קורונה: ארגון הבריאות העולמי נגד התרופה רמדיסביר

התרופה שנטען כי היא היחידה שמצליחה להציל את חייהם של חולי קורונה קשים ומדינת ישראל אף דאגה להצטייד בה, זוכה לביקורת שלילית מצד ארגון הבריאות העולמי: "התרופה חסרת ערך. לא הוכיחה יעילות במצבים של חולים קשים"

יוסף קליין | בריאות 21.11.2020 | 17:25

צוות רפואי במחלקת קורונה באיכילוב צילום: Yossi Aloni/Flash90

תרופת פלא? ממש לא: לאחר שנטען כי ה'רמדיסביר' היא התרופה היחידה שהוכיחה יעילות במקרים של חולי קורונה קשים, כשמדינות רבות בעולם וביניהן ישראל דאגו להצטייד במלאים של התרופה, מצהיר היום ארגון הבריאות העולמי כי "התרופה חסרת ערך". לדברי הארגון, התרופה לא הוכיחה יעילות מחקרית במקרים של חולי קורונה קשים.

כזכור, עם פרוץ המגיפה נתפסה התרופה 'רמדיסביר' שבמקורה מיועדת לטיפול במלריה, כתרופה שמצליחה לשפר את מצבם של חולי קורונה קשים. בעקבות זאת ארה"ב קנתה את כל המלאי שנותר במחסני חברת התרופות, וגם מדינת ישראל, שאז הפעילה את סוכני המוסד לגייס ולשנע לארץ בדרכים לא דרכים מכשירי הנשמה וציוד רפואי נוסף, הצטיידה בכמויות עצומות של התרופה.

אך כעת, חצי שנה לאחר מכן, מבהיר ארגון הבריאות העולמי, הWHO, כי התרופה "חסרת ערך". בארגון הבהירו כי אין סיבה לתת את התרופה לחולים, שכן היא לא הוכחה כמצילת חיים וכתורמת להישרדותם. יתר על כן, גם במקרה שבו נטען כי התרופה הועילה, סבורים בארגון שמדובר בהצלחה אקראית וכי התועלת לא נבדקה בצורה מחקרית.

"היעילות של התרופה התבססה על פרוטוקולים של 7000 חולים אקראיים, מבלי שנערך מחקר מקיף" טוענים בארגון שם מציעים להשתמש בסטרואידים פשוטים שבהם נעשה שימוש במקרים של מחלות ריאה ולשחרור דרכי הנשימה, שכן הם זולים בהרבה מהתרופה שעלותה עומדת על 2340$ למנה.

נציין כי גם בישראל ניתנה התרופה עד כה לחולים במצב בינוני, שהיה חשש כי בריאותם תידרדר, אם כי בבתי החולים בארץ סבורים שהיא הוכיחה יעילות. כמו כן, אמינותו של ארגון הבריאות העולמי נפגעה קשות בשנה האחרונה, בעיקר בשל התנהלותו בכל הקשור למשבר הקורונה וניסיונו לגמד את חלקה של סין בעניין, כך שהמסקנות אליהן הגיע הארגון לא צפויות להשפיע על קהיליית הרפואה.

בנוסף, בחברת "גילאד", יצרנית התרופה, מחו על ממצאי ארגון הבריאות וטענו כי ביצוע המחקר היה לקוי וכי לדבריהם, המשוב שמגיע ממרכזי הרפואה הגדולים מלמד דווקא על הצלחתה של התרופה.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום