יומנה של השרה נחשף: מה בפנים ומה נעלם

עצוב מאוד לשמוע שיש פקידים שמגלים רק עכשיו, בקדנציה של השרה רגב, שתפקיד השרה הינו להחליט על המדיניות ותפקידם לבצע. רגב הגיעה למשרד עם מדיניות ברורה – לחבר את ישראל ולהביא לצדק תחבורתי וצדק חלוקתי לכלל אזרחי ישראל | כעת יומנה נחשף

אהרן מילר | פוליטי 28.11.2020 | 22:24

יומן פגישות. צילום: pixabay

יומן הפגישות של שרת התחבורה מירי רגב, נחשף הערב (מוצאי שבת) ב-ynet בשיתוף עם התנועה לחופש המידע ותנועת 'הצלחה', במסגרת כתבת תחקיר נרחבת על פועלה של השרה ובצל הטענה כי חלקים נרחבים בלו"ז של רגב נותרו חסויים וחלק נרחב ממה שכן נכתב ביומן - הוא בעיקר פוליטי.

כזכור, על פי ההסכם עם כחול לבן, בעוד שנה וחצי תעבור רגב למשרד החוץ, ולא בטוח שזו תכהן שוב במשרד התחבורה לאחר הבחירות הבאות. כך שניתן להבין מדוע, על פי שורת גורמים ששוחחו עם ynet, ניכרת העדפה לפרויקטים מהירים, לצד מינוי מקורבים לעמדות מפתח ושליטה מרבית בפרסומים בתקשורת.

על פי התחקיר ברבים מהימים ביומן של רגב נכתב "פגישות פוליטיות", ללא פירוט, כמו גם "ראיונות", "פגישות אישיות" או "שוטף לשכה", כמו כן שעות שלמות ביומן מתויגות "כנסת", ואין פירוט עם מי נפגשה השרה במשכן. גם רוב הראיונות לתקשורת לא הופיעו ביומן.

עם זאת מציין עורך התחקיר "בחצי השנה שרגב במשרד התחבורה היא חורכת את הארץ - מרבה להיפגש עם ראשי רשויות מקומיות ולהשתתף בטקסים שונים ולגזור סרטים. בארבעת החודשים שתועדו ביומן היא הספיקה להשתתף ב-11 טקסים וגזירות סרטים, רבים מהמיזמים, מן הסתם, הם כאלה שקודמיה בתפקיד קידמו. בין היתר רגב חנכה תחנת אוטובוס ממוזגת באילת, שביל אופניים בראשון לציון, פריצת מנהרה בכביש 60, אוטובוס חשמלי בירושלים, את כביש 200 החדש ואפילו חנכה בית ספר בבאר יעקב. בארבעת החודשים שמתועדים ביומן הופיעו 55 פגישות וסיורים ברשויות המקומיות, חלקם כללו פגישות עם מספר ראשי רשויות יחד, ויש כאלה שזכו ליותר מביקור אחד. רוב הפגישות הללו הוגדרו פגישות מקצועיות, אך לא פורט איזה סוגיות נידונו בפגישה".

לטענת עורך התחקיר, במרבית הפגישות נכחו אכן אנשי המקצוע של משרד התחבורה והחברות הממשלתיות הכפופות לו. אבל מחלק מהפגישות הם נעדרו – כמו אלה עם ראשי המועצות האזוריות חוף הכרמל ועמק יזרעאל, ראש מועצת ג'וליס, נציגי מועצת יש"ע, ראש עיריית רמלה מיכאל וידל, ראש העיר אילת יצחק הלוי, ראש העיר נצרת, ראש העיר אשקלון וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, מה שמחזק את הטענה כי חלק מיומן השרה מוקדש לפוליטיקה.

הפגישות עם ראשי הערים הוגדרו ביומן כפגישות מקצועיות, ואנשי המקצוע אכן השתתפו ברובן, גורמים שונים טוענים שהדרך להשיג את הפגישות הללו היא פוליטית, וכך גם תוצריה. וכך הובאו כמה וכמה טענות בתחקיר של Ynet מפי גורמים במשרד התחבורה, אחד הגורמים צוטט "אם אתה לא במפלגה הנכונה אתה לא תגיע לפגישה עם השרה, ככה זה עובד, אתה רואה את הכסף ששופכים על רשויות קטנות במחלפים וכבישים, רואה לאיזו מפלגה הם שייכים ומבין את כל הסיפור".

עוד נטען כי גורם במשרד התחבורה אמר "יש מחסור עצום ברכבות קלות ובתחבורה ציבורית, אבל היא מתעסקת בכיכר, נתיב, רמזור, פרויקטים גרועים שקוראים להם בכל מיני שמות". הגורם אף הרחיב ופירט "השיקול הוא שיוך מפלגתי. קל לה להיכנס בעיריית חיפה ולפרק את חברת 'יפה נוף', צעד שמעכב פרויקטים, כי עינת קליש-רותם היא ראש רשות מהעבודה ולשרה חשוב נתיבות, לוד והגדולים של הליכוד". לדבריו, "גורמי המקצוע ניסו לשכנע אותה לקחת סלים עירוניים ולתת לתחבורה ציבורית, אבל אותה עניין רק כבישים וכיכרות. זו תפיסה אולד-סקול שמעמידה את הישראלים בפקק, אבל מוצאת חן בעיני חלק מראשי הרשויות שלא התקדמו".

"כל מה שעניין את השרה היה לקדם סלי תרבות עירוניים, היו גם יתרונות בפרויקטים, אבל כל האוריינטציה הייתה איך מעבירים כסף לרשויות המקומיות, זו פריזמת העבודה. קשה להגיד שהקאמרי פחות חשוב ממוסד תרבות בדרום, אבל קל להגיד שהסעת המונים חשובה יותר מסלילת כבישים לשום מקום" צוטט גורם שעבד עם רב במשרד התרבות.

גורם אחר במשרד התחבורה הוסיף: "מירי רוצה כל דבר שיוכל לתת לה קופונים, ומהר. הפגישות חשובות לה כי היא מבינה את הכוח הפוליטי שהן מייצרות לה. מצד שני, חלק מהפגישות האלו באמת חשובות".

מנגד היו מי שראו בפגישות ובנסיעות הרבות אל הרשויות המקומיות דבר מבורך "איך דן אריאלי אומר? אנשים עושים דברים טובים לא מהסיבות הנכונות, וזה בסדר. היא עושה את זה משיקולי רווח פוליטי, אבל בסוף גם מקדמים פרויקטים ככה. זה היה גם אצל שרים קודמים, אבל לא בהיקפים ובאינטנסיביות הזאת".

עוד נטען על ידי גורם במשרד התחבורה כי ההתנהלות המיוחדת של השרה שמקבלת החלטות בנושאים שונים במהירות, לא הייתה מהירה כשזה נוגע למצביעי הליכוד, על פי הדיווח רגב התקשתה להחליט בסוגיית פינוי כפר שלם לטובת הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה. שלושה דיונים נערכו בנושא, אף שנת"ע, החברה המבצעת של הרכבת הקלה, הודיעה לבג"ץ שהפינוי יתקיים באוגוסט, ולכן השופטים דחו עתירה בנושא. "אחרי שנעשתה עבודה מטורפת והגיעו הסכמים, והיו תדריכים במשטרה – אין פינוי והיא מושכת את זה", אמר גורם במשרד. "יש לה שם אנשים מה'בייס' הליכודי שעלו אליה לרגל, דיברו איתה והיא אמרה שהיא נגד פינוי בכוח כי זה מצטלם לא טוב".

כמו כן מובאים בתחקיר תלונות כי רגב מתעסקת רק בנראות שלה ובקמפיינים של משרד התחבורה, ודואגת כל הזמן למיקומה ברשימת הפריימריז של הליכוד.

למרות הטענות שהועלו על ידי גורמים במשרד התחבורה, אותם גורמים גם מעריכים במקביל את פועלה של השרה אחד הגורמים צוטט "הדיונים המקצועיים מתקיימים עד השעות הקטנות של הלילה. כולם עובדים בשעות לא שעות, האם ההחלטות ענייניות? קטונתי, אבל דיונים מתקיימים. מדובר באישה מאוד חכמה שבקיאה בפרטי הפרטים הקטנים".

עו"ד אור סדן, מהתנועה לחופש המידע, אמר בתגובה לפרסום היומן: "מצופה שהיומנים של שרי הממשלה יהיו נגישים לציבור באופן שישקף נאמנה את ההתנהלות היומיומית שלהם וכן את הנושאים שבהם עסקו. אין כל הצדקה לכך שיומן שמפורסם לציבור לא יהיה מפורט באופן שמלמד על אופי העשייה היומיומית. שר בממשלה לא צריך לחשוש מפרסום היומן אם הוא לא חושש שהוא עושה דבר אסור".

עו"ד אלעד מן, יועמ"ש עמותת הצלחה  "חשיפה מתמדת של לוחות הזמנים של חברי הממשלה מאפשרת הבנה וניתוח מוצלחים יותר של הממשלה, המשרדים השונים ובעלי התפקידים בהם, פרסום היומנים צריך להיות יעד ממשלתי עצמאי כמהלך יזום ולא להמתין לבקשות חופש מידע שהיחס אליהם יודע עליות ומורדות ומשתנה ממשרד למשרד".

מלשכתה של השרה רגב מסרו בתגובה לתחקיר הארוך תגובה מפורטת "עצוב מאוד לשמוע שיש פקידים שמגלים רק עכשיו, בקדנציה של השרה רגב, שתפקיד השרה הינו להחליט על המדיניות ותפקידם לבצע. רגב הגיעה למשרד עם מדיניות ברורה – לחבר את ישראל ולהביא לצדק תחבורתי וצדק חלוקתי לכלל אזרחי ישראל".

"אנו גאים על כך שבזמן קצר מאז כניסתה לתפקיד השרה הכניסה את משרד התחבורה לקצבי עבודה חדשים שמביאים להספקים חסרי תקדים. השרה נפגשה עד כה לישיבות מקצועיות עם קרוב ל-70 ראשי רשויות וגורמים מקצועיים מטעמם, כשבכל ישיבה כזו משתתפים הצוותים המקצועיים הרלוונטיים. אנו דוחים בתוקף את הטענה שלפיה השרה העדיפה פגישות עם ראשי רשויות המזוהים עם הליכוד, וזאת משום שהעובדות יוכיחו שהשרה נפגשת עם ראשי רשויות מכל המגזרים וללא קשר להשתייכותם הפוליטית".

בתגובה פירטה הלשכה שורת "סוגיות תחבורתיות שקידמה השרה", ובהן (רשימה חלקית) "גיבוש מתווה הפעלה לרכבת ישראל במודל הוואוצ'ר בזמן הקורונה; החזרת השימוש במזומן לטובת אוכלוסיית הקשישים, מלווים לכבדי ראייה ותושבי יו"ש; האצת פרויקט החשמול למסילות; קידום ייבוא לישראל של אוטובוסים בינעירוניים דו-קומתיים; קידום ייבוא לישראל לצרכי תקינה של כלי תחבורה מתקדם להסעת המונים ART (רכבת קלה על גלגלים).

"ביצוע הסכמי התעופה עם האמירויות ובחריין; פתיחת השמיים במתווה מוסכם במהלך הסגר; פתיחת מעבדות הקורונה בנתב"ג המאפשרות את ביצוע הבדיקות בעלות שווה לכל נפש; הקצאת 2.5 מיליון ש"ח לשיפוץ מכ"מ הגשם שהוזנח במשך שנתיים; החלטה על קידום מסילת רכבת לליקית - לתמיכה במעבר צה"ל לנגב; החלטה וקידום הקמת שדה תעופה משלים בנבטים; קידום תהליך להוזלת המחיר לנוסעים בכבישי האגרה ובניית מסלול רביעי לתחבורה ציבורית בכביש 6; קידום הסכמי הנמלים ומחלקות הים לקידום רפורמת הנמלים, עידוד התחרות והוזלת יוקר המחיה".

בנוגע ליומן הפגישות ולסוגיית המינויים נמסר: "יומן השרה מועבר על פי כללי חוק חופש המידע. שרת התחבורה מקדישה ממיטב מרצה לקידום כלל נושאי התחבורה, תוך שהיא פועלת במקביל כחברת קבינט הקורונה, הקבינט המדיני-ביטחוני והוועדה למינוי שופטים. אנו שמחים על כך שהעשייה במשרד מביאה לשורה של חניכות פרויקטים חדשים, אולם למרבה הצער נאלצים להימנע מהגעה לכולם בשל אילוצי לו"ז ומגבלות הקורונה. כלל המינויים במשרד התחבורה הינם כדין, על פי הכללים הנדרשים".

בנוגע לדיונים על תוכנית המטרו והמסילה המזרחית נמסר: "השרה קיימה דיונים בנושא והגיעה למסקנה שבאזור המרכז אנו נמצאים בעיצומם של ביצוע מיזמי ענק בתחום הסעת המונים, ולכן הודיעה שבמקביל להפקדת תוכניות המטרו, כשיגיע השלב שבו נידרש להחליט על הפרויקט, שדורש השקעה מוערכת של לפחות 80 מיליארד שקלים, היא תתנגד לכך עד להשלמת הרכבת המזרחית שתחבר את אזרחי קריית שמונה ואילת למרכז הארץ. בשלב זה לא מעוכבים קידום הפקדות התוכנית והפן התכנוני עד לדיון הנרחב בנושא סדרי העדיפויות, שעל נחיצותו יעידו קולות רבים שהביעו תמיכה מלאה בעמדת השרה לבחון שוב את נחיצות הפרויקט אל מול הצרכים הלאומיים".

בנוגע לקמפיינים של משרד התחבורה והחברות הממשלתיות נמסר: "מדובר במתן מענה לצרכים של הנגשת מידע לאזרחים בתחומי אחריות המשרד. בעניין הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת – יש חשיבות גדולה ליידוע הציבור על המיזם משום שהוא בשורה תחבורתית אדירה שנותנת תקווה לתושבים בצפון ומשפיעה על היישובים בתוואי הפעילות שלה".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום