'פורום ה-15' הצהיר: נפתח את הלימודים בניגוד להחלטת הממשלה

במהלך השנה האחרונה נרדף הציבור החרדי מידי יום, כאשר לטענת כלי התקשורת וחלק מהפוליטיקאים חלקים במגזר לא קיימו את הנחיות הממשלה. כעת הצביעות נחשפת: 15 מראשי הערים הגדולות בישראל הודיעו כי יפתחו את הלימודים בניגוד להחלטת הממשלה וקברניטי המדינה

אהרן מילר | חדשות בארץ 22.2.2021 | 12:02

בית ספר בצל נגיף קורונה צילום: פלאש 90

נגיף קורונה שולט על אופי ניהול אורח חיינו כבר למעלה משנה, וכעת לאחר שבחסדי שמיים הסכנה צומצמה ומספר החולים ממשיך ויורד מיד יום. נקודת השבר התפרצה במלוא עוזה בנושא פתיחת מערכת החינוך.

רבות דובר כי מערכת החינוך לא הייתה בראש מעיינם של מקבלי ההחלטות, ושר החינוך עצמו הודה בכך. אך כעת. החליטו ראשי הערים של 'פורום ה-15', כי הם אינם ממתינים להחלטת הממשלה, וביום רביעי הקרוב הם יפתחו את הלימודים בערים שלהם.

פורום ה-15 כולל את אשדוד, באר שבע, גבעתיים, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, כפר סבא, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות, רמת גן, רעננה ותל אביב.

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק התייחס לסאגה בפאנל ראשי ערים באולפן ynet ואמר: "היום הילדים מסכנים את הבריאות שלהם יותר מחוץ לבית הספר מאשר בתוכו. אין היגיון להחזיר את המשק ולשלוח את הילדים להסתובב בקבוצות בקניונים ובגינות. הכל זה ישראבלוף. אין שום בעיה להביא אותם פעמיים-שלוש בשבוע ל-4-3 שעות.

בראיון לגלי צה"ל לסאגה הוסיף קוניק ואמר: "זה לא מרד, זו לקיחת אחריות. העם איבד אמון, מבחינתי זה סוג של מלחמה. לילדים מסוכן יותר לא להיות בבתי הספר - מה עדיף, שהם יסתובבו בקניונים או שהם יחזרו לשפיות?".

ראש עיריית כפר סבא רפי סער, הוסיף והחרה אחריו: "אנחנו זוכים לשיתוף פעולה מכל תושבי האזור, וגם המורים והמורות ומשרד החינוך דוגלים בעמדת ראשי הרשויות להחזיר את תלמידי חטיבות הביניים. יש פה טעות בשיקול דעת. שר הבריאות והקבינט טעו. זה קורה וזה בסדר, טועים."

ראש עיריית הרצליה משה פדלון, אף הוא מיוזמי המהלך הסביר בפאנל: "אנחנו במצב חירום לאומי, והמנדט שניתן לנו על ידי הממשלה הוא שלי יש את האחריות והסמכות גם בנושאי חינוך, ניקיון, בריאות וביטחון. אם אפשר אתמול להכניס לקניון שבעת הכוכבים 2,500 איש – אי אפשר להכניס לכיתה 10 תלמידים?".

בריאיון לאדמקר ולפידות ב׳קול ברמה׳ הוסיף משה פדלון ראש עיריית הרצליה ואמר: "אנחנו פותחים ביום רביעי את כל מערכת החינוך, למרות החלטת הממשלה. אנחנו מבינים שהרב קנייבסקי צדק בהחלטות שלו, אין לי בעיה לומר זאת. זו אמת".

ראש עיריית תל אביב יפו הצטרף אף הוא וצייץ: "לא מוכנים להמתין יותר לממשלה! הודעתי הערב למנהלים כי אגבה כל אחת ואחד מהם שיחליט להחזיר את תלמידי כיתות ז'-י' כבר ביום רביעי. ראשי 15 הערים העצמאיות בישראל ואני מרגישים חובה לשים סוף לקבלת ההחלטות ההרסנית של הממשלה ולתת תקווה לילדים ולהוריהם. ‏איננו כופים את החלטותינו, אך ניתן גיבוי ותמיכה מלאים למנהלות ומנהלי בתי הספר שיאמצו את המתווה".

אמש בריאיון במהדורה המרכזית ב'חדשות 12' התייחס ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, מיוזמי המהלך, להחלטה: "פורום ה-15 מייצג כ-50% ממדינת ישראל, הצטרפו אלינו עוד 2 רשויות ככה אני חושב שאנחנו חוצים כבר את רף חצי ממדינת ישראל שבאה ואומרת שתתנו לנו, לראשי הרשויות, אנחנו הלכה למעשה בשנה האחרונה מנהלים את הקורונה, אנחנו אלה שנמצאים בשטח ועושים את העבודה – תסמכו גם עלינו".

 "אנחנו אוהבים את המורים והמנהלים שלנו ואנחנו לא הולכים להכריח אף אחד להתייצב ביום רביעי, אלא פונים לרגש, פונים לנפש שלהם, פונים אליהם לבוא לסייע לנו ולעזור לנו להחזיר את הילדים המקסימים שלנו לשפיות" הוסיף קינסטליך.

מנגד ‏יו"ר השלטון המקומי ‎חיים ביבס תוקף בגל"צ את מרד ראשי הרשויות: "אנדרלמוסיה שאין בה כלום מלבד פופוליזם. אנשים חושבים שהם מעל החוק - במקום להביא פתרונות, הם משתמשים בכוח על גבם של הילדים".

שר הבריאות יולי אדלשטיין הגיב למהלך של ראשי הערים ותקף בריאיון לרדיו 103: "כשאני שומע תיעדוף מערכת החינוך, אני תמיד שואל – על פני מה? כי בעברית מתעדפים על חשבון משהו אחר. אם היו אומרים לנו לפתוח רק את מערכת החינוך היינו יכולים לעשות את זה, אבל כשכל אותם גיבורים צועקים איפה החינוך, ובאותה הזדמנות גם המסחר, והספורט, והתרבות, ובתי המלון, זה לא נקרא לתעדף, זה נקרא להיות פופוליסטי". אדלשטיין הוסיף וביקר את ראשי הרשויות שהחליטו לפתוח את מערכת החינוך במלואה בניגוד להנחיות: "אילו הייתי פותח את החינוך ולא את המסחר, הם היו מתכנסים ומחליטים שבא להם לפתוח את המסחר".

השר אמיר אוחנה התייחס אף הוא בריאיון לרשת ב' ותקף: "מרד ראשי הערים - מהלך מתריס. בעוד שבועיים פותחים את מערכת החינוך - לחכות שבועיים זה הקושי הגדול?".

גם מנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' חזי לוי התראיין הבוקר לתוכניתו של ניב רסקין בקשת 12 ואמר: "אני מאוד מוטרד מזה גם מבחינה אפידמיולוגית. אך גם מוטרד מזה מצד היותי אזרח במדינת ישראל. מה אנחנו מלמדים בכך את ילדי ישראל? להגיד אנחנו לוקחים את החוק לידיים? אנחנו נעשה מה שרוצים?!".

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, הצטרף למגנים ואמר: "זהו חוסר אחריות משווע של ראשי הערים אשר החליטו לקחת את החוק לידיים ולגרור את המורים והמנהלים לעבור על החוק. אם יקרה אסון - אני לא רואה איזו אחריות יקבל על עצמו מי מראשי הערים האלה. לא אתן לסכן שום מורה, מנהל או תלמיד". יו"רית הסתדרות המורים יפה בן דוד הביעה גם היא התנגדות למהלך.

יצוין כי רחובות, פתח תקווה ואשקלון הודיעו כי בניגוד לקריאת "פורום ה-15" - הלימודים לא ייפתחו בעריהם ביום רביעי בניגוד להנחיות. ראש עיריית רחבות רחמים מלול הסביר כי: "רחובות אמנם חלק מפורום ה-15, אבל ראש העיר רחמים מלול אמר כי התנגד "למהלך החד-צדדי" לדבריו, והבהיר כי עירו לא תצטרף ליוזמה. אנחנו מאוד רוצים לחזור לשגרת לימודים מלאה, אולם ברחובות יחזרו ללימודים רק בהתאם להחלטות הממשלה ומשרד החינוך", אמר מלול. "חזרה ללימודים בניגוד לחוק ולהחלטת השלטון המרכזי לא מקובלת עליי וגם בדיון ראשי הרשויות התנגדתי לה. ריח פוליטי של בחירות נודף ממנה. אנו עוסקים בחינוך, ואסור לנו כראשי רשויות לפעול בניגוד להחלטות השלטון המרכזי. אחרת, מה ההבדל בינינו לבין הפלג הירושלמי שהחליט להתעלם מהחלטת הסגר?".

ושר החינוך יואב גלנט? ממלא את פיו מים (נכון לשעת כתיבת השורות).

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום