סעודיה וישראל פועלות יחד מתוך דאגה לגבי הגרעין האיראני

החשש מחזרת הסכם הגרעין האיראני בחסות ממשלו של ג'ו ביידן מדאיג מאוד לא רק את ישראל אלא גם את סעודיה, שפועלת בערוצים חשאיים יחד עם ישראל לסכל את המהלך

יענקי פרבר | מדיני 24.2.2021 | 08:35

מוחמד בן סלמאן צילום: רשתות חברתיות

ערוצי התקשורת בין סעודיה לישראל ממשיכים לפעול, ולאחרונה התקיימו שיחות טלפוניות בין גורמים בכירים. במוקד השיחות הדאגה של סעודיה מחילופי הממשל בארצות הברית והחשש מהמדיניות של ממשל ביידן.

הטרדה הזו של סעודיה עולה בשיחות הללו אולי גם מתוך החשיבה שישראל עשויה לסייע במשהו לריאד מול הממשל החדש. סעודיה כמו ישראל מודאגת מהיחס של ממשל ביידן לאיראן – סוגיית הגרעין וההתפשטות האזורית (סוגיה שאפילו מטרידה יותר את ריאד). במקביל בריאד מוטרדים מהביקורת של ממשל ביידן בנושא זכויות האדם בממלכה.

נזכיר שבחודש נובמבר הודלפה לתקשורת הזרה פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר מוחמד בן סלמאן בעיר ניום ובריאד זעמו על הפרסום, מה שהוביל לצינון במגעים בעקבות אותה הדלפה. כך דיווח רועי קייס, מומחה לעולם הערבי ב'כאן 11'.

אתמול אמר שר החוץ האיראני מוחמד זריף, כי איראן לא תשתתף בשום פגישה רשמית עם האמריקנים, כל עוד ארה"ב לא שבה להסכם הגרעין. אולם שוקלים השתתפות בפגישה לא רשמית, שתכלול השתתפות אמריקנית.

כזכור, ישראל הגבירה את הלחץ בשבועות האחרונים על החברות האירופיות בהסכם הגרעין (צרפת, גרמניה ובריטניה) לקראת האפשרות של חידוש השיחות עם איראן - בניסיון למנוע חזרה להסכם הגרעין הישן.

בשבועות האחרונים, התקיימו כמה דיונים בין גורמים מדיניים לבין גורמים מאותן מדינות כדי לנסות ולשכנע אותן להוסיף סעיפים ודרישות נוספות לכל הסכם שיחתם עם איראן. "לעומת תקופה 'רגילה', ישנו לאחרונה הרבה יותר דיונים ושיחות בין הצדדים בנושא האיראני", כך אמרו גורמים מדיניים ל'כאן 11'.

במהלך הדיון אצל רה"מ בנושא איראן, הגרעין והמדיניות הישראלית - עלה גם הצורך בהמשך הדיונים עם אירופה, במקביל לארה"ב. בישראל רואים חוסר שביעות רצון אירופית מההתנהלות האיראנית בתקופה האחרונה ולכן חושבים שיש כאן פתח להשפיע על אותן מדינות.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום