פרסום ראשון: גפני פותח חזית: דורש לעצור תוכניות הפוגעות בתקציב הישיבות

לאחר פנייתם של מנהלי מוסדות, פתח יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני בבדיקה מהיכן מגיע הפער בין התקציב שמועבר לישיבות בפועל לזה שאושר. גפני מצא כי תוכניות של חברי הכנסת פרץ, סמוטריץ', וכהן מש"ס גרמו לגרעון של 13 מיליון ש"ח. גפני זועם ויוצא למאבק ראש בראש בנושא

ארי קלמן | פוליטי 18.11.2020 | 18:00

משה גפני צילום: Miriam Alster/Flash90

ועדת הכספים אישרה לפני כחודשיים את תקציב הישיבות בסך זהה במדויק לתקציב שאושר בשנת 2019, תקציב העומד על סך של מיליארד מאתיים עשרים וארבע מיליון ש"ח, למרות זאת, מנהלי מוסדות רבים התלוננו על כרסום חד בתקציב, שבפועל, ערך הנקודה לפי מספר הבחורים קוצץ באופן משמעותי, דבר שהביא לכך שהסכום שמקבל כל בחור ישיבה זהה לסכום שהיה בזמן הקיצוץ בתקציב הישיבות על ידי ממשלת נתניהו-לפיד. 

התלונות של מנהלי הישיבות הביאו לכך שבלשכת יושב ראש ועדת הכספים חבר הכנסת משה גפני פתחו במערך בדיקה יסודית, בסופה גילה חבר הכנסת גפני באמצעות עוזרו משה זלושינסקי, כי קיים פער של כ- 13 מיליון שקל בין התקציב שאושר לתקציב שמועבר בפועל לעולם הישיבות. אלא מגיעים בעקבות חמישה תוכניות ממשלתיות - פוליטיות שמועברים מבסיס תקציב הישיבות, דבר שמעורר את זעמו של חה"כ גפני ובעקבות כך הוא החליט לפתוח במאבק.

על פי הבדיקה של חבר הכנסת גפני ולשכתו, הכסף שיורד מתקציב הישיבות שגורם לפגיעה בכיסם של אברכי הכולל ותלמידי השיבה הם מהסיבות הבאות: תוכנית שיזם השר רפי פרץ נציג הבית היהודי לפיה תלמיד ישיבה בעוטף עזה, מקבל תוספת ל - 2 נקודות בעלות שנתית של 4 מיליון; תוכנית נוספת של חה"כ בצלאל סמוטריץ' לפיה תלמיד בישיבה שמקורה בגוש קטיף מקבל תוספת ל- 2 נקודות בעלות שנתית של 1 מיליון. שגפני טוען כי מדובר בשתי ישיבות שמקבלות תקציב למרות שחלפו 15 שנים ורוב התלמידים בישיבה כנראה לא גדלו בגוש קטיף.

תוכנית נוספות הם תוכנית לפיה תלמיד יוצא אתיופיה מקבל תוספת ל - 3 נקודות בעלות שנתית של 3 מיליון; וכן תוכנית הדגל של סגן שר האוצר יצחק כהן, ביטוח האברכים, שסביבו התנהל ויכוח ממשוך של למעלה מעשור, שגפני התנגד לתוכנית בטענה שזה ירד מתקציב הישיבות ואילו כהן טען כי זה לא יפגע בתקציב הישיבות, כעת מוכיח גפני כי הכסף בתוכנית 'ביטוח האברכים' יורד מעוגת תקציב הישיבות בעלות שנתית של 5 מיליון, כך שאברך שיש לו ביטוח חיים, מקבל תוספת של 0.03 נקודות.

היום (שני) פנה חבר הכנסת משה גפני במכתב אל שר החינוך יואב גלנט המתפרסם כאן ב'בחדרי חרדים' לראשונה, במכתב מסביר גפני את החור בתקציב הישיבות: "מבחני התמיכה מסדירים את אופן חלוקת התמיכה, בשיטה של ניקוד, כאשר לכל סוג של פעילות, נקבע ניקוד מסוים, והתקציב הכולל מתחלק בסך הנקודות הכללי שצברו כלל הזכאים לתמיכה, בכך נקבע ערכה הכספי של כל נקודה. כאשר בשלב השני, כל מוסד מקבל תמיכה עפ"י סך הנקודות שצבר, במכפלת ערך הנקודה", כותב גפני, ומציין כי , "התקציב הכולל לפעילות האגף, מתחלק בשיטה של עוגה תקציבית, כאשר הגדלת פרוסה אחת משליכה על גודלן היחסי של יתר הפרוסות, כלומר שכל שינוי בתקצוב מגזר או תוכנית מסוימת, משליך ישירות על כלל הנתמכים".

גפני טוען במכתב ששיגר לשר החינוך כי "למרות שהתקציב הכולל של התמיכות למוסדות תורניים בשנת 2020 הוא זהה לשנת 2019, התמיכה החודשית לכל תלמיד ירדה באופן משמעותי".

גפני מפרט את התוכניות שפוגעות בתקציב הישיבות, וטוען, כי "בישיבה עם מנהל האגף התברר לי, שאחת מהסיבות לירידה בתמיכה החודשית לכל תלמיד, היא שינוי מבחני התמיכה, שנתנו תוספות לתוכניות שונות משיקולים מגזריים, באופן שתלמידים ממגזרים ומאזורים שונים או בתוכניות שונות, מקבלים לעיתים תמיכה כפולה ומשולשת, לעומת תלמיד ישיבה רגיל". לדבריו "תוספת הניקוד לתוכניות ומוסדות אלו, גורעת 13 מיליוני ₪ מתקצוב כלל המוסדות."

בגין הקיצוץ שנגרם בגלל התוכניות של אנשי האיחוד הלאומי, גפני צפוי לעצור את כלל התוכניות, יוזמה שצפויה להוביל מלחמה פוליטית בינו לבין השר פרץ, סגן השר כהן וחה"כ סמוטריץ'. במכתב הוא מבקש מהשר גלנט, "לאור האמור, אבקש שתתקן את מבחני התמיכה באופן שכל תלמיד ישיבה, יקבל ניקוד וסכום תמיכה באופן שוויוני". עוד מוסיף גפני כי "למען הסר ספק, אין לי כל התנגדות להוספת תמיכה עבור כל אוכלוסיות או תוכניות כלשהן, אך זאת בתנאי שימצא לכך תקציב תוספתי קבוע, באופן שכבשת הרש של תלמידי הישיבות לא תיפגע". 

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום