הרב אברהם חמרה זצ"ל, רבה הראשי של יהדות סוריה הלך לעולמו

הרב אברהם חמרה זצ"ל, אחרון רבני דמשק, הלך לעולמו בגיל 78 • מסכת חייו הענפה של רבם של עולי סוריה ולבנון שכיהן כנשיא הקהילה בסוריה ול"ע שיכל בת ונכדים בשריפה הנוראה בפלטבוש בשנת תשע"ח. מסע הלוויה היום ערב שבת קודש

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 7.5.2021 | 11:32

הרב אברהם חמרה זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: הבוקר (שישי) מגיעה הבשורה המרה על פטירתו של הרב אברהם חמרה זצ"ל, הרב הראשי ליהדות סוריה בעבר ובשלושים שנה האחרונות רבם של עולי סוריה ולבנון בישראל, שהלך לעולמו בגיל 78.

הרב זצ"ל נולד בדמשק שבסוריה, שם שימש בתחילה כמורה בבית הספר היהודי וברבות השנים מונה למנהל בית הספר עד לכהונתו כסגן הרב הראשי ונשיא הקהילה. 

את לימודיו קנה אצל הרב שאול מנג'ד זצ"ל, בעבר סיפר כי "לא הייתה בסוריה ישיבה כמו במדינת ישראל או בניו-יורק. בעצם לא היו בסוריה ישיבות. הלימודים לא התנהלו כלימודי יהדות, הם התקיימו במסגרת השעות שהוקדשו לתפילה. למדתי אצל הרב שאול מנג'ד בביתו שנים רבות. למדנו הלכות ב'שולחן ערוך' בעיקר את 'אורח חיים' ואת 'אבן העזר', עיינו גם בתלמוד, במסכתות כמו ברכות, קידושין, שבת, הקשורות לענייני הלכה הנוהגים בכל ימות השנה".

בסוריה עצמה, ניצב איש אחד בודד שפעל ללא לאות, בשקט ובחשאיות, בחכמה ובשיקול דעת, תוך שהוא שם את נפשו בכפו ומסכן את עצמו ואת בני משפחתו בכדי לסייע לבני הקהילה היהודית לצאת מהמדינה ובכדי לחלץ את אוצר המורשת היהודית שמנה עשרות ספרי תורה נדירים ויקרי ערך וכתרים עתיקים.

הרב חמרה דאג לפדיון יהודים שבויים מבית הסוהר, לחולים ולנפטרים, היה אחראי על נישואין וגיטין, על הכשרות בחגים וסיפוק צורכי היהודים כמו: אספקת ארבעת מינים בחג הסוכות, מצות בחג הפסח ועוד. בעיקר דאג הרב לנושא החינוך היהודי של בני דור ההמשך. מתוקף היותו הרב הראשי של קהילת יהודי סוריה, מצא הרב את עצמו נותן תשובה ופתרון לכל מחסור של בני הקהילה היהודית, בתחום הסוציאלי, החינוכי, הכלכלי, הנפשי והרוחני.

על פי 'ויקיפדיה': בשנות השמונים של המאה ה-20 יצר הרב חמרה קשר עם הג'וינט וארגונים נוספים אחרים והעלה לשיח הציבורי את נושא עלייתם של יהודי סוריה לישראל. גם בסוריה, פעל הרב חמרה מול הנשיא חאפז אל אסד כדי שיאפשר לבני הקהילה לעלות ארצה. לבסוף, אישר הנשיא ליהודי סוריה לצאת לכל מדינות העולם פרט לישראל, בהנחה שמצבם הכלכלי הטוב יחזיר אותם בשלב כלשהו לארץ מולדתם. הם עברו לארצות הברית, ומשם חלקם עלו ארצה.

לפני שלושים שנה עלה לישראל וקבע את מקום מגוריו בחולון, שם מונה לשמש כרב במועצה הדתית. במשך כל התקופה דאג להעלות ארצה ספרי תורה יקרי וכתבים עתיקים ויקרי ערך מסוריה. 

הרב הותיר אחריו משפחה ענפה. 

לפני מספר שנים שיכל בטרגדיה נוראה את בתו אליזה (לוזה) אזן ע"ה ונכדיו יצחק הלל ז"ל, משה ז"ל, והנריט לאה ע"ה, שנספו בשריפה קשה בביתם שבפלטבוש. 

מסע הלוויה היום (שישי, ערב שבת קודש פרשת בהר בחוקתי) מחולון. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום