עיצום כספי גבוה על חברת תקשורת שהטעתה צרכנים

חברת 'אייס תקשורת חכמה' חשודה בפעולות הטעיה והשפעה בלתי הוגנת על צרכנים | ברשות להגנת הצרכן מתכוונים לנקוט בהטלת עיצום כספי גבוה על החברה - למעלה מ-3 מיליון ש"ח

קובי בורנשטיין | חדשות בארץ 16.11.2020 | 11:01

אילוסטרציה צילום: pixabay

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך 3,207,200 ₪ על חברת אייס תקשורת חכמה, הרשומה בשם מנא טכנולוגיות אי סי אי תקשורת חכמה בע"מ, שנקטה בתהליך השיווק והמכירה בפעולות של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים. מדובר בעיצום גבוה שמדגיש את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה ואת מספר המתלוננים הגבוה (עשרות רבות).

לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב 20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (במקור הסכום היה 4,009,000 ₪ ופחת ל 3,207,200 ₪). יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות רבות שהתקבלו מצרכנים. מהחקירה עולה כי החברה מפעילה עסק בתחום התקשורת תחת השם "אייס תקשורת חכמה". החברה מספקת שירותי ספק אינטרנט, רישיונות אבטחה (אנטי וירוס), ציוד תקשורת ואביזרים ועוד ומשווקת את עצמה באמצעות אתר אינטרנט ובאמצעות עמוד הפייסבוק שלה.

החברה, באמצעות נציגיה פנתה לצרכנים בהצעה לקשירת עסקה עמה אם באופן ייזום באמצעות מאגרי מידע שנרכשו, ואם כאשר צרכן יצר קשר עם החברה.

החברה הציעה לצרכנים לבצע עסקאות שונות, לרבות שדרוג מהירות הגלישה באינטרנט, הוזלת עלות התשלום עבור שירותי אינטרנט ואיחוד התשלום בעבור שירותי הספק והתשתית.

בחלק מהמקרים, הנציגים הציגו לצרכנים כי מדובר בחברת אינטרנט הפועלת על תשתית של בזק ובשיתוף פעולה עם בזק, תוך שטף דיבור מהיר, באופן אשר הקשה על הצרכנים להבין מטעם איזו חברה פונה הנציג.

לעיתים, ובהמשך לחוסר הבהירות הראשוני באשר לזהות החברה שהתקשרה, ביקשו נציגי החברה פרטים מזהים מהצרכנים על מנת להיכנס לחשבונם בחברת התקשורת בזק, על ידי הקלטת פרטים מזהים וקוד אישי אשר מגיע למכשיר הנייד של הצרכן, נכנס נציג החברה לחשבונו האישי של הצרכן בבזק ובדק מהם השירותים שצורך הצרכן מבזק וגובה התשלום החודשי שלו, זאת מבלי ליידע את הצרכן בדבר פעולה זו.

במהלך שיחות מכירת שירותי אינטרנט, נציגי החברה ביצעו לרוב עסקת מכירה נוספת, בה נמכרו לצרכנים רישיונות ו/או ציוד קצה. עסקאות אלה הוצגו ככללותן בתוך עסקת שירותי האינטרנט, ומהצרכן הוסתרה העובדה כי מדובר בעסקת מכירה שונה ונפרדת מעסקת מכירת השירות, לרוב גילו זאת הצרכנים רק כאשר רצו לבטל את העסקה.

במהלך שיחת המכירה, פעלו נציגי החברה במגוון דרכים פסולות על מנת להביא לגמר העסקה – הן באופן אקטיבי, בכך שהטעו את הצרכנים לחשוב כי הרישיונות ו/או הציוד ניתנים ללא עלות והן באופן פאסיבי, בכך שבמקרים רבים בחרו שלא להציג בפני הצרכנים את העובדה הפשוטה והבסיסית כי מדובר בעסקת מכירה לכל דבר ועניין. מעשי החברה ומחדליה באו לידי ביטוי לעיתים בכך שנציגיה לא ערכו הבחנה בין עלות שירותי האינטרנט לבין עלות הרישיונות / הציוד, ולא מסרו לצרכנים כי הם רוכשים את הרישיונות / ציוד הקצה באופן מובחן ונפרד מרכישת שירותי האינטרנט, ואף ציינו באופן גורף פרטים מטעים באשר לזכות הביטול של הצרכנים.

בפועל הצרכנים מצאו את עצמם משלמים על רישיונות ו/או ציוד אשר ברובם המכריע של המקרים כלל לא היו מודעים כי רוכשים את אלו, ורק בדיעבד נודע להם כי אלו עסקאות רכישה נפרדות ומובחנות מעסקת שירותי האינטרנט.

במקרים מסויימים, החברה המשיכה לחייב את הצרכנים בסכומים שונים וזאת בניגוד להוראות החוק.

בנוסף, החברה לא גילתה לצרכנים באתר החברה את הפרטים המחויבים בגילוי: שם החברה, מספר הזהות של החברה, כתובתה, את התקופה שבה ההצעה תהא בתוקף ופרטים בדבר זכות הצרכן לבטל את החוזה.

גם בהסכם נרשמו הטעיות, כדוגמת הטעיה בזכות הביטול – נכתב כי לקוח לא יחויב בגין ההתקשרות ככל והודיע על ביטול התקשרותו עם החברה עד 14 ימי עסקים מיום עשיית העסקה או קבלת מסמך הגילוי, אך נכתב כי הוראה זו לא תחול על רישיונות תוכנה מרגע אספקתם ללקוח – דבר המהווה הטעיה על פי החוק.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי "מספר התלונות שהגיעו אל הרשות כנגד חברת אייס תקשורת חכמה היה חריג. התלונות והחקירה העלו דפוס זה בהתנהלות שיטתי בו קשרה החברה את הצרכנים בעסקאות , בין ביתר, תוך הטעיה לכאורה בזהות החברה, בפרטים מהותיים באשר לעסקה ולתנאי ביטולה. ההודעה על כוונת חיוב הגבוהה שנשלחה לחברה מדגישה את ההפרות הרבות שנעשו על ידי החברה. הרשות ממשיכה בפעילותה נגד חברות הפוגעות בציבור הצרכנים בדגש על אוכלוסיות צרכנים חלשות ותביא לדין כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום