76 שנים אחרי: בונקר סודי נחשף בגטו ורשה

עשרות זוגות תפילין שאותרו במהלך הריסת מבנים בגטו ורשה - הועברו לישראל בחשאי. הרב שדאג להבאתם ארצה: "ממצא נדיר מאוד"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 25.1.2021 | 08:16

אילוסטרציה צילום: unsplash

עשרות שנים לאחר השואה ממשיכים להתגלות פריטים ומסמכים שמעידים על חייהם של היהודים בגטאות ובמחנות ההשמדה. כך, 76 שנים לאחר השואה, התגלה לאחרונה בונקר בתוך הריסות גטו ורשה שבו תפילין בנות מאה שנה, שהוחבאו מהנאצים וככל הנראה נשארו במקום לאחר שהיהודים גורשו מהמקום. כך דווח ב"ישראל היום".

בשנים האחרונות החליטו הרשויות בפולין לבצע חידוש עירוני ולהרוס מבנים בתוך גטו ורשה כדי להפוך אותם למבני מגורים. לאחרונה, במהלך עבודות ההריסה, התגלתה במקרה כניסה לבונקר שנחפר על ידי מורדי גטו ורשה. אחד מעובדי הבניין הפולנים נכנס לתוך הבונקר כדי לפנותו, ואז גילה בפינת החדר עשרה זוגות תפילין מוחבאים מאחורי חפצים וספרים רבים. זוגות התפילין שימשו את היהודים בגטו ורשה והוחבאו על ידיהם לאורך כל תקופת המלחמה. התפילין שנמצאו יוצרו לפני כ־100 שנה ונשמרו היטב לאורך כל הזמן הזה, בזכות היהודים שהחביאו ושמרו עליהן בחירוף נפש, אף שידעו שהדבר מסכן את חייהם.

הרב קריגר יו"ר מכון שם עולם ציין כי: "הגילוי של עשרה זוגות תפילין מרוכזים במקום אחד מעיד על אורח חיים יהודי שעליו הקפידו בגטו. על אף הזוועות והמציאות האכזרית שבה חיו, הם המשיכו לשמור על המנהגים והמסורת שעליה גדלו. כמות התפילין מצביעה על מניינים מחתרתיים שהצליחו לקיים בתוך הבונקר, מתחת לאדמה ומתחת לאפם של הנאצים. התפילין הוחבאו לצד כלי הנשק והציוד ששימש את מורדי גטו ורשה, מה שמעיד על החשיבות שהיתה להן בעיני היהודים".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום