אטימות: משבר הצהרונים ללא פתרון וזעקת ההורים החרדים אינה נשמעת

משבר הצהרונים עלול להביא לפיטורים של אלפי סייעות חרדיות ובינתיים גורם להורים של כ-35 אלף ילדים להישאר בחל"ת או לשוב לעבודה באופן חלקי, אך למרות ההבטחות הרבות הפתרון לא מגיע. "למה לא מעבירים את הכסף? המטפלות האלה רעבות ללחם"

כלכלי 24.11.2020 | 19:48

 

אילוסטרציה צילום: pixabay

משבר הקורונה הביא מאות אלפי ישראלים לאבד את מקום עבודתם ובממשלה מצהירים שיעשו הכול על מנת להשיב את העובדים שפוטרו או שהוצאו לחל"ת לשוק התעסוקה, אולם, בשטח נראה כי בכל הקשור לעובדים החרדים נציגי משרד האוצר פועלים דווקא להשאיר את העובדים ללא אפשרות להתפרנס.

מדובר במשבר החמור שיצרו פקידי משרדי האוצר בצהרונים בגני הילדים, משבר שעלול להביא לפיטורים של אלפי סייעות חרדיות ובינתיים גורם להורים של כ-35,000 אלף ילדים להישאר בחל"ת ולא לשוב לעבודה.

פקידי המשרדים החליטו שלא להעביר את התשלום עבור העסקת הסייעות בצהרונים ובעקבות כך גני הילדים ובתי הספר נפתחו ללא מסגרות אלו אשר אמורות לספק מסגרת כדי שההורים לא הצטרכו לצאת מוקדם מהעבודה כדי לאסוף את ילדיהם.

גורם המעורה בנושא מסביר בשיחה עם 'חדשות JDN' כיצד נוצר המשבר שמאיים על מאות משפחות חרדיות, "מדובר במצב אבסורדי בו לאחר שהודיעו על פתיחת הלימודים החליטו שלא להעביר את התקציב לסייעות בטענה שקיים כפל שכר כשמועברים תקציבים לגנים ולצהרונים על אותן שעות". הגורם מסביר כי כפל השכר היה ידוע לכל עוד משנת תשנ"ט והוא נועד לכסות הוצאות שהמשרד לא תקצב כמו תשלום על שכירות מקום הגן ושלל הוצאות שאינם מתוקצבות.

"החוצפה של משרד האוצר לקחת מתקציב הצהרונים כשהפגיעה היחידה היא בהורים שגם כך קורסים תחת הנטל ומתמודדים עם המשבר הכלכלי מקוממת". לדבריו, "אין קשר בין הצהרונים לנושאים האחרים שמתוקצבים וההחלטה לקצץ דווקא שם תמוהה ומלמדת שההורים לא נלקחו בחשבון".

בשבוע שעבר הבטיחו שר האוצר ישראל כץ ושר החינוך יואב גלנט ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני ולח"כ ינון אזולאי כי השנה תוגדר כשנת מעבר בה ייבדקו הטענות על כפל שכר ולבינתים התקציב לצהרונים יעבור. אלא שלטענת גורמים המעורים בסוגיה, מישהו באוצר החליט לעכב את העברת הכספים ובשטח דבר לא השתנה כשסבל ההורים והסייעות נמשך.

בדיון סוער שהתקיים בועדת הכספים תקף ח"כ גפני בחריפות את נציגי משרד האוצר על עיכוב תקציב המעונות והמשפחתונים. גפני: "למה לא מעבירים את הכסף, המטפלות האלה רעבות ללחם, עם הבטחות לא הולכים למכולת!".

חבר ועדת הכספים ח"כ ינון אזולאי זעק בוועדה על אי פתיחת הצהרונים: ״לא יעלה על הדעת שהורים יפסיקו לעבוד או יעבדו בחצאי משרות בגלל שאין להם איפה לשים את הילד. עד שסוף סוף אנשים חזרו לעבודתם אתם באים ומכים בהם שוב פעם. הגיע הזמן להפסיק את מדינות הזלזול של שלטון הפקידים״.

בעקבות משבר אי הפעלת הצהרונים הוקמה בחודש האחרון האגודה למען הילד החרדי. את האגודה הקימו קבוצת הורים חרדים שנחשפו לעובדה שבלי התארגנות מסודרת זכויות ילדיהם נרמסים. "העובדה שכבר מספר שבועות הבעיה ידועה והפתרון איננו, גרמה להורים להקים את האגודה", אומר לנו אחד ממובילי המאבק.

בשבוע האחרון האגודה יזמה עצומה אליה הצטרפו כ1,500 הורים שקראו לחברי הכנסת ולשרים החרדים להיכנס לעובי הקורה ולהביא לפתרון בעיית הצהרונים. יו"ר האגודה עו"ד ידידיה לאו אף השתתף בישיבת ועדת הכספים ביום שני האחרון והשמיע את זעקת ההורים.

בימים אלו שוקדים באגודה על הכנת מחקר מקיף שימפה את עומק ההשפעה של השבתת הצהרונים על המשפחות החרדיות ועל החזרה של המשק לפעילות מלאה אחרי הסגר השני. המטרה היא שתוצאות המחקר ישמשו כנייר עבודה לגורמים המקצועיים והפוליטים. באגודה מתחייבים שלא לנוח ולא לשקוט עד שיוחזרו הצהרונים לפעילות מלאה

תוכנית צהרוני "ניצנים" פועלת במוסדות החינוך בערים מוחלשות עבור ילדים בגילאי 6-3 בגני הילדים ומתוקצבת על ידי משרד החינוך. הצהרונים פועלים במסגרות הלימודיות בכל יום עד השעה 16:00 לאורך כל שנת הלימודים ומספקים ארוחה חמה לילדים.

פנייתנו למשרד האוצר לקבלת תגובה לא נענתה.

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום