צה"ל תיחקר: מדוע כיפת ברזל לא פעלה כנדרש?

שלושה רקטות שנורו בשבוע וחצי האחרונים מרצועת עזה לעבר שטח ישראל, לא יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל | תחקיר שבוצע בחיל האוויר מעלה כי לא מדובר בתקלה טכנית או בטעות אנוש, אלא מרכיבים טכניים שהובילו לכך שלא בוצע יירוט

אבי גדלוביץ' | חרבות ברזל 23.11.2020 | 07:15

מערכת כיפת ברזל בפעולה. אילוסטרציה צילום: אדי ישראל, פלאש 90

בחיל האוויר ובמערך ההגנה האווירית תיחקרו בימים האחרונים, מדוע מערכת כיפת ברזל לא הצליחה ליירט את הרקטות שנורו מרצועת עזה לשטח ישראל. לפני כשבוע וחצי, במוצאי שבת, נורו שתי רקטות לעבר ישראל, אחת מהן לעבר מרכז הארץ.

במוצאי שבת האחרון, נורתה שוב רקטה, הפעם לעבר העיר אשקלון שאף פגעה במפעל הסמוך לעיר וגרמה לנזק רב. למרות שמערכת כיפת ברזל הייתה בכוננות, הרקטות לא יורטו ונחתו בשטח ישראל. אתמול, סיירו מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין, ומפקד מערך ההגנה האווירית, תת-אלוף רן כוכב ביחידות ההגנה.

בשבוע האחרון ובמסגרת הביקור הוצגו למפקד חיל האוויר תחקירי האירועים במסגרתם נורו רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. ממצאי התחקיר מעלים כי בכל אירוע נמצאו מרכיבים טכניים ומבצעיים שונים שהשפיעו על כך שלא בוצע היירוט, אך לא מדובר בטעות אנוש או בתקלה במערכות הגילוי וההתרעה.

מפקד חיל האוויר ציין כי במקרים הללו לא הגענו לתוצאה הסופית הנדרשת ולא עמדנו במשימה המצופה מאיתנו וסיכם: "נמשיך לתחקר במקצועיות, אך לא נתפשר על התוצאה הסופית בהגנה על אזרחי מדינת ישראל ונעשה את מירב המאמצים על מנת להמשיך ולהגן על שמי המדינה".

עוד עלה בתחקיר, כי לוחמי ההגנה האווירית פעלו כנדרש באירועים אלו. לצד זאת מדגישים בצה"ל, כי אין הגנה הרמטית ואירועים מסוג זה יכולים לקרות גם בעתיד ולכן ישנה חשיבות רבה להישמע ולפעול על פי הנחיות פיקוד העורף והרשויות.

בתוך כך, בצה"ל פרסמו אמש את תוצאות התחקיר הראשוני על תקיפת עמדת חמאס במוצאי שבת. שעה קלה לאחר ירי הרקטה לעבר העיר אשקלון, תקף טנק של צה"ל עמדה של ארגון הטרור החמאס בגבול רצועת עזה. כעת, מפרסם צה"ל את תוצאות התחקיר הראשוני שבוצע בעקבות התקיפה. מהתחקיר עולה, כי מייד לאחר ירי הרקטה, ניתנה פקודה לטנקים להתמקם בעמדות מול מטרות בגבול, אלא שטנק ביצע ירי כתוצאה מאי הבנה בין המפקדים ברשת הקשר. בצה"ל מסרו שהאירוע עודנו מתוחקר.

בהמשך הלילה, תקפו מטוסי ומסוקי קרב של צה״ל מספר יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. בצבא הבהירו כי התקיפה בוצעה בתגובה לירי הרקטה משטח רצועת עזה לשטח ישראל, אשר פגעה פגיעה ישירה במפעל סמוך לאשקלון.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום