רכבת חדשה: מתל אביב לבאר שבע ב-35 דקות

אושר שלב שלב נוסף בפיתוח רשת המסילות המהירות במסגרתו נבחרו חלופות התוואי שיחבר בין באר שבע למטרופולין תל אביב ברשת מסילתית מהירה במהירות תכן של עד 250 קמ"ש

קובי ברקת | רכב ותחבורה 16.11.2020 | 18:32

בתחנת רכבת. אילוסטרציה צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הוועדה לתשתיות לאומיות בראשות מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, אישרה שלב נוסף בפיתוח רשת המסילות המהירות, כחלק ממימוש התכנית האסטרטגית של משרד התחבורה ורכבת ישראל לחיבור ארבעת המטרופולינים ברשת מסילות מהירות שתוכלנה להגיע למהירות של עד 250 קמ"ש.

השלב הראשון של התוכנית אושר היום (שני) ובמסגרתו נבחרו חלופות התוואי שיחבר בין באר שבע למטרופולין תל אביב ברשת מסילתית מהירה במהירות תכן של עד 250 קמ"ש. חלופות התוואי נבחרו בהתאמה ליתר התכניות המסילתיות שמצויות בביצוע ותכניות נוספות המצויות על שולחן הוועדה ולתת מענה לשנת 2040 - בהלימה לתכנית האסטרטגית למגורים, תעסוקה ושטחים פתוחים.

התכנית צופה גידול מ-60 מיליון נסיעות לשנה בשנת 2016 לכ-300 מיליון נסיעות בשנת 2040. עקרונות התכנית הם הפרדת רכבות מטענים מתנועת רכבות נוסעים, הפרדת תנועת הנוסעים הבין-עירונית מהתנועה הפרברית וחיבור בין ארבעת המטרופולינים ברכבות מהירות. כל המסילות תהיינה מחושמלות. רשת התחבורה הציבורית תכלול גם רכבות קלות, מטרו, אוטובוסים ו-BRT.

הרשת המסילתית מורכבת מ-3 מרכיבים: מסילות לרכבות מהירות במהירות תכן 250 קמ"ש, שיקשרו את מרכזי 4 המטרופולינים בתדירות של 5-10 דקות בשעות השיא. המסילה המהירה המחושמלת מתל אביב לבאר שבע היא חלק ממנה, רשת מסילות פרבריות במהירות תכן של 160 קמ"ש, שתחבר את יישובי המטרופולין לעיר הראשה בכל מטרופולין, בתדירות של 15-20 דקות בשעת שיא. היעד ל-2040 הוא שכ-70% מאוכלוסיית המדינה יוכלו להגיע למרכז המטרופולין בתוך 45 דקות ושדרה מזרחית להובלת המטענים, ביעד של כ-40 מיליון טון לשנת 2040.

שר הפנים אריה דרעי אמר כי "מחברים את המרכז לפריפריה. תושבי מטרופולין באר שבע והעיר באר שבע בפרט ייהנו מקפיצת מדרגה כבירה עם מימושן של המסילות המהירות וחיבורן למטרופולין גוש דן. באופן דומה, ההזדמנויות הרבות שנמצאות בבאר שבע תוכלנה להיות נגישות גם בפני תושבי גוש דן בזכות צמצום זמני ההגעה המשמעותיים. התכנית תוכננה בראייה סביבתית וחלופות התוואי שנבחרו נצמדות לתשתיות קיימות ונמנעות מפגיעה בשטחים הפתוחים".

מתכננת הוועדה, נאוה אלינסקי-רדאעי, מסרה כי "התוכנית מהווה נדבך חשוב ביצירת מערכת למסילות מהירות של 250 קמ"ש אשר תקל על גודש התחבורה ותאפשר חיבור מהיר בין מטרופולין באר שבע עם שלושת המטרופולינים – תל אביב, ירושלים, וחיפה, ותהווה תשתית תחבורתית מודרנית ומהירה להמשך שיפור וייעול השירות לנוסעים ולעידוד השימוש בתחבורה הציבורית".

 

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום