עונש מאסר למציתי נווה צוף בליל שבת: "רוח גבית לטרור"

בית המשפט הצבאי ביהודה גזר 7 שנות מאסר בפועל על שלושת הפלסטינים שהורשעו בהצתת היישוב נווה צוף לפני כארבע שנים | בנוסף נגזר עליהם לשלם פיצויים בסך 175 אלף ש"ח | המניע הלאומני של המחבלים אינו נכלל בהסדר הטיעון, תושבי נווה צוף מחו על הענישה המקלה | עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו: "מדובר על מעשה טרוריסטי חמור שסיכן חיים של רבים שניצלו אך בנס"

אבי גדלוביץ' | חדשות בארץ 22.11.2020 | 16:03

תוצאות השריפה בנווה צוף צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

גזר דין לשלושת המחבלים אשר הורשעו בהצתת היישוב נווה צוף לפני כ-4 שנים ניתן בסוף השבוע האחרון בבימ"ש הצבאי ביהודה. בגזר הדין קיבל בית המשפט את הסדר הטיעון, בין המחבלים לתביעה הצבאית, וגזר על המחבלים עונש של כ- 7 שנות מאסר בפועל, ותשלום פיצויים לתושבי היישוב בגובה של 175 אלף שקלים. באשר לחומרת המעשים ציינו השופטים בגזר הדין כי "לא נמצא בפסיקת בתי המשפט, לא באזור, לא בישראל, לא בארה"ב ולא בקנדה, מקרה כה חמור של הצתה מכוונת ונזק כה כבד לרכוש ולטבע. גם אנו לא הצלחנו למצוא מקרה כה חמור של הצתה חמורה".

המחבלים שילמו כבר לפני חתימת הסדר הטיעון סכום של כמאה אלף ₪, אשר יחולקו למשפחות היישוב אשר נפגעו מההצתה, בגזר הדין נקבע כי אם לא ישלמו המחבלים את יתרת הפיצויים אשר נגזרה עליהם בגזר הדין, הם צפויים לרצות עוד שישה חודשי מאסר נוספים "הסכום הכולל המוסכם, אין בו כדי לשקף את הנזק ולו במעט שנגרם לנפגעי העבירה ומשפחותיהם" ציינו השופטים בפסק הדין.

בהסדר הטיעון אין אזכור למניע הלאומני של המחבלים, חרף היותם בעלי עבר ביטחוני והרשעות קודמות. התביעה הסבירה כי היה קושי ראייתי להוכיח את המניע הלאומני בביצוע ההצתה, אך השופטים קבעו בפסק הדין כי נוכח העובדות בכתב האישום ניתן להוכיח מניע לאומני והוסיפו "מה עוד נדרש על מנת ללמוד על המניע למעשה?"

נזכיר כי ע"פ הסדר הטיעון בו הודו המחבלים, השלושה נפגשו בליל שבת, קנו בקבוקי בירה, שתו ואז נסעו לכיוון נווה צוף במטרה להצית את החורש הסמוך, כאשר כוונתם הייתה לגרום לשריפה ביישוב. לאחר השעה 22:00 ירדו שניים מהם מהרכב והציתו עם מציתים חתיכות של נייר בתוך העשבייה. בשל מזג האוויר היבש והרוחות, האש התפשטה במהירות אל תוך היישוב. השניים חזרו לרכב ונסעו, ולאחר מכן השקיפו מרחוק על השריפה שהשתוללה בנווה צוף.

כזכור, השריפה הובילה לפינוי של כל תושבי היישוב בערב שבת. 17 בתים נשרפו כליל, חמישה בתים ספגו פגיעה קשה, ל-20 נוספים נגרם נזק. כמו כן נזק גדול נגרם לרכוש ולמכוניות. עלות שיקום הנזקים הוערכה בסכום של כ-25 מיליון שקלים. ושכתוצאה מהשריפה נגרמו נזקים כבדים. כמו כן, נשרף שטח בגודל של 169 דונם.

לדיון הקראת גזר הדין, הגיעו נציגי היישוב כשהם מלווים בעו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו אשר מסייע לתושבים. בעז ארנון – נציג המשפחות, מתח ביקורת על התנהלותה של התביעה הצבאית "אותנו כתושבי נווה צוף, התביעה הצבאית והשיטה המשפטית הקיימת בארץ, אני אגיד את זה בצורה לא עדינה, לא ספרה בכלל. אף אחד לא תחקר אותנו, אף אחד מהתביעה הצבאית לא חשב שיש מה לשבת עם הנפגעים ולהבין מהם מה העובדות, מה קרה ומה התחושות" סיפר.

עוד הוסיף ארנון כי "אותו פסק דין, שבעיניי התביעה הצבאית נחשב הישג כי הוא פסק דין אחד החמורים שהיו באירועי הצתות. בעיננו הנפגעים, הוא פסק דין מקל בצורה קיצונית ולא פרופורציונאלי לחלוטין לחומרת העבירה. כזה פסק דין היה צריך לתת אל מול כל בית ובית שנפגע, שנשרף. בלי לדבר על עוגמת הנפש ושריטות בנפש של אנשים שרואים עד היום אש ועשן ומגיבים בחרדות, וילדים שלא ישנים בלילות וחזרו להרטיב" לסיום פנה אל מערכת המשפט "המערכת צריכה לתקן את דרכיה, לא יכול להיות שזה המצב ושזאת התוצאה של הליך שבעיננו איננו תקין".

עו"ד חיים בלייכר הגיב לפסק הדין: "פסק הדין משקף את המגבלות המשפטיות הקיימות, מה שיוצר אבסורד ופער בלתי ניתן לגישור בין התוצאה לצדק ומחדד את הצורך לשינוי תפיסתי משפטי כנגד מחבלי הטרור. המחבלים שהציתו נשפטו לבסוף על מעשה הצתת רכוש כאשר באמת מדובר על מעשה טרוריסטי חמור שסיכן חיים של רבים שניצלו אך בנס, בנוסף לנזק הבלתי נתפס שנגרם לרכוש, עוגמת הנפש והטראומה הרבה של נפגעי העבירה".

"יש לחוקק ולפסוק ענישה משמעותית הרבה יותר על כל טרוריסט מעבר לרמת הענישה הפלילית שכן אנו במלחמה נגד אויב שמוסת, ורוצה בהשמדתנו. יש להרתיע ולנטרל את הטרוריסטים על ידי שנות מאסר רבים שלא ייתן להם אפשרות לחזור על מעשיהם", הוסיף בלייכר.

עו"ד מנשה יאדו מחוננו הוסיף כי "פסק הדין הוא פרס לטרור ורוח גבית לטרור. אותה מערכת משפט שבחסות עתירה שהוגשה לבג"ץ פתחה את הכביש בנווה צוף לתנועת ערבים היא מערכת המשפט ששולחת מחבלים ששרפו שכונה שלימה לשנים בודדות במאסר. מערכת המשפט בצביונה הנוכחי מסכנת את בטחון המדינה ואזרחיה".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום