פרשת ויצא תשפ"א, הר עמשא, יקב יתיר

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: הר עמשא 2014, יקב יתיר

יין ואלכוהול 27.11.2020 | 10:23

צילום: באדיבות המצלם

פרשת ויצא תשפ"א, הר עמשא 2014, יקב יתיר

השבוע יש לנו הפטרה מההפטרות, כלומר: משהו אחד לספרדים ומשהו אחר לאשכנזים. אל תשאלו אותי למה זה כך, אבל לי יש שאלה: באווירה של היין, אנו רגילים ל'בלנד', מדוע שלא נעשה את זה גם בסידור ובנוסח? למה שלא יהיה משהו שטוב לכולם? על השאלה הזו כבר נתנו את דעתם גדולי ישראל בכל הדורות, והם קובעים שהכי טוב זה 'נהרא נהרא ופשטיה', כפי שאנו אומרים בזמירות: "איש על מחנהו ואיש על דגלו", וכפי שאמר אברהם לאליעזר, תביא לבני אשה 'מארצי, ממולדתי ומבית אבי'. כך יישמרו המנהגים ולא נפגוש פערי מנטליות וכדומה.

יש דבר מעניין לציין בהפטרה, דווקא השבוע שמתעוררת פרשה מסעירה, ורבים דנים בה; החיסון נגד המגיפה. בעתון כבר ראיתי שאולי ישאלו כל אחד איזה סוג הוא רוצה, ומה יהיו המחירים של הסוגים השונים. ביין נוהגים לעשות בלנד, אבל גם סיגנל יכול ללכת טוב, בחיסונים הבלנד הוא השילוב המנצח. אם ארבע או חמש חברות הצליחו לגעת בקצוות של הבעיה, הרי שבחזית משותפת אפשר יהיה להעניק לגוף חיסון מירבי. כפי שאמרתי, הנה הפסוקים מההפטרה: "אֶהְיֶה כַטַּל לְיִשְׂרָאֵל, יִפְרַח כַּשּׁוֹשַׁנָּה, וְיַךְ שָׁרָשָׁיו כַּלְּבָנוֹן. יֵלְכוּ יֹנְקוֹתָיו, וִיהִי כַזַּיִת הוֹדוֹ, וְרֵיחַ לוֹ כַּלְּבָנוֹן. יָשֻׁבוּ יֹשְׁבֵי בְצִלּוֹ, יְחַיּוּ דָגָן וְיִפְרְחוּ כַגָּפֶן, זִכְרוֹ כְּיֵין לְבָנוֹן". לא צריך לספור את כמות מרכיבי התערובת המשובחת הזו, די לנו לראות על איזה בלנד נפלא מדבר הנביא. אם היינו מנתחים ביסודיות את התרומה של כל אחד מהפרטים כאן, נגיע לתמונה שקוראים לה: "מעין עולם הבא". אמנם יש יין שקוראים לו "יין גן עדן", אבל אנו לא מדברים על שמות מסחריים, אלא על אושר רוחני, שאותו לא מוצאים בכוס יין, אלא באווירה איכותית, אז עשוי היין להעניק קצת מרץ ודחיפה.

השבוע יש לי להציע יין בלנד מצויין, שעשוי למלא את הציפיות ולהתאים לנאמר כאן: ייש שבא מ'יקב יתיר' בלנד נהדר בשם 'הר עמשא' על שם ההר ששם נמצאים הכרמים בגובה 859 מטרים. הרוב המוחלט שלו מורכב מקברנה סוביניון ושיראז, אבל מוסיפים לו כל שנה אחוזים בודדים ושונים של מלבק, פטי ורדו או קברנה פרנק, בהתאם להחלטה מחודשת כל שנה של היינן. כך הוא מתיישן כשנה בחביות עץ (בריק ופודרים), ולפני שהוא יוצא למכירה הוא מקבל עוד מנוחה בבקבוק במקום קריר וחשוך, לכן, בטעימה, החבית כמעט לא מורגשת, יין מלא עם גוף וטוב, את הירקרקות של הקברנה סוביניון מרגישים יחד עם טעמים וריחות של פירות בשלים, סיומת טובה עם קצת מרירות שכמעט לא מורגשת.

שווה לקחת יין מבציר עכשווי ולהשכיב אותו לשנתיים, הוא רק ישתבח.

המחיר כ100₪ במבצעים אפשר למצוא יותר זול. כשרות: הרב רובין.

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום