דו"ח המבקר: 15% מהמשרות בסכנה – כ-600 אלף עובדים בסכנת פיטורים​​​​​​​

אנגלמן טוען מאות אלפי עובדים בסכנת אבטלה בעקבות האופן הטיפול של המדינה בהכשרות מבוגרים לעולם העבודה. עוד עלה כי 25% מהמבוגרים רצו להשתתף בלמידה או בהכשרות אך לא עשו זאת משיקולי עלות, לעומת 16% בממוצע במדינות ה-OECD​​​​​​​

כלכלי 15.3.2021 | 18:46

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שני) את הדוח השנתי והקדיש חלק ניכר להכשרות ולהתאמה לשוק העבודה העתידי לצד פעולות המדינה לחיזוק כוח האדם בתעשיית ההייטק.

 

אנגלמן טוען מאות אלפי עובדים בסכנת אבטלה בעקבות האופן הטיפול של המדינה בהכשרות מבוגרים לעולם העבודה. המבקר אף מייחד חלק ללימודי האנגלית בבתי הספר התיכוניים ובהכשרות המקצועיות, וטוען כי הם אינם עונים על צרכי שוק העבודה המשתנה.

עוד מציין המבקר כי על אף חשיבות ענף הההייטק למשק הישראלי, מערכת החינוך מתקשה במיצוי הפוטנציאל של תלמידות במגזר הכללי ותלמידים במגזר והחרדי ובהרחבת מספר הסטודנטים באוניברסיטאות באופן שיאפשר את הרחבת מעגל העובדים בענף.

מדוח המבקר עולה כי כ-600 אלף עובדים בישראל מועסקים בעבודות עם סיכון גבוה לשינוי מהותי באופיין, המהוות כ-15% מהמשרות, ועלולים להפוך מובטלים בשנים הקרובות. לצדם, כ-2.1 מיליון עובדים נמצאים בסיכון בינוני, כ-54% מהמשרות. לטענת המבקר, בעידן של שינויים טכנולוגיים, שהתעצמו בעידן הקורונה, עובדים שלא ירכשו את המיומנויות והידע הנדרשים עלולים להיפלט למעגל האבטלה, ומי שחשוף לכך במיוחד הם עובדים מהחברה הערבית והחרדית ועובדים מעוטי מיומנויות במשרות הצפויות להיעלם מהעולם.

למרות הנתונים המטרידים, המבקר מצא כי 53 אלף אנשים בלבד השתתפו בהכשרות המקצועיות והטכנולוגיות במימון ציבורי ב-2018. בין היתר בשל העובדה שמערך ההכשרות המקצועיות מסורבל, מכשיר מעט מדי עובדים ואינו משתף מספיק את המעסיקים. "מערך ההכשרות המקצועיות והטכנולוגיות מבוזר, וחלקיו על פי רוב אינם מתואמים ביניהם בהיבטים מרכזיים".

עוד עלה כי 25% מהמבוגרים רצו להשתתף בלמידה או בהכשרות אך לא עשו זאת משיקולי עלות, לעומת 16% בממוצע במדינות ה-OECD. לפי הדוח, 29% מכל שנתון של צעירים, רבים מהם מרקע כלכלי-חברתי חלש, אינם משתתפים לא בהכשרות ממומנות ולא בלימודים אקדמיים, והדבר עלול לפגוע בהשתלבותם בשוק העבודה.

מבקר המדינה ממליץ כי "משרדי הממשלה הרלוונטיים – ובראשם משרד העבודה, משרד החינוך, משרד הכלכלה ומשרד האוצר – יבחנו במשותף את מערך ההכשרות המקצועיות והטכנולוגיות הקיים ואת הדרכים לעדכונו, את היצע התוכניות ללמידה למבוגרים ואת הנגשתן לאוכלוסיות הזקוקות להן ביותר, ויפעלו לשיתוף המעסיקים בהליכי ההכשרה של העובדים בהתאם להמלצות לעיל". המבקר התייחס בדו"ח גם לליקויים במיצוי הפוטנציאל בגילאים צעירים יותר במקצועות המדעיים.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "באשר לפעולות המשרד להגדלת הבוגרים המשתלבים בשוק ההיי טק, יצויין כי לאורך השנים האחרונות הכפיל המשרד את שיעור הלומדים במסלול מוגבר של חמש יחידות לימוד מ-8% ל-16%. כמו כן, לאורך השנים האחרונות (2019-2017) חל גידול של כ- 6% בשיעור הבוגרים הזכאים להסמכה טכנולוגית, וכיום הוא עומד בשיעור כולל של קרוב ל- 60%. זאת ועוד, באותן שנים חל גידול של יותר מ-2% בשיעור הטכנאים וההנדסאים. כיום שיעורם הכולל עומד על כ- 43% מקרב הבוגרים. בימים אלה מגבש המשרד תכנית עבודה לקידום הייצוג של תלמידות במקצועות המדעיים, ובכלל זה מדעי המחשב והסייבר".

חדשות JDN

 
 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום