בחשאי: כך הופכות הרשויות את בית הכנסת העתיק לספרייה מודרנית • צפו

הרשויות בעיר העתיקה בטריפולי שבלוב החליטו להפוך בשקט את בית הכנסת היהודי העתיק לספרייה מודרנית • ד"ר דוד ג'רבי מציג את סיפורו האישי על כניסתו ללוב לפני מספר שנים, על הצלת דודתו ופגישתו עם קדאפי וכיצד הצליח לשבור את קיר בית הכנסת? • צפו בתיעוד מהמקום וביקוריו במשך השנים בעיר

יענקי פרבר | חדשות בעולם 5.4.2021 | 21:29

דוד ג'רבי שובר את הקיר לבית הכנסת צילום: באדיבות המצלם

בקהילה היהודית יוצאי לוב יוצאים בהצהרה חשובה, ומבקשים את תמיכתם של ראש ממשלת לוב, עבד אל - חמיד דביבה, של אונסק"ו, של שליח האו"ם ללוב ג'אן קוביס, שגריר אמריקה בלוב ושגרירות איטליה בלוב, כדי לשמור על בית הכנסת בטריפולי. ולוודא שהוא לא יהפוך לספריה. לא כדי לנסות להפוך אותו למודרני, אלא לשמר את כל הבניינים הישנים כולל בית הכנסת, כחלק מאלפיים שנות היסטוריה של יהודי לוב.

הרשויות הלוביות בעיר העתיקה הופכות בשקט את בית הכנסת בטריפולי לספרייה.

השיפוצים הנעשים בהסתר צילום: באדיבות המצלם
 
השיפוצים הנעשים בהסתר צילום: באדיבות המצלם

השיפוצים הנעשים בהסתר צילום: באדיבות המצלם

השיפוצים הנעשים בהסתר צילום: באדיבות המצלם

השיפוצים הנעשים בהסתר צילום: באדיבות המצלם
 
השיפוצים הנעשים בהסתר צילום: באדיבות המצלם

 

עבודות השיפוצים בבית הכנסת. קרדיט: באדיבות המצלם.

ל'כל רגע' נודע כי בית הכנסת נמצא זה מכבר תחת עיניהם הפקוחות של שלטונות העיר העתיקה, ומי שמנסה לעצור אותם הוא יהודי יוצא לוב, ונציג הארגון העולמי של יהודי לוב, ד"ר דוד ג'רבי, אזרח איטלקי וספרדי, שהדרכון הלובי שלו לא חודש מאז 1967. הוא כיום חי ועובד ברומא כפסיכולוג וביקר בלוב מספר פעמים.

 

דר' דוד ג'רבי מספר על המחטף שעושים הלובים - באדיבות המצלם

אבל כמעט נעצר שם, הוא הצליח לצאת משם באורח פלא, ממש בניסי ניסים, אנשים מתוך לוב עזרו לדוד ג'רבי לצאת משם.

ג'רבי חזר ללוב בשנת 2002 כדי להציל את דודתו רינה דבאח ולהביא אותה לישראל, בשנת 2007 הוא הוזמן על ידי השליט דאז, מועמר קדאפי, לאחר מכן הוא סייע ללוב לנרמל את היחסים בין ארה"ב לקדאפי.

נזכיר כי בשנת 2011 הוא הגיע לבית חולים פסיכיאטרי בעיר בנגאזי כמתנדב לפני נפילתו של השליט קדאפי, דוד ג'רבי, חזר ללוב לאחר שגורש ממנה עם משפחתו כשהיה בן 12. זו הייתה הוראה של קדאפי בשנת 1969 בתגובה למלחמת ששת הימים, המלחמה ותוצאותיה, הוא ביקר שם ארבע פעמים.

לאחר מכן ניסה ג'רבי בתיאום עם אישור הממשל החדש לחדש ולשמר את מבני הקהילה היהודית ולאפשר ליהודים להתגורר בלוב, ולבנות אנדרטה. אך מאז היו תהפוכות רבות בלוב, ולמעשה המדינה מחולקת לשניים, ולכן כעת מסוכן לחזור ללוב, מכיוון שישנן מיליציות שונות המסוגלות לפגוע ביהודים. לג'רבי עדיין יש תקווה שלוב יכולה להיות כמו מרוקו ולנרמל את היחסים עם היהודים הלובים ועם ישראל.

דוד ג'רבי מספר סיפור מדהים: ב-2002 הוא הגיע ללוב, קדאפי שהיה אז השליט נתן לו ויזה להגיע מאיטליה, והוא היה היהודי הראשון שהגיע ללוב מאז שכל היהודים ברחו או גורשו לאחר מלחמת ששת הימים.

דוד נסע לבקר את דודתו, רינה דבאש, הוא מספר כי אמו, דינה דבאש, ביקשה בשגרירות האיטלקית את תעודת הלידה שלה, והשגרירות הודיעו כי הם מכירים מישהי בלוב, עם השם רינה דבאש, אך היא איננה מתקשרת עם אף אדם, הם הוסיפו כי הם יודעים שהיא יהודיה, היא שהתה בבית אבות, ומה שהתברר לבסוף כי היא אכן דודתו של דוד ג'רבי, דוד ביקש מהלובים אישור לבקרה בתור פסיכולוג.

הוא כתב מכתב לקדאפי לבקשת הרשויות האיטלקיות, ונסע לשם לבקר אותה, הדודה שכלל לא דיברה עם אדם מאנשי בית האבות, שוחחה לפתע עם דוד האחיין שלה, דוד רצה לקחת אותה לאיטליה, אך הלובים התנו זאת בכך שהוא יעזוב את לוב, ויביא לקשר בין לוב לארה"ב, כיון שקדאפי היה מוחרם אצל האמריקאים.

דוד חזר לאיטליה, משם הוא טס לפגוש את ניצול השואה המפורסם אלי ויזל, וביקש ממנו להפעיל לחץ על ארה"ב, קדאפי אמר לדוד כי הוא רוצה לתת פיצויים למשפחות מהמטוס שמחבלים לובים הפילו מעל סקוטלנד בשנת 1988.

אחרי יותר משנה, המאמצים נשאו פרי, ובשנת 2013 הגיעה הדודה לאיטליה ולאחר 40 יום היא נפטרה, ונטמנה למנוחת עולמים בארץ בבית העלמין ירקונים.

בשנת 2012 נשלח מכתב ממחלקת המדינה האמריקאית, בו הם מודים לדוד ג'רבי על כל המאמץ שלו בעניין המורשת היהודית של לוב, "העבודה שלך להשאיר זכרון למורשת ולהיסטוריה של יהדות לוב, מאד משמחת, להשאיר זכרון ליהודים שנרצחו שם זהו דבר חשוב מאד, זה יאפשר ליהודים יוצאי לוב להגיע לשם, לעשות ביקור שורשים ולהתפלל, אנו מודים לך על המאמץ לחזק את לוב החדשה, ולשמור על ההיסטוריה של לוב".

כזכור בשנת 2011 לאחר נפילת קדאפי, ג'רבי הגיע לבית הכנסת כשהוא מוקף ערוצי תקשורת זרים, הוא לקח פטיש במשקל של  5 ק"ג ושבר את הקיר מאחורי הדלת המובילה לבית הכנסת הראשי המתפורר בטריפולי, שלא תוחזק מאז שקדאפי גירש את הקהילה היהודית הקטנה בלוב בתחילת שלטונו בן עשרות השנים.

פורץ דרך לבית הכנסת ב-2011 צילום: באדיבות המצלם
 
פורץ דרך לבית הכנסת ב-2011 צילום: באדיבות המצלם
 
פורץ דרך לבית הכנסת ב-2011 צילום: באדיבות המצלם
 

ג'רבי הפיל את הקיר, נשא תפילה ובכה. "מה שקדאפי ניסה לעשות הוא לחסל את הזיכרון מאיתנו, הוא ניסה לחסל את השפה המדהימה. הוא ניסה לחסל את הדת של העם היהודי", אמר ג'רבי, שמשפחתו ברחה לאיטליה כשהיה בן 12. "אני רוצה להחזיר את המורשת שלנו, אני רוצה לתת הזדמנות ליהודי לוב לחזור" כך אמר בבכי מול מצלמות הטלוויזיה הזרות.

מתפלל בבית הכנסת ב-2011 צילום: באדיבות המצלם
 

"תקוותי ומשאלתי היא שתהיה מדינה כוללת לכולם", אמר אז ג'רבי, "אני רוצה לעשות צדק, לא רק עבורי, אלא עבור כל תושבי לוב על הנזק שקדאפי גרם".

דאר אל-בישי הוא אחד מבתי הכנסת הלוביים הבודדים עם פוטנציאל לשיקום. אחרים נהרסו או שימשו לשימושים אחרים. חלקם הפכו למסגדים. דוד כאמור פגש את קדאפי ברומא בשנת 2009. אבל בסופו של דבר, כל מאמציו עלו בתוהו. "חשבתי שקדאפי באמת היה עם כוונות גדולות, אבל הכל היה שקר", אמר אז לערוצי הטלוויזיה.

נפגש עם קדאפי ב-2007 צילום: באדיבות המצלם
 

ח״כ משה ארבל מש"ס הגיב לדיווחים ואמר: "אני מקווה כי הפעולות הרבות שביצענו בשנה האחרונה בשדה המדיני אל מול שגרירי מדינות ערביות באזור וכן מול האיחוד האירופי וממשל ארה״ב ישפיע על הצלת המקום המקודש הזה ועוד רבים נוספים ברחבי לוב".

עוד הוסיף, "מקומות שאבותינו נשאו בהם תפילה ותחינה, למדו ולימדו בהם תורה. אין לנו פריווילגיה לוותר על נכסי מורשת מקודשים אלו. ואני מודה מקרב לב לידידי ד"ר דוד ג׳רבי מרומא איטליה שפועל רבות ונצורות בנושא".

רקע לוב - המדינה נמצאת במצב של כאוס ומלחמת אזרחים מאז נפילת קדאפי. בבירה, מערב לוב, שולטים כוחות ממשל שנתמכים בידי טורקיה וקטר ואילו במזרח שולטים כוחות הנתמכים בידי מצרים, האמירויות ורוסיה. לאחרונה נראה שנרשמה פריצת דרך והוקמה ממשלת אחדות לאומית שנועדה לשים קץ לפילוג. ימים יגידו

ג'רבי בלוויה של אזרחים שנהרגו בהפיכה צילום: באדיבות המצלם
 
מחוץ לבית הכנסת העתיק צילום: באדיבות המצלם

מחוץ לבית הכנסת העתיק צילום: באדיבות המצלם
 
מחוץ לבית הכנסת העתיק צילום: באדיבות המצלם
 

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום