אבל: הגאון הצדיק רבי מנחם מנדל שנייבלג זצ"ל גאב"ד מנצ'טסר

אבל כבד בקהילות החסידים באנגליה עם היוודע הבשורה המרה על הסתלקותו של זקן הרבנים הגאון הצדיק רבי מנחם מנדל שנייבלג זצ"ל גאב"ד מנצ'סטר עשרות בשנים, מחשובי רבני אנגליה שהלך לעולמו בשם טוב ובשיבה טובה בגיל 100. ארונו יגיע לארץ והוא ייטמן בירושלים | תולדות חייו

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 4.4.2021 | 18:37

הגה"צ רבי מנחם מנדל שנייבלג צילום: ארכיון בחדרי

אבל כבד בעולם החסידות עם הסתלקותו של הגאון הצדיק רבי מנחם מנדל שנייבאלג זצ"ל, גאב"ד מנצ'סטר מחשובי רבני אנגליה במשך עשרות שנים שנפטר בשיבה טובה והוא בן מאה שנה. 

בשנים האחרונות חלה ונחלש ואושפז מספר פעמים בבית החולים, בכוח התפילות חזר לאיתנו אך למגינת לב מצבו הידרדר וביום טוב שני הוא השיב את נשמתו ליוצרה. הודעה על כך נמסרה לבני המשפחה בארץ. 

ל'כל רגע' נודע כי ארונו צפוי להגיע לארץ הקודש והוא ייטמן בירושלים. 

'כל רגע' עם חלק מתולדות חייו של הגרמ"מ שנייבלג זצ"ל.

הגה"צ רבי מנחם מנדל זצ"ל נולד בחודש אלול תרפ"א בעיירה גרוסוורדיין שברומניה לאביו הגאון הצדיק רבי דוד צבי שנייבלג זצ"ל הדיין מויז'ניץ, דומ"צ וראש הישיבה בגרוסוורדיין רומניה, ורב קהל מחזיקי הדת במנצ'סטר אנגליה. 

סבו הרה"צ רבי חיים פלאך זצ"ל מקובל שזכה לגילוי אליהו. שורשי משפחתו מתייחסים לגדולי עולם כמו הרה"ק רבי יצחק מדרוהוביטש זצוק"ל והרה"ק בעל "אפי רברבי" זי"ע. לרבי חיים היה כתב יחוס בן אחר בן עד הגאון רבי שאול וואהל שהיה מלך פולין ליום אחד, והוא היה בן בנו של המהר"ם פאדווא.

הגרמ"מ שנייבלג זצ"ל. צילום: ארכיון בחדרי

בבחרותו למד אצל האדמו"ר בעל ה'דמשק אליעזר' מויז'ניץ זצ"ל והיה דבוק בו. 

בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו הרבנית פייגא ע"ה בת הגאון הצדיק רבי משה יהודה ערנרייך זצ"ל אב"ד שימלויא, בן הגה"ק רבי שלמה זלמן ערנרייך זצוק"ל אבד"ק שימלויא. לאחר לידת בנה אירע אסון נורא ונפטרה על פניו, ונישא בזיווג שני לרבנית בלומא ע"ה בתו של הרה"צ רבי שרגא פאוויל שטיינמץ זצ"ל. 

בבחרותו למד אצל האדמו"ר בעל ה'דמשק אליעזר' מויז'ניץ זצ"ל והיה דבוק בו כל ימי חייו, כאשר תלמידיו הרגישו אצלו ממש כבנים. הוא אף הוציא לאור את ספר רבו 'תהילים דמשק אליעזר'.

באור ליום ב', ז' בטבת ה'תשכ"ח, נסתלק אביו רבי דוד צבי זצ"ל לבית עולמו זקן ושבע ימים, כשהוא בדעה צלולה עד ליומו האחרון. 

קודם עזיבת אביו את מנצ'סטר באו ראשי הקהילה לפניו ואמרו לו שיבקש איזה מתנת פרידה שרוצה. אביו ענה שאם טוב בעיניהם ורוצים למלאות את רצונו שיקבלו עליהם לרב ואב"ד את בנו הגה"צ רבי מנחם מנדל שכיהן עד אז כרב דקהל "דמשק אליעזר" בשכונת פרעסוויטש במנצ'סטר. בני העיר אכן מילאו את משאלתו ובמשך למעלה מיובל שנים זכו להנהגתו הרמה של הגאב"ד כממלא מקום אביו ברבנות קהל מחזיקי הדת במנצ'סטר.

מאז ועד היום הנהיג הרב את העיר ביד רמה, היה מפקח על כל ענייני הכשרות בעיר, עבר היה פוסק גדול שרבים שיחרו לפתחו. 

הגרמ"מ זצ"ל שקד כל חייו על התורה וחיבר את הספר שו"ת "שפתי עני" - ברורי הלכות העומדים על הפרק והערות בארבע חלקי שולחן ערוך, שפתי עני על התורה, שפתי מנחם דרשות על מועדים ושאר עניינים,

בז' טבת תשע"ד הכניס ספר תורה שכתב לזכרו של אביו זצ"ל ואמו ע"ה, במעמד אז השתתפו המונים. 

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים ובנות חתנים וצאצאים רבים. בנו האדמו"ר מטשערנוביץ מארה"ב, בנו הגה"צ רבי חיים פאוויל שנייבלג אב"ד אברכים במונסי, הגה"צ רבי ישראל שנייבלג אב"ד בולחוב בב"פ, הגה"צ רבי יצחק אייזק שנייבלג אב"ד מכנובקא בעלזא בוויליאמסבורג, הגה"צ רבי פנחס שנייבלג ראש ישיבת ויז'ניץ לונדון, וחתניו כ"ק האדמו"ר מסטראפקוב והגה"צ רבי חיים הלפרין אב"ד דברי חיים בגודלרס גרין בלונדון. 

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'. 

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום