רצף ההשפלות שספגו האיראניים מביא ללגלוג ברשתות

איראן מסתבר חזקה על חלשים. מנגנוני הביטחון אלופים בדיכוי סטודנטים, פעילי זכויות נשים, עיתונאים ומתנגדים אולם חלשה על חזקים. רק בשנתיים האחרונות נגנבו מלב טהרן אל ירושלים ארכיון תכנית הגרעין, חוסל קאסם סוליאמני, חבלות מסתוריות במתקני הגרעין וכעת נוסף גם החיסול הכואב מנשוא

יענקי פרבר | חדשות בעולם 30.11.2020 | 08:46

אזרחים באיראן. אילוסטרציה צילום: unsplash

פיזיקאי הגרעין מוחסן פחריזאדה שחוסל ביום שישי האחרון באיראן, היה אחד האנשים המוגנים ביותר במדינה. חיסולו הטיל אור אפל על מנגנון הביטחון במדינה.

הזעם ברשתות החברתיות האיראניות לאחר מותו של מוחסן פחריזאדה היה לא שגרתי, אינספור ציוצים ותגובות שפרסמו גולשים איראנים, בהם הם בזו לשירותי המודיעין והמנגנון הביטחוני במדינה ש"מצטיינים" בדיכוי סטודנטים, פעילי זכויות נשים, עיתונאים ומתנגדים, אך נכשלו ב"מניעת ההתנקשות במדען החשוב במדינה".

כזכור, פחריזאדה חוסל ביום שישי בפאתי טהראן, על פי אחת הגרסאות, מחסלים ירו לעבר מכוניתו, לפני שפוצצו טנדר עמוס נפץ במרחק מטרים ספורים משם. האירוע מסמן את הכישלון המסיבי השלישי של מנגנון הביטחון של הרפובליקה האיסלאמית - שמתגאה באופן קבוע בכך שהוא שולט בכל המתרחש במדינה.

עד יום שישי היה כמעט בלתי אפשרי אפילו למצוא תמונה של פחריזאדה באינטרנט. הוא נחשב לאבי תוכנית הגרעין הצבאית של איראן, והוא היה אחד האנשים המוגנים ביותר במדינה.

פחריזאדה ניצל מניסיון חיסול דומה בשנת 2008, כאשר צוות מחסלים מיומן רכוב על אופנוע, הצמיד מטען חבלה למכוניתו. הוא הצליח לקפוץ מהרכב רגע לפני הפיצוץ.

המדען, שהתמחה בייצור טילים, התגלה כדמות מפתח בתוכנית הגרעין האיראנית בשנת 2018, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג מידע סודי ביותר שנגנב על ידי סוכני המוסד היישר מאיראן.

במהלך מסיבת עיתונאים גילה בנימין נתניהו מידע רגיש ביותר על תוכנית הגרעין הצבאית של איראן ואמר: "זכרו את השם הזה, פרחיזאדה". פחריזאדה עמד בראש תוכנית הגרעין הצבאית של איראן בראשית שנות האלפיים.

סוכני המוסד בטהרן הצליחו לגנוב כ-55,000 עמודים של מסמכי מודיעין סודיים ביותר במהלך מבצע נועז שהתרחש ב-2018. ההערכה היא כי הסוכנים השתמשו במסורי חיתוך מיוחדים כדי לפתוח כמה כספות במתקן אחסון כדי להשיג את המסמכים.

מה שברור לכל, אין שום דרך שהצוות יכול היה לדעת היכן למצוא את המסמכים ולהשיגם ללא עזרה פנימית.

פעולת המוסד בטהרן הייתה השפלה של מנגנון הביטחון האיראני, במיוחד עבור משמרות המהפכה, שאחראים על ההגנה הצבאית ועל תוכנית הגרעין האיראנית.

אחר כך היה זה חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בתקיפה צבאית אמריקאית בינואר 2020, גם הוא היה תחת הגנת משמרות המהפכה.

בחודש יולי האחרון אירע פיצוץ במתקן הגרעיני בנטנז, ונגרם נזק חמור במקום, מהלך שעצר את ההתקדמות של הצנטריפוגות בהעשרת אורניום. "הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז היה תוצאה של פעולות חבלה, רשויות הביטחון יחשפו בבוא העת את הסיבה מאחורי הפיצוץ", אמר בארוז קמלוונדי, דובר ארגון האנרגיה האטומית באיראן, בטלוויזיה הממלכתית באוגוסט. אך האחראים לפיגוע נותרו עלומים עד עצם היום הזה.

אולם ההשפלה הגדולה מכל הגיעה ביום שישי האחרון, אז נשבע חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה באיראן, לנקום את חיסולו של פחריזאדה. הצהרתו הכוחנית, לעומת זאת, הביאה ללעג רב ברשתות החברתיות.

"בדיוק כמו שעשיתם לאחר הריגתו של הגנרל סולימאני, כאשר תקפתם בסיס צבאי אמריקני נטוש ובמקביל הפלתם מטוס נוסעים מלא באנשים חפים מפשע", כתב משתמש אחד בטוויטר בהתייחס להפלתו של מטוס אוקראיני. מטוס שטס מעל המרחב האווירי האיראני בינואר, אז נהרגו 176 נוסעים חפים מפשע.

את אלפי התגובות הלועגות סיכם עיתונאי איראני שחי בגלות בגרמניה: "פרטים על תוכנית הגרעין נגנבו, אנשים מוגנים היטב נרצחו ומתקני גרעין חובלו. והדבר היחיד שכוחות הביטחון הרבים יכולים לעשות זה לעצור עיתונאים".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום