תקדים: שוטר סורי לשעבר נשלח למאסר בגרמניה

איש המשטרה החשאית הסורית לשעבר נידון ל-4.5 שנות מאסר בגין היותו שותף לפשעים נגד האנושות במולדתו. המשפט שנערך בקובלנץ בגרמניה הוא הראשון מסוגו ברחבי העולם

יענקי פרבר | חדשות בעולם 25.2.2021 | 07:20

אסיר בכלא. אילוסטרציה צילום: pixabay

בית משפט בגרמניה גזר אתמול (רביעי) ארבע וחצי שנות מאסר על סוכן השירות החשאי הסורי לשעבר, איאד א' באשמת סיוע לפשעים נגד האנושות. האיש בן ה-44 מואשם כי עצר אנשים בעקבות הפגנות נגד השלטון בעיר דומה שבסוריה בשנת 2011 והעבירם לבית מעצר, שם הם עונו.

פסק הדין בעיר קובלנץ במערב גרמניה מציין את הפעם הראשונה שבית משפט מחוץ לסוריה פוסק לגבי עינויים בחסות המדינה על ידי משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד. תומכי זכויות אדם מקווים כי ההחלטה תביא תקדים למקרים אחרים.

התובעים טענו כי האיש לקח בשנת 2011, לפחות 30 מפגינים נגד הממשלה לכלא סודי ליד דמשק המכונה אל ח'טיב, או אגף 251, שם הם עברו עינויים קשים מנשוא. הוא עבד באותה תקופה בשירות החשאי הסורי. התובעים ביקשו עונש מאסר של חמש וחצי שנים.

ההגנה התחננה לזיכוי וטענה כי הנאשם יכול היה להיהרג אלמלא מילא אחר ההוראות. עוד טענה ההגנה כי בעוד האיש סייע במעצר של אנשים בגלל הפגנה נגד המשטר הסורי, הוא לא ביצע בסופו של דבר את פקודותיו של הממונה עליו "לירות בהם".

האיש ערק מהשרות החשאי בשנת 2012 ונמלט כעבור שנה מסוריה. לאחר ששהה בטורקיה וביוון, הוא הגיע לגרמניה בשנת 2018, שם הוא זוהה על ידי קורבנותיו לכאורה, שחלקם הגיעו לגרמניה כפליטים. הוא נעצר בשנת 2019, יחד עם פקיד סורי לשעבר, אנואר ר', שגם הוא עומד למשפט בקובלנץ. במהלך המשפט התובעים הגרמנים אמרו כי החוק הבינלאומי, מאפשר להעמיד לדין פושעי מלחמה שבוצעו על ידי זרים במדינות אחרות.

במהלך עשרה חודשי דיונים העידו למעלה מתריסר גברים ונשים סורים על ההתעללויות המחרידות שעברו בבית המעצר אל חטיב. בית המשפט בדק גם אלפי תיעודים שהוברחו מסוריה על ידי קצין משטרה, המציגים קורבנות שעוברים עינויים לכאורה.

משפטו של אנואר ר' עדיין נמשך וצפוי להימשך עד אוקטובר. האיש בן ה-58 היה אחד מאנשיו של איאד א', ונעצר גם הוא בשנת 2019, הוא עומד בפני האשמות בגין ביצוע פשעים נגד האנושות, בגין פיקוח על התעללות שעברו אסירים בבית המעצר אל חטיב בין השנים 2011 ל-2012. הוא עומד בפני אישום כי פיקח על עינויים של לפחות 4,000 אסירים, וכתוצאה מכך הביא למותם של לפחות 58 אנשים.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום