המבקר הבכיר של טראמפ ונתניהו הפתיע ופרגן לרה"מ

תומאס פרידמן המשמש כפרשן בכיר ב'ניו יורק טיימס' ודוע כמבקר חריף של הנשיא טראמפ ורה"מ נתניהו, הפתיע ופרגן לתהליך השלום והנורמליזציה במזרח התיכון 

יענקי פרבר | מדיני 24.12.2020 | 07:54

חתימת ההסכם צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

"הסכם השלום של איחוד האמירויות הערביות עם ישראל יצר מצב רוח חדש במזרח התיכון"

תומאס פרידמן, פרשן בכיר ב'ניו יורק טיימס' דיבר עם התקשורת באיחוד האמירויות, פרידמן מבקר ידוע של טראמפ ונתניהו, פרגן לתהליך השלום שהפתיע רבים בעולם.

פרידמן, סופר שקיבל פרס פוליצר שלוש פעמים, אמר כי הסכם השלום של איחוד האמירויות הערביות עם ישראל יצר מודל חדש ש"עשוי להוליד שאיפות חדשות לתושבי המזרח התיכון ומעבר מאידאולוגיות ישנות ואסטרטגיות פוליטיות באזור".

פרידמן, בעל טור ב"ניו יורק טיימס", אמר את הדברים במהלך פגישה וירטואלית בפורום התקשורת הערבית ביום רביעי. הוא דן בסיכויים לשלום במזרח התיכון ובהשפעת הסכמי איחוד האמירויות, בחריין וסודן עם ישראל לקידום היציבות באזור.

"איחוד האמירויות הערביות סלל את הדרך ויצר את המודל", אמר פרידמן בדיון בהנחיית העיתונאית ומגישת הטלוויזיה זיינה יאזיגי. "אנשים ראו מדינה ערבית מצליחה באמת, מתארגנת יחד עם מדינה לא-ערבית מצליחה, ואם אתה נמצא עכשיו בביירות ואתה רואה מדינות מצליחות שמתכנסות, אתה אומר למה אני לא חלק מזה" הוא הסביר.

פרידמן ציין: "אני חושב שיש מצב רוח חדש שם והסכם עם איחוד האמירויות הערביות ביטל הרבה מדעות קדומות. אנשים ברחוב דווקא רוצים להיות חלק מהעולם. נמאס להם מהמשחקים הישנים, אבו מאזן, צריך להתעורר וכך גם האיראנים". הוסיף.

פרידמן ציין כי ארה"ב עשויה "לזרום" עם התפתחויות חיוביות הנובעות באזור, במקום לנקוט בהתערבות ושינוי משטר. "דבר אחד שלמדנו בעשרים השנים האחרונות במזרח התיכון הוא שלכפות דמוקרטיה, זה אי סדר" אמר.

ביחס לנשיא ארה"ב היוצא טראמפ, ציין פרידמן: "טראמפ יצר עמדה דיפלומטית שמעולם לא ראינו, אני לא ביקורתי כלפי זה, אני מנסה להבין את זה. אבל הוא השליך את 'חוברת המשחק' הישנה ויצר משחק משלו, ואמר כי רק חתנו יכול לעשות שלום, זו הייתה גישה חדשה לחלוטין" הוסיף.

פרידמן ציין כי ערב הסעודית תהיה "הפרס הגדול" לתהליך השלום, "ממשל ביידן מבין כי היציבות של ערב הסעודית היא אינטרס אמריקאי לאומי עצום, והדרך הטבעית לסגור את הפער הזה תהיה אם סעודיה תפתח יחסים דיפלומטיים מנורמלים עם ישראל".

הוא ציין כי לרוסים ולאיראנים יש אג'נדות שונות במעורבותם בסוריה. "אני חושב שהרוסים רוצים יציבות. הם השקיעו הרבה בבשאר אסד. אך האיראנים רוצים שסוריה תהיה בסיס שיאיים על ישראל. האינטרסים שלהם אינם זהים. ישראל לא מתכוונת לתת לאיראן להכניס טילים מדויקים לסוריה".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום