הקרח בין ישראל לירדן מפשיר: ניסיון לקדם פרויקטים משותפים

המתח ששרר לאורך כל השנים בין ירדן לישראל הולך ומתפוגג | ההבנה כי לצד חילוקי הדעות המהותיים בין שתי המדינות ייתכנו גם שיתופי פעולה איזוריים, רוקמת עור וגידים | שר החוץ אשכנזי כבר קיים מספר פגישות בנושא עם מקבילו הירדני והגורמים השונים מצפים לטוב

יענקי פרבר | מדיני 25.2.2021 | 08:47

מלך ירדן עבדאללה צילום: בית המלוכה הירדני

בירדן ובישראל הגבירו בעת האחרונה את המגעים לקידום פרויקטים משותפים ושיפור היחסים הבילטרליים. שר החוץ, גבי אשכנזי, כבר הספיק להיפגש שלוש פעמים עם שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי.

במוקד השיחות קידום פרויקטים משותפים בין ישראל, ירדן וגם הרשות הפלסטינית, פרויקטים שנראים לעין. במקביל, לפני מספר שבועות התקיים בירדן מפגש של מנכ"לי משרדים ממשלתיים של שתי המדינות, בהובלת מנכ"ל משרד החוץ לקידום פרויקטים משותפים כגון: מים, תיירות, חקלאות, תחבורה, מסחר ועוד.

לפני יומיים שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, הסביר בריאיון כי לצד חילוקי הדעות בסוגיה הפלסטינית, בעת האחרונה מתקיים שיח בין הצדדים בעניין היחסים הבילטרליים אחרי שנים ללא התקדמות.

סוגייה שמפריעה לירדנים ובישראל מנסים ללכת לקראתם בימים אלה ממש, היא סוגיית הגדלת הסחר מירדן לרשות הפלסטינית. הירדנים ביקשו מהצד הישראלי להגדיל את הסחר ממאה מיליון דולר לחמש מאות מיליון דולר. ולשם כך הועברו רשימות של סחורות לצד הישראלי. יש רצון ישראלי לבוא לקראת הירדנים ולסכם את הנושא בקרוב. כך דווח רועי קייס כתב לענייני ערבים בכאן 11.

אתמול אמר שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, בראיון לערוץ הירדני א-רויא כי לאחרונה מתקיים שיח עם ישראל בנושא היחסים הבילטרליים אחרי שבמשך שנים לא הייתה התקדמות: "אנחנו ממשיכים לפעול באופן שמשרת את הממלכה ואת האינטרסים שלה".

"ירדן", הסביר א-ספדי, "נוקטת עמדות נוקשות כשהאינטרסים שלה מחייבים זאת". אך באותה נשימה אמר כי כאשר האינטרס הירדני הוא לדבר עם ישראל בעניין סוגיות בילטרליות, אז הצדדים מדברים: "נושא המים הוא נושא שאנחנו צריכים לדבר עליו ביחד. הוא נושא משותף לשני הצדדים. נושא המעבר בגשר אלנבי הוא נושא ששני הצדדים חייבים לדבר עליו. נושא נוסף הוא ייצוא הסחורות לגדה המערבית. יש עוד נושאים יום יומיים".

הבכיר הירדני גם התייחס לבחירות הקרובות בישראל ואמר כי הם אינם יודעים איזו מדיניות תאמץ הממשלה הבאה שתקום, אך האינדיקציות מצביעות על כך שהמועמדים לזכות אינם מחויבים לפתרון שתי המדינות.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום