נפתחה חקירה: חומר מסוכן רוסס בגן סאקר

בעקבות תלונה שהגיעה למשרד החקלאות נפתחה חקירה על שימוש בחומר הדברה אסור שרוסס לכאורה בגן סאקר בירושלים | מהו החומר שרוסס ומדוע נאסר להשתמש בו?

חני לוין | חדשות בארץ 6.5.2021 | 12:43

הדברה צילום: freepik

בעקבות תלונה שהגיעה לידי משרד החקלאות, פתח המשרד בחקירה בשל שימוש לכאורה בחומר הדברה אסור, בגן סאקר בירושלים. על פי הפרסום נעשה שימוש בתכשיר בשם "דוקטלון", אשר השימוש בו נאסר עוד בתחילת שנת 2019 (בישובים ובשטחים לא חקלאיים) ובחודש יולי האחרון, לפני כשנה, נאסר לשימוש גם בחקלאות.

החומר נאסר לשימוש כיוון שהוא נחשב מסוכן מאד לבריאות הציבור ובעלי החיים בעקבות החומר הפעיל  paraquat שנמצא בו. דרכי החשיפה העיקריים הם באמצעות דרכי הנשימה והפה, כמו גם דרך העור.

מבדיקה ראשונית מול החברה הקבלנית שביצעה את הריסוס בפועל עבור עיריית ירושלים עלה כי לטענתה לא נעשה שימוש בחומר זה, כי אם בחומר אחר. הנושא כאמור בבדיקה

יובהר כי נכון להיום התכשיר אסור בשימוש. עוד בטרם נאסר השימוש חל איסור מוחלט לרסס את התכשיר במקומות בהם עשוי לשהות אדם או בעל חיים. כמו כן אסור לרסס בתוך ישוב או בצדי דרכים ובכלל אסור היה ליישמו על ידי מרסס גב.

בכל מקרה אם נעשה שימוש לא חוקי  בתכשיר, הגבלת כניסת אנשים לשטח המרוסס היא 12 שעות בלבד ולבעלי חיים 21 ימים. לאחר מכן אין סכנה לבני אדם ולבעלי חיים השוהים במקום.

למרות זאת חברת הגינון הנותנת שירות לעיריית ירושלים השתמשה, לכאורה, בתכשיר במקום ציבורי שמעמיד את הציבור ובעלי החיים בסביבה בסכנה, המשרד קיבל את פרטי האירוע ופתח בחקירה.

החומר הזה נאסר לשימוש כחלק מפעילות המשרד לצמצום השימוש בתכשירי הדברה בפירות וירקות, לצדו נאסרה שורה ארוכה של חומרים נוספים. הרביזיה הנוכחית שמוביל המשרד כללה שורה של חומרי הדברה שונים, ביניהם קוטל עשבים מהסוג שלכאורה נעשה בו שימוש בגן סאקר בירושלים, ובמסגרתה נאסר בו השימוש.

רשימת החומרים שמותר לעשות בהם שימוש מפורסמים באתר המשרד.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום