תשכחו ממהירות: המצלמות החדשות בנתיבי איילון

במסגרת פיילוט של נתיבי איילון שנועד להגביר את האכיפה ב"נתיב פלוס" - נבחנות מצלמות חדשות המסוגלות לספור את הנוסעים בכל רכב, גם במהירות של 200 קמ"ש

רכב ותחבורה 11.3.2021 | 19:29

מצלמת מהירות, אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

אם נסעתם בימים האחרונים באיילון באזור חולון וראשון לציון, ייתכן שהבחנתם בהבזקים אדומים - מדובר בפיילוט חדש של נתיבי איילון שבו נבחנות מצלמות חדשות, המתווספות לאמצעי האכיפה המופעלים בכביש.  

המצלמות הגדולות הן בעלות עדשה בקוטר של כדורסל, ומיועדות בשלב זה לספירת הנוסעים בכל רכב בנתיב פלוס - שבו הנסיעה מותרת רק לתחבורה ציבורית ולרכבים פרטיים שבהם שניים או שלושה נוסעים; בשלב זה הן לא מיועדות למדידת מהירות. 

בניסוי עצמו משתתפות ארבע חברות, ששלוש מהן עושות שימוש בטכנולוגיה ישראלית המסוגלת, לטענת המעורבים בפרויקט, לצלם במדויק מכונית הנוסעת במהירות של 200 קמ"ש ולזהות גם ילדים בכיסאות בטיחות; לפי הנטען, המצלמות יכולות לפעול ביום ובלילה, ולצלם גם דרך חלונות מוכהים.

שלוש מצלמות ראשונות כבר הוצבו בקטע שבין מחלף קוממיות בחולון למחלף משה דיין בראשון לציון, ורביעית תצטרף בקרוב; בקטעי הכביש האלה הוצבו שלטים ברורים בנושא קיומו של ניסוי מיוחד. 

כיום מתבצעת האכיפה בנתיב פלוס באופן ידני, באמצעות רוכבי אופנועים של אגף התנועה, בהיקף נמוך ומבלי ליצור הרתעה אמיתית נגד נהגים המפרים את החוק ונוסעים בו כאשר הם לבדם ברכב.

בשלושת החודשים הקרובים תבצע נתיבי איילון ניסוי ראשוני, שבו יידרשו המצלמות לזהות נכונה את מספר הנוסעים בדיוק של 70%. בהמשך הן יידרשו לשפר את הדיוק ל-85%, כאשר המצלמות המבצעיות יידרשו להיות בעלות רמת דיוק של 98%.

המצלמות מצוידות ביכולת בינה מלאכותית, המשפרות את אלגוריתמי הזיהוי שלהן מתמונה לתמונה, וחלקן הגיעו מהשוק הביטחוני. שלוש מהן, של ברק555, HTS, ומאגנה, פותחו בארץ, ואילו חברת אריאל וימאזור מציעה פתרון קנדי.

בבוא היום תרכוש נתיבי איילון חמש יחידות של המצלמה אשר תציג בניסוי את רמת הדיוק הגבוהה ביותר. אחרות שיעמדו בדרישות ייכנסו למאגר המערכות המאושרות לשימוש. עבור שלוש המערכות הישראליות מדובר באפשרות לזכות באישור ממשלתי לאיכותן ודיוקן, שיוכל להקל על שיווקן בחו"ל.

שלל הפטנטים אשר נצפו לאחרונה במכוניות הנוסעות בנתיב פלוס, החל בכיסויי מושב שעליהם מוטבעת דמות אדם או אפילו בובות מתנפחות שאנשים מיקמו במושבי הנוסע כבר לא יוכלו להבטיח התחמקות. "המצלמות אמורות להתגבר על בובות שמישהו שם במושבים כדי שיתחזו לנוסעים אנושיים, אבל אם מישהו יתחבא בתא המטען, לא נגיע עד לשם במלחמה ברמאויות", אומר אליצח דמבינסקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של נתיבי איילון. "גם כאשר תחל אכיפה באמצעות המצלמות, היא לא תהיה אוטומטית לגמרי, וכל צילום שהמערכת תקבע שתיעד עבירה של נסיעה בנתיב פלוס עם מעט מדי נוסעים ייבחן בידי שוטר שיחליט האם לאשר את הנפקת הדו"ח".

נתיבי איילון בוחנת אפשרות להציב מצלמות כאלה בכביש 5, אם יוחלט להפעיל את הנת"צ שנסלל בו כעת כנתיב פלוס.

כלכליסט

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום