עמית סגל: "החרדים יודעים ללמוד גמרא"

הפרשן של חדשות 12 מספר על הלך הרוח במפלגות החרדיות סביב החתימה על מסמך הנאמנות לנתניהו השבוע ועומד על ההבדלים המהותיים בין החתימה על מסמך הגוש בשנה שעברה לבין המסמך העכשווי

יחיאל גלאי | פוליטי 26.2.2021 | 13:19

גפני ונתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בטורו השבועי בעיתון 'ידיעות אחרונות' מתייחס עמית סגל לחתימה של ראשי המפלגות החרדיות השבוע על מסמך 'הנאמנות' לנתניהו במסגרת גוש הימין ועומד על ההבדלים המשמעותיים בין המסמך המקורי של בלוק הימין לפני כשנה לבין הנוסח "החלבי" והלא מחייב של ההסכם החדש.

"כמו הפרסומת לאיטונג מהמאה שעברה", פותח סגל, "גם בפוליטיקה יש בלוק ויש בלוק. גם הפעם, כבסבבים קודמים, הציג השבוע הליכוד לראווה התחייבות של החרדים לתמוך בנתניהו. המטרה אינה לחזק את ביטחונו העצמי של נתניהו – שכן ידוע שהטיארות הטובות ביותר נעשות ממסמכים פוליטיים – אלא לפגוע בסער ובנט: הם הרי מתגאים ביכולתם להקים ממשלה עם החרדים, בניגוד ללפיד. אם זו תישלל מהם בפומבי, אולי יעברו חלק מהמנדטים בחזרה לליכוד".

סגל עומד על ההבדל המהותי בין הנוסח של מסמך ההתחייבות לנתניהו לפני כשנה, לבין המסמך העכשווי: "כשמשווים את הנוסחים, עולה הבדל תהומי בין ההתחייבויות הקודמות לזו הנוכחית. בדיוק לפני שנה, ערב בחירות 2020, חתמו ראשי הימין על המסמך הבא: "לא נתמוך ולא נצטרף לשום ממשלה מלבד לזו שירכיב הליכוד ובראשה יעמוד בנימין נתניהו. לא ננהל כל משא ומתן להקמת ממשלה אחרת".

"במסמך שעליו חתמו החרדים השבוע, לקראת בחירות 2021", כותב סגל, "נכתבה התחייבות מעורפלת בהרבה: "אנו מתחייבים להקים יחד ממשלה משותפת כדי לממש הזדמנות מיוחדת להקים ממשלת ימין אמיתית. הצבעה לכל מפלגה אחרת תביא לממשלת שמאל בראשות לפיד. אנו קוראים לציבור להצביע עבורנו". מה יש פה בעצם, חוץ מאזהרה מהשמאל וקריאה לתמוך בימין (אלא במי, במרצ?). החרדים יודעים ללמוד גמרא: הבדלי נוסח כאלה נראים דקים, אבל עשויים להסתיר מאחוריהם תפנית משמעותית".

הפרשן עמית סגל. צילום: פלאש90

סגל מביא את 'מאחורי הקלעים' סביב החתימה על המסמך ומציין את תפקידו של המתחרה, גדעון סער, בסאגה: "החשד גובר כאשר מתברר שהשידולים להחתמת השותפים ארכו ימים ארוכים, וגם אז חתם ח"כ משה גפני רק ברגע האחרון, אחרי שהמסמך כבר דלף לתקשורת. האם השינוי נובע מהעובדה שהפעם בעל הסיכוי המוביל להרכיב ממשלה מול נתניהו אינו גנץ אלא בנט וסער הימניים? והאם זה קשור לעובדה שבבית הרב קנייבסקי מספרים על שליח מטעמו של סער שבא והולך כל העת, בניסיון להשאיר את החלון פתוח לאחר הבחירות?".

סגל מוסיף ומפרט את מערכת היחסים של נתניהו והחרדים אחרי שנת הקורונה: "נתניהו עצמו דווקא לא מצלצל לנכד מאז הטלפון המפורסם ההוא, שעורר ביקורת ציבורית חריפה. את המסרים הוא מעביר דרך גפני. נכדו של הרב, יענקי, הטיל וטו בשבוע שעבר על חתימה על ההתחייבות, במחאה על סגירת תלמודי התורה. מאז הם נפתחו, ללא קשר, אבל קנייבסקי הנכד תידרך עיתונאים שלמסמך ההתחייבות אין משמעות של ממש. דרעי וליצמן ילכו רק עם נתניהו מטעמיהם שלהם, אבל הליטאים, שגפני נציגם, מתגעגעים לימים שבהם היו לשון מאזניים. אולי זה גם קשור למתקפות החריפות על בית הרב קנייבסקי בשנת הקורונה".

"והכי מוזר", מציין סגל, "בכירים במפלגות החרדיות טוענים שאת הנוסח הזה, החלבי מאוד, גיבש דווקא נתניהו. למה לא רצה לדרוש יותר? "כל מה ששינינו זה להוסיף בס"ד", טוענים החרדים. בני גנץ סמך על ערבות של דרעי רק כדי לגלות שהיא לא כובדה בבנק. ועדיין, גם נתניהו מבקש לקבל בעזרתם משכנתה". 

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום