מקים מפעל העוגיות המפורסמות נפטר בגיל 100

הוא עבר את השואה וניצל בנס. הקים משפחה גדולה בחצר חסידות סקווירא ואת מפעל העוגיות הכשרות והמפורסמות בארה"ב 'אסטרייכר קוקיס'. אמש הוא נפטר בגיל 100 צלול בדעתו עד הרגע האחרון, בדיוק ביום פטירת אחיו רבי אליעזר ז"ל מחשובי חסידי בעלזא

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 1.4.2021 | 11:15

רבי ישראל דוד אסטרייכר ז"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: בשיכון סקווירא בניו יורק נפרדו הלילה מהרה"ח הישיש רבי אסטרייכר ז"ל שהלך לעולמו בשיבה טובה בגיל 100. עד סמוך לפטירתו ממש ישב בביתו כרגיל ואף גייס כספים לטובת קופת הצדקה 'קופת עניי עירך'. 

המנוח ז"ל נולד בעיר דעברעצין בהונגריה, לאביו הרה"ח רבי יצחק שמעון ז"ל, שעוד זכה לנסוע ולהסתופף בצל הרה"ק בעל 'דברי יחזקאל' משינאווא זי"ע, ובברכת בנו הרה"ק רבי משה'לי זצוק"ל זכה לברכת בנים ונולד לו לעת זקנותו שני בניו.

המנוח ז"ל בשבוע שעבר יושב ומגייס כסף לטובת קופת 'עניי עירך'.

היה נצר למשפחת הרבנים הגה"ח רבי משה אריה אסטרייכר אבדק"ק קראלי ולמעלה בקודש עד רבי שמשון וורטהיימר זצ"ל. בעיר דעברעצין היו הרבה קהילות, חסידיות ואשכנזיות, ושם הכיר את הרה"ק רבי שלום אליעזר מראצפערט זצ"ל שהיה בא לבקר, וכן את האדמו"רים בעל ה'חקל יצחק' מספינקא, ה'אהבת ישראל' מוי'זניץ ועוד. 

אביו היגר ממונקאטש לדעבערצין לצורך פרנסה, כאוהב תורה ולומדיה פתח לו חנות ספרים והיה מחשובי החסידים בקלויז העירוני. היה מכניס אורחים גדול למרות שמצבו הכספי היה בדוחק. והיה ממתין האחרון לצאת מבית המדרש כדי להביא לבית כל אותם נדכאים ומצורעים שאחרים סלדו להזמין לביתם.

אמו הי"ד הייתה גומלת חסדים ומטפל הרבה בחולים שהיו מגיעים לעירם.

בימים ההם גזרה הממשלה איסור חמור לסחור בסכרין, ועונש חמור למי שנמצא אצלו סחורה. פעם חשדה המשטרה ביהודי שסחר בסכרין ועקבה אחריו. בצר לו נכנס לחנותו של רבי יצחק שמעון וביקש להפקיד שם את סחורתו עד שיחזור.

כשיצא הגיעו השוטרים ומצאו הסחורה, ובצדקתו קיבל העבירה על עצמו, באומרו שזה חבילתו... הם שהכירו ביושרו ידעו שהוא מתחמק מהם, לקחו אותו למאסר וניסו ללחוץ אותו שימסור להם את השם, אך לא הסכים בשום אופן ועמד על שלו עד ששוחרר לביתו.

בהיות המנוח צעיר נפטר עליו אביו מדלקת ריאות, כשפרצה המלחמה נלקח למחנה אושוויץ שם אמו לקחה על זרועותיה תינוק מאשה אחת ונשלחה למוות. לפני פרידתם ביקשה מבניה להיזהר כל יום להניח תפילין, יהיה מה שיהיה.

לאחר המלחמה ולאחר שעבר את מאורעות השואה האיומה וניצל הקים את ביתו עם רעייתו בתו של הרב הצדיק רבי יהושע פרנקל זצ"ל שהיה חזן בעיירת מאקאווא בהונגריה ואביו של הגאון רבי נפתלי פרנקל זצ"ל חבר בד"ץ העדה החרדית וגאב"ד חוג חתם סופר ירושלים. 

לפרנסתו הקים את מפעל 'אסטרייכר קוקיס' העוגיות הכי מפורסמות בארה"ב. 

חיבר את הספר הנודע 'מחושך לאור' על השואה האיומה שיצא לאור בשפת היידיש. ספר שהפך לרב מכר. 

בני הרבי מסקווירא בביקור בחול המועד השנה בביתו

לפני שנה בדיוק בי"ח ניסן חול המועד פסח תש"פ נפטר אחריו הרה"ח רבי מנחם אליעזר אסטרייכר ז"ל מחשובי חסידי בעלזא שלאחר המלחמה התאחד עם אחיו ר' ישראל דוד ז"ל בהונגריה. 

כל חייו היו חטיבה אחת של עזרה לזולת, עד שבוע שעבר בערבי פסחים עוד גייס כסף לעניי השיכון.  רק בימים האחרונים הגיעו לביתו בני האדמו"ר מסקווירא בכדי לבקרו ורבי ישראל דוד ז"ל היה צלול בדעתו עד רגעיו האחרונים. 

הותיר אחריו דור ישרים מבורך, אחד מבניו הרה"ח רבי אביגדור אסטרייכר ראש הקהל של חסידות סקווירא. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

 

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום