יוטלו עיצומים על רשתות שיפרו את חוק השקיות

עד כה לא היה ניתן להטיל קנסות כספיים על רשתות שהפרו את חוק השקיות. השרה גמליאל הגישה לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת תקנות צמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות מה שיביא להגברת יכולת האכיפה

קובי ברקת | כלכלי 17.11.2020 | 17:43

אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הגישה לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת תקנות צמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות, שמטרתן לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים להפחתת שיעורי עיצומים כספיים המוטלים על מי שמפר את חוק השקיות.

לפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, ללא תקנות הפחתה - לא ניתן להטיל עיצומים כספיים על המפרים, ולפיכך אישור התקנות מאפשר את הגברת האכיפה המנהלית.

בדיון שהתקיים הבוקר (שלישי), אושרו התקנות לאחר התייעצות עם גורמים רבים ובהם: משרדי הממשלה, איגוד לשכות המסחר, ארגונים סביבתיים, פורום יצרני ומשווקי שקיות, התאחדות התעשיינים, מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות ועוד.

אישור התקנות היום מהווה צעד חשוב, אשר יביא להגברת יכולת האכיפה במקרים שונים, בהם: מסירת שקיות נשיאה חד-פעמיות ללקוחות מבלי שנגבה עליהן היטל לרבות עסקאות באינטרנט; חשבוניות שלא מופיע בהן בנפרד החיוב בגין השקיות; או במקרה שבו ברשת השיווק העמידו לרשות לקוחות שקיות לאריזת מזון שיש להן ידיות.

מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה כי בשנת 2018 נמכרו כ-430 מיליון שקיות ובשנת 2019 נמכרו 454 מיליון שקיות על-ידי הקמעונאים הגדולים - ירידה ממוצעת של כ-75% משנת 2016, טרם כניסת החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות לתוקף.

כל ההיטלים הכספיים שהצרכנים משלמים עבור שקיות הפלסטיק החד-פעמיות, משמשים עבור המטרות שנקבעו לפי החוק, בהן עידוד השימוש באמצעי נשיאה רב-פעמיים, חינוך והסברה להטמעת מטרות החוק וביצוע פעולות ניקיון בחופי הים. לפי החוק גם עיצומים כספיים ישמשו רק למטרות אלו.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום