקר את יוסף בבטנו.

בשלב זה, התנפל אלעד על המפגע וניסה ליטול ממנו את הסכין. המפגע דקר את אלעד 3 דקירות בגופו אך אלעד הצליח ליטול את הסכין מידו של המפגע וניסה להגן על עצמו מפניו. המפגע תפס את ידו של אלעד ובעט בגבו כך שאלעד נפל על ברכיו על הרצפה. הנאשם דרך על היד בה החזיק אלעד את הסכין, תפס קרש לחיתוך מעץ והכה בעוצמה בראשו של אלעד עד אשר נשבר ולבסוף דקר באמצעות הקרש את אלעד פעמיים. לאחר מכן, ניגש המפגע פעם נוספת ליוסף, שהיה מוטל על הרצפה והבחין כי יוסף עדיין נושם. על כן, המפגע דקר את יוסף כ-15 פעמים נוספות במקומות שונים בגופן עד שיוסף חדל לזוז. למרבה הצער, השמחה התחלפה בין רגע לזירת רצח מבעיתה ועל התובעים נפל שכול וכאב בל יתואר שילווה אותם עד לאחרון ימיהם.

בשעה 21:55 שמעו השכנים צעקות מכיוון בית משפחת סולומון. אחד השכנים ובנו, שהיה לוחם ביחידת עוקץ ובאותם הזמנים שהה בחופשה בביתו הבין כי מדובר באירוע חריג. הלוחם חזר לביתו, לקח את אקדחו ורץ חזרה החוצה. בזמן זה התקדם האב לבית משפחת סולומון, נכנס לבית וזיהה מולו את המפגע עם הסכין. האב יצא להביא את נשקו ודיווח לבנו שכבר חזר עם האקדח. הבן זיהה כי המפגע עמד במטבח מול יוסף, עלה על המזגן וביצע ירי של כדור בודד מחוץ לבית, דרך חלון המטבח, לעבר המפגע אשר נפגע ונפצע. האב ובנו נכנסו לבית, וידאו כי המפגע מנוטרל. בזמן זה, המשיך האב לפקח על המפגע והזעיק את כוחות הביטחון, בעוד הבן סורק את הבית עד למפגש עם שאר המשפחה.

עו"ד גלית קרנר, המייצגת את בני המשפחה, אומרת ל'בחדרי חרדים' כי "מדובר בתביעה שמוגשת בדלתיים סגורות נוכח רצון המשפחה שלא לחשוף את מלוא המחדלים הצבאיים שהגורמים בשטח הפרו. מדובר על הוראות ונהלים שהם עצמם הוציאו יום קודם לפיגוע וביום הפיגוע".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום