החוק שיבטיח את חסינותו של פוטין עבר בקריאה ראשונה

פוטין בצעד נוסף לקראת חקיקת החוק שיבטיח חסינות לכל החיים לנשיאים לשעבר: הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה בבית התחתון של הפרלמנט הרוסי

יענקי פרבר | חדשות בעולם 18.11.2020 | 12:32

פוטין נואם בירושלים צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה מתקרב להבטחת חסינות לכל החיים ברוסיה לאחר שהבית התחתון של הפרלמנט העביר את קריאתו הראשונה של הצעת חוק חדשה.

החוק קובע כי כל הנשיאים לשעבר יהיו עם חסינות מפני אישומים פליליים ברגע שהם עוזבים את תפקידם.

החוק נמנה עם מספר תיקוני חוקה שאושרו בקיץ בהצבעה ארצית בה השתתפו אזרחי רוסיה, אחד התיקונים שעברו אפשרו לנשיא ולדימיר פוטין להתמודד שוב כאשר כהונתו הרביעית תסתיים בשנת 2024.

אם תעבור הצעת החוק, לנשיאים לשעבר ולבני משפחותיהם תהיה חסינות מפני רדיפות בגין פשעים שבוצעו במהלך חייהם. הם יהיו חופשיים גם מחיפושים, מעצרים או חקירות.

נכון לעכשיו, נשיאים לשעבר חסינים מפני רדיפות בגין פשעים שבוצעו בעת כהונם, עכשיו פוטין החליט לשדרג את החוק לטובתו.

כדי שהחוק יעבור, החוק יצטרך אישור מהבית העליון - מועצת הפדרציה - וחתימתו של פוטין. על פי הצעת החוק, ניתן יהיה להעמיד לדין את הנשיא לשעבר אם יאשימו אותו בבגידה או בפשעים חמורים אחרים, כגון רצח, אך פשעים כמו שוחד או הלבנת הון לא ייחשבו "פשעים חמורים".

אך האישומים שכן יהיו אפשריים מבחינת העמדה לדין, יצטרכו לקבל את אישור בית המשפט העליון, ואז על שני בתי הפרלמנט העליון והתחתון לתמוך בהצעה ברוב של שני שלישים.

המחוקק פאבל קרשניניקוב, ממחברי הצעת החוק, אמר לסוכנות הידיעות הממלכתית RIA Novosti כי החקיקה החדשה לא תחול על מיכאיל גורבצ'וב, שהיה נשיא ברית המועצות עד לפירוקה ב-1991.

מכיוון שפוטין עדיין מכהן בתפקיד, דמיטרי מדבדב - שהיה נשיא המדינה בין השנים 2008-2012 - הוא הנשיא לשעבר היחיד של רוסיה שהחוק יכול לעזור לו במידה ויסתבך.

בנוסף המדינה העבירה ביום שלישי בקריאה ראשונה הצעת חוק נוספת שתעניק לנשיאים לשעבר מושב לכל החיים במועצת הפדרציה, תפקיד המספק גם חסינות מפני העמדה לדין.

הצעות החוק עוררו שמועות לפיו פוטין בן ה-68, מתכנן לפרוש מתפקידו, אך הקרמלין הכחיש את השמועות, והודיע כי פוטין במצב בריאותי טוב.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום