כרמלי הגיע לעיר המתים ומצא את המצבה שלמה

במסע נוסף של יצחק כרמלי, הגיע ההרפתקן החרדי לשכונת אל מאיית בקהיר, בירת מצרים, הנקראת 'עיר המתים' כיוון שבנויה על בית קברות שנהרס ונחרש בחלקו. לאחר ששוטט בין הריסות הקברים, מצא את קברו של ר' חיים כפוסי זצ"ל | צפו

חני לוין | מעניין 25.1.2021 | 18:53

המצבה של ר' חיים כפוסי זצ"ל צילום: יצחק כרמלי

י"ב שבט יום פטירת ר' חיים כפוסי זצ"ל; מדוע ביקש הגר"ע יוסף זצ"ל שיתפללו לרפואת והצלחת נשיא מצרים חוסני מובארק?

קהיר בירת מצרים, שכונת מדינת אל מאיית, עיר המתים, כשמה כן היא. בית קברות ענק שנהרס ונחרש בחלקו. עצמות ושברי מצבות מתגוללות בין בתי חימר ולבנים מתפוררות.

על שטח הריסות הקברים, חלקם קברי יהודים שנקברו שם במשך מאות שנים, השתלטו עשרות אלפי משפחות עניות ומחוסרי דיור.

שעות רבות שוטט יצחק כרמלי בין הריסות הקברים מנסה לאתר את קברו של ר' חיים כפוסי זצ"ל תלמידו החשוב של האריז"ל ומרבני מצרים החשובים ששימש כאב"ד ונקבר במצרים. עד לפני כמאה שנה, היה הקבר מתוחם בחומה גבוהה ומסביב לו נקברו כמה מרבני מצרים החשובים.

מצבת ר' חיים כפוסי זצ"ל. צילום: יצחק כרמלי

קצת לירות מצריות, וסיעתא דשמיא הובילו את יצחק כרמל אל חצר מוזנחת מליאה בגרוטאות, שם מתגוררת זקנה מצרית. בין עצי הזית הוא מצא את קברו של "א-ל חכים כבוסי", כלשון הזקנה שידעה לספר איך הרסו שכניה את הקברים הסמוכים מלבד קבר החכם שלא הצליחו להרסו.

לפני כ- 30 שנה ניצל הקבר שוב. הפעם מיד השלטונות שתכננו לסלול כביש שיעבור בדיוק על השטח בו טמון הרב כפוסי זצ"ל. אז רתם ר' דוד שמידל שליט"א מאתרא קדישא את מי שהיה רבה של מצרים הגר"ע יוסף זצ"ל ואת שר הפנים הצעיר דאז אריה דרעי. השלושה טסו לקהיר נפגשו עם מובארק שהבטיח לפעול ולשנות את תוואי הדרך. הבטיח וקיים.

רק מעטים הבינו למה התכוון הרב עובדיה זצ"ל כשסיים את הדרשה ביזדים וביקש "התפללו עליו הוא שמע בקולי".

מאת: יצחק כרמלי, עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום