חשש מגל זעם ברחוב הפלסטיני אם הבחירות יבוטלו

המלכוד של אבו מאזן: מהומות כתוצאה מביטול הבחירות, או הסתכנות בעצירת התיאום הביטחוני אם חמאס ינצח. בישראל נשמרת האפשרות למנוע את קיומן במזרח ירושלים. בפועל, מנסה הרשות למצוא תירוץ לביטול הבחירות, תוך האשמתה של ישראל בכך

יחיאל גלאי | חרבות ברזל 22.4.2021 | 12:54

אבו מאזן צילום: פלאש90

החלטתו של יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן אם לקיים את הבחירות המתוכננות ברשות ב־22 במאי צפויה להתקבל עד לסוף החודש, והמתח ברחוב הפלשתיני עולה. ברשות הפלשתינית בוחנים ברצינות את האפשרות לבטל את הבחירות נוכח הסיכוי הסביר לכך שחמאס יגרוף ניצחון בבחירות ויצליח להקים קואליציה עם מוחמד דחלאן. במקרה כזה, בישראל מאיימים להפסיק את התיאום הביטחוני מתוך חוסר רצון לקיים אותו עם חמאס. כך דווח ב"ישראל היום".

לחלופין, גם ביטול הבחירות ברשות עלול להצית גל אלימות באיו"ש ובעזה, במיוחד אם ישראל תואשם בביטולן. במקרה כזה, לא מן הנמנע שחמאס ינסה להביע את זעמו על ביטול הבחירות מתוך רצועת עזה, וייתכן שגם השטח באיו"ש לא ישקוט על שמריו.

הסחרור הפוליטי הפלשתיני החל לפני כמה חודשים, אז הפתיע יו"ר הרשות אבו מאזן את אנשיו, את ישראל, וייתכן שגם את עצמו, בהחלטתו לאפשר בחירות ברשות הפלשתינית, לראשונה זה כ־15 שנה.

בתחילה, סביר להניח כי חשב שהמהלך יסייע לו לחזק את הלגיטימציה הבינלאומית של הרשות ויצא מתוך נקודת הנחה שפת"ח ינצח בבחירות. אך ככל שחלף הזמן כך התברר כי פת"ח, שהעמיד מלכתחילה רשימה לא מפוארת במיוחד, התפצל לשלוש רשימות מרכזיות ועוד כמה קטנות, בעוד חמאס הציג רשימה אחת מאוחדת, שחברים בה פעילים מרכזיים ובכירים. אם חמאס אכן יגיע להישג בבחירות, החבירה בין מנהיג ארגון הטרור בעזה, יחיא סינוואר, לחברו מוחמד דחלאן, לא נראית מופרכת כלל.

בפועל, מנסה הרשות הפלשתינית למצוא תירוץ לביטול הבחירות, תוך האשמתה של ישראל בכך שלא נתנה אישור לקיומן במזרח ירושלים. ישראל מצהירה באופן רשמי כי היא אינה מתערבת בענייני הבחירות ברשות הפלשתינית, אך בדיונים פנימיים במערכת הביטחון נאמר במפורש כי האינטרס הישראלי הוא ביטול הבחירות. סביר להניח שאם הבחירות לא תבוטלנה על ידי הרשות בעצמה, ישראל לא תאפשר את קיומן במזרח ירושלים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום