מנדלבליט בהוראה לגנץ: לא להתחיל את עבודת הוועדה

מכה לשר הביטחון: במכתב רשמי מורה היום היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלא להתחיל את עבודת וועדת הבדיקה לרכש הצוללות | בשבוע שעבר פנה גנץ למנדלבליט בבקשה שיבדוק האם פעילות הוועדה לא תיפגע בהליך הפלילי | כעת, סובר היועמ"ש, כי בעקבות כמה סוגיות שהתעוררו, הוועדה לא תחל את פעילותה

אבי גדלוביץ' | פוליטי 29.11.2020 | 18:53

בני גנץ/אביחי מנדלבליט צילום: תומר נויברג, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שיגר היום באופן מפתיע מכתב לשר הביטחון בני גץ, זאת לאור ההחלטה להקים את וועדת הבדיקה בפרשת הצוללות , והורה לו שלא להתחיל את עבודת הוועדה שהייתה אמורה להתחיל ביום שלישי הקרוב. מדובר במכה נוספת לוועדה שהקים גנץ, לאחר שביום שישי החליטה חברת הוועדה, יעל גריל, שלא לקחת חלק בעבודתה, לאחר שנטען כי היא נמצאת בניגוד עניינים חמור.

"במכתבך הודעת לי כי החלטת למנות ועדת בדיקה ממשלתית לבדיקת הליכי הרכש של ספינות המגן סער 6 ושל הצוללות", כותב היום מנדלבליט לגנץ, "וביקשתני לוודא כי תחומי הבדיקה המפורטים בכתב המינוי של הוועדה אינם מפריעים להתנהלותו התקינה של ההליך הפלילי".

"בהתאם לכך", ממשיך היועץ המשפטי לממשלה, "נערכה בחינה מול הגורמים הרלוונטיים מטעמי, שטרם הושלמה. לצורך השלמתה, גם תתקיים ישיבה דחופה עם היועץ המשפטי של מערכת הביטחון. לפיכך, נוכח סוגיות שונות, שכבר ברור שמתעוררות בעת הזו, אבקש כי הוועדה לא תחל בעבודתה עד לסיום הבחינה והעברת ההנחיות הנדרשות.

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה למכתבו של היועמ"ש: "עבודת הוועדה והתנהלותה ייעשו בכפוף להנחיות מקצועיות של היועץ המשפטי לממשלה כפי שנמסר עם ההודעה על פתיחתה, וזאת מתוך כוונה שלא לפגוע בתקינות ההליך הפלילי. נפעל בכדי שהוועדה תחל את פעילותה ללא דיחוי, מיד לאחר שיתקבלו הנחיות היועמ"ש."

בשבוע שעבר הודיע שר הביטחון על החלטתו להקים את ועדת הבדיקה הממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט. גנץ מינה את השופט בדימוס אמנון סטרשנוב לעמוד בראשות הוועדה. במשרד הביטחון ציינו כי ההחלטה להקים את הוועדה הגיעה לאחר שבועות של עבודת מטה שהתקיימה בשבועות האחרונים במשרד.

"בשבועות האחרונים", נמסר, קיים שר הביטחון התייעצויות רבות עם בכירים לשעבר במערכת המשפטית והביטחונית. לאור התייעצויות אלו והמידע העדכני שאליו נחשף, הגיע גנץ למסקנה, כי ועדת בדיקה של משרד הביטחון תוכל לשפוך אור על חלק מהתהליכים שהביאו לרכש הצוללות וכלי השיט, לבחון את הנהלים ואופן ביצוע ההתקשרויות".

בליכוד, כמובן תקפו את ההחלטה בחריפות. יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הגיב להודעת השר גנץ ואמר: "החלטתו של גנץ להקים ועדת בדיקה בעניין הצוללות היא לא פחות מהתרסה כנגד הליכוד והעומד בראשו. למרות שגנץ מודע היטב לכך שאין לנתניהו יד ורגל בסיפור הצוללות הוא פועל כדי להכפיש את שמו תוך כדי סיכון שלמות הקואליציה. היום קיבלנו עוד הוכחה שגנץ גורר בכוח את ישראל לבחירות בעיצומו של משבר עולמי".

כאמור, ביום שישי הודיעו במשרד הביטחון  ועדת הבדיקה הממשלתית  תחל את פעילותה ביום שלישי הקרוב ותתחיל לשמוע עדויות של נושאי תפקידים שהיו מעורבים בתהליכים המדוברים, זאת בכפוף לסיום תהליכי הסיווג הביטחוני ובהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה. כעת, נראה פתיחתה של הוועדה תידחה בעקבות הודעת היועמ"ש.

בינתיים, לאור סוגיות שהועלו במסגרת הליך הבדיקה המקדמי של חברי הוועדה, החליטה חברת הוועדה, יעל גריל, שלא לקחת חלק בעבודתה, וזאת מתוך החשיבות שהיא רואה בקיומה ובכדי להסיר כל חשש, ולו רחוק, לניגודי עניינים. זאת על אף שלאחר בדיקה, לא הייתה לה באופן אישי נגיעה להליכי הרכש המדוברים.

את גריל תחליף הגב' ישראלה פרידמן, אשר כיהנה בתפקידים שונים במנהל הרכש במשרד הביטחון, ובהם כראש החטיבה לאספקה, ציוד וחומרים וכן בתפקידים שונים נוספים במשרד הביטחון, ביניהם כראש היחידה לכוח אדם במשלחת לניו יורק וכראש מערכת נשק, יבשה וטנקים.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום